Pohjois-Atlantin kirjeenvaihtajamme suuntasivat pääsiäisen pyhien viettoon Färsaarille. Pieni saariryhmä paljastuikin erinomaisen mielenkiintoiseksi geokätköilykohteeksi.

Färsaaret ovat pieni Tanskalle kuuluva saariryhmä keskellä Atlanttia. Färsaarilla on ollut melko laaja itsehallinto toisesta maailmansodasta lähtien. Saarilla on mm. oma lippu, kieli sekä oma, Tanskan kruunuun sidoksissa oleva raha. Päätöksenteosta vastaa Färsaarten parlamentti. Ulko-, turvallisuus-, puolustus-, valuutta- ja rahapolitiikasta määrää Tanskan parlamentti, jossa färsaarelaisilla on edustaja. Asukkaita saarilla on reilut 48 000. Lampaita on yli 70 000!

Matkailijalle Färsaaret tarjoavat uskomattomia maisemia. Jo matka lentokentältä hotellille on maisemiltaan upea ja jälkikäteen tuntuu, ettei koko reissulla tullut vastaan yhtään maisemalllisesti tylsää kohtaa, jos pitkiä tunneleita ei lasketa. Varsinaisia nähtävyyksiä Färsaarilla on vähän, mutta täällä matka onkin yleensä kohdetta tärkeämpää.

Hotelleja saarilla ei ole liikaa, mutta valinnanvaraa sentään vähän löytyy. Eniten hotelleja ja hostelleja on Tórshavnissa. Muista taajamista löytyy yleensä yksi hotelli, jos sitäkään. Kannattaa tutustua myös lyhytaikaisten vuokra-asuntojen tarjontaan Airbnb’ssä. Vuokra-asuntoja on tarjolla pienissäkin kylissä, joissa ei muita majoitusvaihtoehtoja ole.

Varsinkin auton kanssa liikkuessa Tórshavn sopii hyvin tukikohdaksi. Reilussa tunnissa pääsee ajamalla melkein saarten joka kolkkaan. Tórshavnista pääsee myös hyvin lautoilla Sandurin, Suðuroyn ja Nólsoyn saarille, joihin ei tieyhteyttä ole.

Tórshavnin pienvenesatama

Tórshavn on kaupunkina sympaattisen kokoinen ja näköinen. Talot ovat värikkäitä ja monessa on ruohokatto sitomassa sateiden vesimääriä. Kaupunkiin tutustuu parhaiten kävellen. Etäisyydet ovat lyhyitä ja kävellessä ehtii katselemaan kauniita vanhoja rakennuksia. Geokätköilijälle luonteva tapa on etsiä GC4VV8V Tórshavn Wherigo -kätkö, jonka wherigo-peli laittaa etsimään seitsemän patsasta ja muuta yksityiskohtaa keskustasta. Tehtävä voi tuntua aluksi työläältä, mutta pienen pyörimisen jälkeen moni etsitty asia osuu silmiin. Paikat kierrettyään saa koordinaatit geokätkölle.

Kartta: Oona Räisänen CC BY-SA 3.0

Tórshavnissa kannattaa ehdottomasti käydä kaupungin vanhimmassa osassa Tinganesissa. Tinganesin niemi on ikivanha saarten hallintopaikka ja yhä edelleen saarten parlamentti toimii siellä. Färsaarten ministeriöiden rakennukset ovat punaisia ruohokattoisia puurakennuksia, joihin kuljetaan kapeita kivikujia pitkin. Tinganesin vieressä on vanha Skansinin linnoitus, joka rakennettiin alunperin 1580 suojelemaan kaupunkia merirosvoilta. Viimeksi linnoituksella on ollut käyttöä toisessa maailmansodassa, jolloin siellä oli saarta puolustaneiden brittien tukikohta. Linnoituksesta on tietysti myös geokätkö.

Saarilla liikkuessa kannattaa huomioida, että ruokapaikkoja ei joka kylästä löydy. Tórshavnissa ravintoloita riittää ja vaihtoehtoja löytyy halvoista pizza-kebab -paikoista yhden Michelin tähden saaneeseen Koks-ravintolaan. Pääkaupungin ulkopuolella varmimpia ruokapaikkoja ovat huoltoasemien myymälät, joista saa pientä lämmintä syötävää – hodareita, focacciaa ja pieniä pizzoja. Mitään kotimaisten liikenneasemien kaltaisia keskuksia ei kannata odottaa. Huoltoasemien myymälöissä on yleensä yksi seisomapöytä, jos sitäkään. Kannattaa tarkastaa huoltoasemien aukioloajat ennen retkeä tai ottaa omaa evästä mukaan, sillä esimerkiksi pääsiäissunnuntaina kaikki myymälät olivat kiinni ja käytännössä ruokaa sai lähinnä Tórshavnin ravintoloista.

Aallokkoa, pystysuoria kallioita ja lintuja

Maastonmuodot ovat paikoin erittäin jylhiä ja komeita vesiputouksia näkee kaikkialla. Jylhimmät rantakalliot löytyvät saarten luoteisrannoilta, joihin pääsee tutustumaan parhaiten veneretkillä. Me hyppäämme Vestmannan kylästä lähtevän pienen aluksen kyytiin, joka tekee parin tunnin risteilyn läheisten kallioiden edustalla.

Keskellä merta sijaitsevat Färsaaret ovat tärkeä pesintäpaikka monille lintulajeille. Täällä näkee mm. lunneja ja kajavia. Linnut tekevät pesiä lähes pystysuorien kallioiden suojaisiin koloihin ja kallioiden edustalla liitelee tuhansia lintuja. Veneemme koluaa kapeita poukamia kallioiden välissä ja kerran mennään jopa aaltojen kuluttaman luolamuodostuman läpi. Kypärä on pakollinen varuste veneen kannella kallioiden lähellä seilatessa.

Veneretki Vestmannan lintukallioille on hieno elämys, mutta herkästi merisairaaksi tuleville sitä ei voi suositella. Aallot alkavat keikuttaa pientä venettä rajusti heti kun se pääsee ulos vuonon suojasta. Pian sen jälkeen monen matkustajan ilme vakavoituu ja käsi haparoi veneellä jaettavia oksennuspusseja.

Vaihtelevaa säätä

Färsaarten ilmasto on lyhyesti sanottuna vaihteleva. Aurinkolomalle tänne ei kannata tulla, vaan mukaan on syytä pakata hyvät kuorivaatteet ja vedenkestävät jalkineet. Sadepäivistä ei oikein voi puhua, kun melkein joka päivä sataa todennäköisesti jossain vaiheessa. Vaihtelevan sään hyvä puoli on se, että jos sää ei miellytä, niin sään muuttumista ei tarvitse yleensä odottaa kauaa.

Mielenkiintoisena havaintona sää vaihtelee eri laaksojen välillä. Yhdessä laaksossa saattaa sataa rajusti, mutta ajettaessa tunnelia pitkin vuoren läpi, voi sää toisessa päässä olla kauniin aurinkoinen.

Erityisen kylmää saarilla ei koskaan ole. Färsaaret sijaitsevat suunnilleen Jyväskylän korkeudella, mutta Golfvirta pitää ilmaston leutona. Talvikuukausinakin keskilämpötila pysyy plussan puolella. Lämpimimpään kesäaikaan keskilämpötila on 13°C.

Geokätköjä joka makuun

Färsaarilla riittää hyvin etsittävää useammaksikin päiväksi. Kirjoitushetkellä geokätköjä on yhteensä 115. Näistä melkein sata on tavallisia peruskätköjä, mutta muutama multi- ja mysteerikätköjäkin on useampia. Earthcacheja saarilla on kaksi. Tórshavnista löytyy aiemminkin mainittu Wherigo-kätkö ja Leirvikin läheltä geolodju.

Kaikki löytämämme geokätköt ovat aika suoraviivaisia ja ainakin suomalaiseen silmään jokainen on mielenkiintoisella paikalla. Kaikki kätköt löytyvät hyvin ja purkit ovat enimmäkseen hyvässä kunnossa erittäin kosteasta ilmastosta huolimatta. Vain muutamassa kätkössä loki on päässyt kastumaan. Silmiinpistävää on ihmisten vähyys. Geokätköjen lähellä näkee enemmän lampaita kuin ihmisiä, joten Färsaaret sopii kohteena niille jotka eivät välitä etsiä geokätköjä jästien keskeltä.

Monelle kätkölle pääsee autolla lähelle, eikä niiden perässä tarvitse pitkiä matkoja kävellä, mutta vaativampiakin kätköjä ja hyviä vaellusmahdollisuuksia löytyy. Reippaamman geokätköilyretken kohteeksi sopii vaikkapa Färsaarten korkeimman vuoren Slættaratindurin huipulla sijaitseva kätkö GC4FJ2K. Vuori kohoaa 880 metrin korkeuteen ja sen valloitukseen kannattaa varata ainakin kolme tuntia. Maisemien näkeminen on tuurista kiinni ja huonolla tuurilla koko retki menee sadepilven sisällä.

Färsaarelainen tuplapurkki

Muutamalla kätköllä tulee vastaan tapa, jota muualla ei ole juurikaan näkynyt. Ruotsissa on tapana kietoa kätköjen ympärille suojaa muovipussi, josta ei tunnetusti seuraa mitää hyvää. Täällä osa pakasterasioista on laitettu suuremman pakasterasian sisään. Varsinkin kivikkoisissa paikoissa tapa toimii hyvin suuremman purkin suojatessa pientä kivien iskuilta.

Puita saarilla ei luonnostaan ole. Tórshavnin puistoista löytyy jopa pieni metsä, mutta saaret ovat vain pienen ruohikon peitossa. Piilopaikkoja geokätköille tarjoavat kivikot ja ihmisen tekemät rakenteet.

Liikkuminen Färsaarilla

Färsaarilla kannattaa vuokrata auto jos mahdollista. Parhaimmat maisema- ja luontopaikat ovat taajamien ulkopuolella ja niiden saavuttaminen ilman autoa voi olla hankalaa. Tiet ovat erinomaisessa kunnossa, mutta geokätköjen perässä saattaa päätyä huonommillekin teille. Maastoautoa ei kuitenkaan tarvitse, ellei suunnitelmissa ole vakavampaa maastoajoa.

Suurimmat saaret on yhdistetty toisiinsa merenalaisilla tunneleilla. Tunnelit rei’ittävät myös taajamia erottavia vuoria. Osa vanhemmista tunneleista on niin pieniä ja kapeita, että niistä mahtuu vain yksi auto kerrallaan. Pitkissä tunneleissa on vähän väliä levennyksiä, joihin vastaantulevaa autoa saa väistettyä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkeille, mutta pääsääntöisesti voi sanoa, että se väistää, jonka puolella levennys on. Uudemmat tunnelit ovat kaksikaistaisia ja paremmin valaistuja.

Uusimmissa tunneleissa on tiemaksu, joka maksetaan lähimmällä huoltoasemalla. Vuokra-autolla ajaessa maksu hoituu automaattisesti ja lisätään laskulle.

Erityisen maisemalliset tiet on merkitty vihreillä kylteillä ja kukkasymbolilla

Ajellessa kannattaa pitää silmällä lampaita. Ne laiduntavat vapaana ja keskellä tietä saattaa yhtäkkiä olla lammas tai kokonainen lauma. Lampaat tuntuvat kyllä ymmärtävän liikenteen vaaran, sillä näemme tietä ylittävän lampaan katsovan ensin molempiin suuntiin, mutta tähän ei tietysti ajaessa luottaa.

Maisemiltaan erityisen hienot tiet on merkitty vihreillä tienviitoilla ja keltaisella kukkasymbolilla. Näitä merkkejä kannattaa seurata, sillä luvassa on aina erityisen komeita maisemia ja yleensä tien varrelta tai päästä löytyy geokätköjäkin.

Saarilla on kattava bussiverkosto, joten liikkuminen onnistuu ilman autoakin. Bussilla liikkuessa taajamien väliin jäävien geokätköjen hakeminen voi olla hankalaa ja muutenkin liikkuminen on sidottua bussien aikatauluihin. Bussilla liikkuessa kannattaa hankkia matkakortti, jolla saa matkustaa vapaasti busseilla ja lautoilla. Neljän päivän matkakortti maksaa vähän alle 70 euroa.

Kaikille saarille ei pääse tunnelia tai siltaa pitkin, mutta säännöllisesti liikennöivät lautat auttavat. Bussien ja saarten välillä liikennöivien lauttojen aikataulut ja hintatiedot löydät liikenteestä vastaavan Strandfaraskip Landsinsin sivuilta.

Edullisesti helikopterin kyytiin

Paikallinen lentoyhtiö Atlantic Airways liikennöi suurimpien taajamien ja saarten välillä valtion tukemaa helikopteriliikennettä. Helikopterit lentävät linjoja aikataulun mukaisesti ja liput maksavat vain muutamia kymppejä. Esimerkiksi kyyti Vágarin lentokentältä Tórshavniin maksaa alle 30 euroa! Lisätietoja helikopterien aikatauluista ja hinnoista löydät Atlantic Airwaysin kotisivuilta.

Miksi mennä?

  • Henkeäsalpaavat maisemat ja upean karu luonto
  • Mielenkiintoisia geokätköjä riittää
  • Matkustamisen sujuvuus ja helppous
  • Vuoristoiset vaellusreitit

Miten sinne pääsee?

Färsaarille on kätevintä lentää Kööpenhaminan kautta. SAS avasi maaliskuussa päivittäisen reitin Kööpenhaminasta Färsaarten ainoalle lentokentälle Vágariin. Samalla reitillä liikennöi kahdella päivittäisellä lennolla färsaarelainen lentoyhtiö Atlantic Airways. Vágarin lentokenttä sijaitsee tietä pitkin melkein 50 kilometrin päässä pääkaupunki Tórshavnista.

Ensimmäinen kosketus upeisiin maisemiin tulee jo laskeutuessa koneen kierrellessä vuorten välissä olevalle lentokentälle. Ensimmäiset lampaatkin saapuja näkee todennäköisesti lentokoneen ikkunasta, sillä niitä laiduntaa paljon heti lentokentän aitojen takana.

Färsaarille pääsee myös laivalla. Smyril Line -varustamon autolautta MS Norröna liikennöi Pohjois-Tanskan Hirtshalsista Färsaarten kautta Islantiin. Matka Färsaarille laivalla kestää noin 38 tuntia, eli laivalla pitää viettää kaksi yötä mennen tullen. Laivareitti tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon pysähtyä muutamaksi päiväksi Färsaarille matkalla Islantiin oman auton kanssa. Ilman omaa autoa liikkuessa lentäminen on nopeampaa ja halvempaa.

Linkkejä

© OpenStreetMap contributors

Kahden kotimaisen megatapahtuman kesä on vielä edessä, mutta seuraavan vuoden tapahtumia suunnitellaan jo! Nyt näyttää vahvasti siltä, että ensi vuoden kesänä megatapahtuma kokoaa geokätköilijöitä taas Pohjois-Pohjanmaalle, sillä Haapajärvelle suunnitellaan megatapahtumaa 6 – 8.7.2018 viikonlopulle. Varsinainen tapahtuman pääpäivä olisi tuttuun tapaan lauantai, eli 7.7.2018.

Työtä on vielä paljon edessä, eikä tapahtumaakaan ole vielä julkaistu, mutta päivämäärä kannattaa merkitä kalentereihin jo nyt. Megatapahtuman statuksen miitti saa vasta kun 500 osallistujaa on ilmoittanut tulostaan.

Haapajärvellä on kaksi leirintäaluetta, mutta tapahtuman aikaan vierailijoiden käyttöön tulee myös väliaikainen leirintäalue. Hotelleja Haapajärveltä löytyy kaksi, Hotelli Haapajärvi ja Hotelli Kulkuri. Lisää majoitustilaa on tarkoitus järjestää tapahtumapaikan lähellä sijaitseviin kouluihin.

Etsittävää Haapajärven ympäristössä riittää. Aivan Haapajärven keskustan tuntumasta alkavat pitkät power trailit, jotka yhdistyvät Iso-Sydänmaan vaellusreittiin.

Tapahtuman järjestämistä koordinoi nimimerkki H2Ö. Onnistunut megatapahtuma vaatii paljon vapaahtoisten työpanosta ja nyt kannattaakin ilmoittautua järjestäjälle, jos pystyy jotenkin auttamaan.

Aktiivisten geokätköjen määrä maailmassa ylitti eilen ensimmäisen kerran kolmen miljoonan!

Kirjoitushetkellä aktiivisia geokätköjä on jo huikeat 3 000 632. Vanhoja kätköjä poistuu jatkuvasti arkistointien myötä, mutta uusia tehdään vanhojen poistumista nopeampaa tahtia ja kätköjen kokonaismäärä on jatkanut kasvuaan. On vaikeaa määritellä millä kätköllä kolmen miljoonan raja rikkoutui ensimmäisen kerran määrän hyppelehtiessä jatkuvasti.

Kolmen miljoonan luvussa on mukana kaikki miitit, jotka arkistoidaan tapahtuman pitämisen jälkeen. Varsinaisten pysyvämpien kätköjen määrä on ”vasta” 2 993 616.

Tradikätköjä maailmassa on 2 394 227. Se on melkein 80 prosenttia kätköjen määrästä, kun miittejä ei lasketa, eli suosituimmasta kätkötyypistä ei ole epäilystä.

Kaikista kolmesta miljoonasta kätköstä Suomessa on 52 113, eli suunnilleen 1,7 prosenttia maailman kätköistä on suomalaisia!

Pääsiäispyhien kunniaksi tarjoamme kymmenen prosentin alennuksen kaikista tuotteistamme! Saat alennuksen käyttöösi syöttämällä kassalla alennuskoodin MÄMMI17

Tarjous on voimassa 17.4. asti, eli koko pääsiäisen! Nyt on erinomainen tilaisuus hankkia kesäksi uusia geokätköilyvarusteita vielä normaalistikin edullisia hintojamme halvemmalla. Valikoimistamme löydät esimerkiksi geokätköilyyn sopivat GPS-paikantimet, taskulamput, otsalamput, reissaajat ja kätköpurkit.

Esimerkiksi Garmin Oregon 750 lähtee alennuskoodilla hintaan 449,10 €! Garmin eTrex Touch 35 hintaan 251,96 €! Garmin eTrex 30x hintaan 215,10 €!

Fenixin otsalamppujen Suomessa suunnitellun huippumalli HL60R Raptorin saa alennuksella hintaan 85,46 €!

Tervetuloa hyville ostoksille!

Hyvää pääsiäistä!

 

Moni geokätköilijä lähtee kesällä autolla etsimään geokätköjä muista Euroopan maista. Keski-Eurooppaan kätköilijää houkuttelevat esimerkiksi Saksan yli 370 000 geokätköä. Autoissa vaadittavat pakolliset turvavarusteet vaihtelevat maittain ja on hankala selvittää mitä kaikkea mukana pitäisi olla, jos joka maan lakeja haluaa noudattaa tarkasti. Keräsimme listan vaadituista varusteista maittain.

Suomessa vain varoituskolmio on pakollinen, mutta jotta voisi autoilla kaikissa Euroopan maissa määräysten mukaan, tulisi autosta löytyä kaksi varoituskolmiota, kahden kilon sammutin, ensiapupakkaus, heijastinliivi, varapolttimot sekä kaksi pyörän jarrukiilaa. Tarvittavat varusteiden löytyminen on hyvä tarkastaa vuokra-autossakin, jos aikoo ylittää rajoja.

Käytännössä satunnaisen geokätköilijän auton varusteita tuskin tarkastatetaan, mutta ainakin periaatteessa matkailijankin autossa pitäisi vaaditut varusteet löytyä ja niiden puuttumisesta voidaan sakottaa ratsiassa. Turvavarusteista ei toki haittaa ole Suomessakaan, vaikka ne eivät pakollisia olekaan.

Hieman yllättäen jo naapurimaa Virossa laki vaatii paljon varusteita automatkailijan konttiin. Mukana pitäisi olla sammutin (vähintään 1 kg), ensiapupakkaus, varoituskolmio, heijastinliivi sekä kaksi auton renkaille ja painolle sopivaa rengaskiilaa.

Geokätköily-roadtrippiä suunnitellessa kannattaa huomioida myös eri maiden tiemaksukäytännöt, vakuutusasiat ja esimerkiksi tietyissä Saksan kaupungeissa vaadittava ympäristötarra.

Henkilöauton pakolliset turvavarusteet maittain

Alankomaat

  • Varoituskolmio

Andorra

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus

Bosnia ja Hertsegovina

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus

Belgia

  • Varoituskolmio
  • Palosammutin
  • Ensiapupakkaus
  • Heijastinliivi

Bulgaria

  • Heijastinliivi
  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus
  • Palosammutin

Espanja

  • Vararengas ja sen asennusvälineet
  • Kaksi siirrettävää varoituskolmiota
  • Heijastinliivi
  • Lumiketjujen käyttö pakollista runsaan lumen aikana

Itävalta

  • Ensiapupakkaus
  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi

Italia

  • Heijastinliivi
  • Varoituskolmio

Kreikka

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus
  • Palosammutin

Kroatia

  • Ensiapupakkaus
  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi
  • Varapolttimot (ei koske autoja, joissa on ksenon-, neon- tai LED-polttimot)

Latvia

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus
  • Palosammutin

Liechtenstein

  • Varoituskolmio

Liettua

  • Palosammutin
  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus
  • Heijastinliivi tai heijastin

Luxembourg

  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi

Makedonia

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus

Malta

  • Palosammutin
  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus

Moldova

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus

Monaco

  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi

Norja

  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi (ei koske ulkomaille rekisteröityjä autoja)

Portugali

  • Heijastinliivi
  • Varoituskolmio

Puola

  • Palosammutin
  • Varoituskolmio

Ranska

  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi tai -takki

Romania

  • Varoituskolmio
  • Palosammutin

Ruotsi

  • Varoituskolmio

Saksa

  • Ensiapupakkaus
  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi

Serbia

  • Ensiapupakkaus
  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi

Slovakia

  • Heijastinliivi
  • Varoituskolmio

Slovenia

  • Varoituskolmio
  • Heijastinliivi
  • Ensiapupakkaus
  • Vaihtopolttimot

Sveitsi

  • Varoituskolmio

Tanska

  • Varoituskolmio

Tšekki

  • Ensiapupakkaus

Ukraina

  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus
  • Palosammutin
  • Heijastinliivi

Unkari

  • Varoituskolmio

Valko-Venäjä

  • Palosammutin
  • Ensiapupakkaus
  • Varoituskolmio

Venäjä

  • Palosammutin 2kg
  • Ensiapupakkaus
  • Heijastinliivi
  • Varoituskolmio

Viro

  • Palosammutin 1kg
  • Kaksi pyörän jarrukiilaa
  • Varoituskolmio
  • Ensiapupakkaus
  • Heijastinliivi

Kätkötarkastajat kysyvät nykyään aina tarkastuksen yhteydessä lupanumeroa viranomaisten vaatimuksesta. Uusi käytäntö on hämmentänyt monia piilottajia, joten selvitimme mistä oikein on kyse ja miten lupanumeron saa.

Lupien kysely perustuu Ympäristöministeriön päätökseen geokätköjen piilottamisesta (545/2016).  Aiemmin kätköjen piilottamisen katsottiin olevan sallittua jokamiehenoikeudella, mutta nyt voimaan tullut uusi laintulkinta edellyttää aina virallisen luvan hakemista. Lupa tulee olla haettuna ennen geokätkön viemistä maastoon. Uuden kätkön tekeminen vaatii siis piilottajalta hieman aiempaa enemmän vaivannäköä.

Luvan hakeminen

Käytännössä lupahakemus laitetaan vireille lähettämällä hakemus oman kunnan maankäytöstä vastaavaan yksikköön. Hakemus tehdään lomakkeella, johon merkitään kätkön tekijän yhteystiedot, kätkön tarkka sijainti tasokoordinaatteina sekä lyhyt kuvaus kätkön toteutustavasta.

Kun myönteinen lupapäätös on saatu, kätkön voi viedä maastoon ja kätkökuvauksen lähettää julkaisujonoon. Kätkökuvauksen yhteyteen tulee tarkastajaviestillä laittaa lupahakemuksen diaarinumero. Kätkötarkastaja varmistaa numeron perusteella, että lupa on myönnetty ja että kätkö vastaa kaikilta osin lupahakemuksen tietoja.

Lupahakemuksen diaarinumero merkitään tarkastajaviestillä.

Tavoitimme Ympäristöministeriön ohjeistamispäällikkö Ensio Huhtialan kommentoimaan uutta käytäntöä. Huhtiala valottaa uuden käytännön taustoja:

”Ensinnäkin haluan sanoa, että Ympäristöministeriön hallinnonalalla on yleisesti erittäin myönteinen suhtautuminen koko harrastusta kohtaan. Uuden lakitulkinnan tarkoituksena on saada aiemmin hieman hallitsematon geokätköjen piilottaminen järjestäytyneemmäksi. Tästä on etua kaikille.”

Luvan hakeminen on melkein yhtä helppoa kuin rakennusluvan, toteaa ohjeistamispäällikkö Huhtiala Ympäristöministeriöstä.

Mitä etua tästä on geokätköilijöille?

”Jatkossa geokätköilijät voivat seurata omien geokätköjensä lupahakemuksien käsittelyprosessia pian avattavassa OmaNormi.fi -palvelussa. Aiemmin geokätköjä koskevissa asioissa on voinut joutua asioimaan useiden eri viranomaisten kanssa. Jatkossa selviää yhdellä lupahakemuksella.”

Kuinka kauan lupahakemuksen käsittely kestää?

”Ei kauaa. Kunnan virkamiehet saavat hakemukseen liittyvät lausunnot yleensä parissa viikossa ja hakemus etenee sen jälkeen ministeriön käsittelyyn. Ympäristöministeriön geokätköilylautakunta kokoontuu jokaisen kuukauden ensimmäisenä maanantaina ja kerralla saadaan tehtyä useampi kymmenen päätöstä. Käytännössä luvan saa siis usein jo kuuden kuukauden sisällä hakemuksen jättämisestä. Jos geokätkö sijaitsee luonnonsuojelualueella, maantien tai rautatien lähellä, asemakaava-alueella tai vesijättömaalla, voi käsittelyssä mennä erillisen lausuntokierroksen takia hieman kauemmin. Kätköluvan hakeminen on melkein yhtä helppoa kuin rakennusluvan.”

Onko muissa maissa vastaavaa järjestelmää?

”Tietääkseni ei. Suomi on tässä aivan kehityksen kärjessä. Meillä on harvaanasuttu maa ja lupakäytännön yksi tavoite on hajauttaa kätköjä maakuntiin. Kaupungeissa kätköjä on jo liikaakin.”

Tuleeko lupahakemuksesta kustannuksia piilottajalle?

”Tällä hetkellä geokätköluvan hakeminen on maksutonta, sillä hanke on rahoitettu Ympäristöministeriön kehittämisvaroista. Työmäärä on kyllä suuri ja meillä on paineita ottaa myöhemmin käyttöön pieni asiakasmaksu.”

Kuinka paljon tämä maksu voisi olla?

”Luvan hakeminen ei jatkossakaan ole kallista. Lupamaksu tulee toteutuessaan olemaan alle sata euroa ja lupa on voimassa kaksi vuotta.”

Melko kallista. Tuntuu hieman epäreilulta, että kustannus tulee kätkön tekijälle.

”Tämä on täysin totta. Suunnittelemme mallia, jossa kustannuksia jaetaan myös kätköjen hakijoille. Geokätköilijöillä on valmiiksi GPS-laitteet mukana, joten kilometripohjainen maksu on erittäin helppo toteuttaa.”

En edes uskalla kysyä tästä enempää.

”Ei se mitään. Kerron silti. Käytännössä geokätköilymaksu perustuu GPS-laitteen reittilokiin. Reittilokit luetaan Viestintäviraston toimipisteessä samalla kun käydään hakemassa laitteeseen uusi vuosimaksutarra.”

Tätä pelkäsinkin. Voiko miittejä järjestää kuten ennenkin vai tarvitaanko niillekin lupa?

”Meillä on perustuslain takaama kokoontumisvapaus ja tämä koskee tietysti geokätköilijöitäkin. Geokätköilijöiden tapahtumat ovat yleisötapahtumia ja niitä saa järjestää vapaasti jättämällä kirjallinen ilmoitus järjestämispaikan poliisille vähintään viisi vuorokautta ennen tilaisuuden alkamista. Yleisötapahtumassa tulee luonnollisesti huolehtia vastuuvakuutuksesta, järjestyksenvalvonnasta ja liikenteenohjauksesta lain ja poliisin edellyttämällä tavalla. Yleisen kokouksen ja yleisötilaisuuden järjestäjän on huolehdittava siitä, että kokousvälineet ja tilaisuudessa käytetyt rakennelmat poistetaan tilaisuuden päätyttyä ilman aiheetonta viivytystä, jollei paikan omistajan tai haltijan kanssa ole toisin sovittu. Roskaantuneen paikan siivoamisesta säädetään jätelaissa.”

Kiitos Ensio, eiköhän tämä riitä.

”Kiitos teille ja hyvää huhtikuun ensimmäistä päivää!”

Suomen ensimmäinen GeoTour julkaistaan Porvooseen ensi lauantaina!

Porvoon GeoTour käsittää yhteensä kaksitoista geokätköä, jotka esittelevät porvoolaisille merkittäviä paikkoja ja tapahtumia Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniltä. Yksi sarjan geokätköistä on omistettu tulevaisuudelle.

Porvoon GeoTour on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa ja sen ovat toteuttaneet yhteistyössä porvoolaiset geokätköilyn harrastajat ja Porvoon kaupunki.

GeoTour valmistuu sopivasti ennen 15.7. järjestettävää Porvoon megatapahtumaa, joka kerää paikalle satoja geokätköilijöitä Suomesta ja maailmalta.

Kerää itsellesi geokolikko

Kätkösarjaan liittyy passi, johon voi kerätä leimoja sarjan kätköistä. 500 ensimmäistä kaikki leimat kerännyttä saa lahjaksi geokolikon. Passin voi hakea lauantaista 1.4.2017 alkaen Porvoon taidetehtaalta kaupungin matkailuneuvonnasta. Geokolikon saa itselleen palauttamalla täyden passin samaan paikkaan.

Lisätietoa

Jos et tiedä mistä geotoureissa on kyse, niin lue aiempi laajempi kirjoituksemme geotoureista.

Porvoo GeoTourin kotisivu

Lehdistötiedote

GeoTourit Geocaching.com:ssa

Jos tavoitteena on liikkua määränpäätä kohti eikä vain hakea tietyn alueen kätköjä, kannattaa hyödyntää Geocaching.com:n mahdollisuutta tehdä Pocket Query reitin varren kätköistä. Ominaisuus on Geocaching.comin premium-jäsenten käytössä.

Pocket Queryt ovat kätkökyselyitä, joilla voit hakea joukon kätköjä esimerkiksi GPS:ään ladattavaksi. Pocket queryn hakuehdoilla voi kätevästi rajata tuloksista pois kätköt, jotka eivät itseä sillä kertaa kiinnosta.

Reitinvarren Pocket Queryn tekeminen voi aluksi tuntua hankalalta, sillä Geocaching.comin käyttöliittymän takia se on monivaiheista, mutta jo muutaman kerran jälkeen homma menee rutiinilla.

Näin teet Pocket Queryn omalle reitille

1. Luo reitti

Klikkaa Geocaching.com etusivulta Kätköile > Pocket Queryt

Klikkaa Hae kätköjä reitin varrelta -nappia

Ensin pitää luoda reitti. Voit käyttää valmiita muiden tekemiä reittejä, mutta yleensä helpointa on tehdä uusi oma reitti, sillä sopivaa ei välttämättä löydy valmiina. Klikkaa Luo uusi reitti

Anna reitille haluamasi nimi (esim. ”Oulu-Luulaja”) ja klikkaa Create Route.

Anna reitin alku Lähtöpisteeksi ja määränpää Kohdepisteeksi.  Lähtö- ja kohdepisteiksi voi kirjoittaa esimerkiksi kaupungin nimen tai osoitteen. Klikkaa Hae.

Kartalle haetaan nopein reitti pisteiden välillä. Jos haluat käyttää muuta reittiä tai tehdä poikkeamia matkan varrella voit tarttua reittiin ja vetää siihen välipisteitä.

Reittiä voi muokata vetämällä sinistä viivaa haluttuihin paikkoihin.

Kun olet tyytyväinen reittiin klikkaa Talleta muutokset.

Seuraavalla sivulla voit vielä antaa lisätietoja reitistä tai muuttaa sen nimeä. Jos haluat jakaa tekemäsi reitin muiden kanssa laita ruksi kohtaan Lisää julkiseen hakemistoon.

2. Tee reitistä Pocket Query

Klikkaa reitin sivulla Luo reitistä Pocket Query -linkkiä.

Pääset sivulle, joka muistuttaa normaalia Pocket Queryn määrittelysivua, mutta nyt hakualueena on tekemäsi reitti.

Hakusäde-valinnalla voi määritellä kuinka iso alue reittiviivan ympäriltä otetaan mukaan hakuun. Hakusäde kannattaa pitää pienenä, jos et aio tehdä suuria mutkia reitiltä. Valittu hakusäde näkyy kartalla turkoosina alueena reittiviivan ympärillä.

Muilla valinnoilla voit määritellä tarkemmin millaisia kätköjä haluat mukaan Pocket Queryyn, kuten normaalissa Pocket Queryssäkin. Voit esimerkiksi valita minkä tyyppisiä geokätköjä haluat mukaan tai rajoittaa maastoluokitusta.

Jos haluat ladata Pocket Queryn heti, niin ajopäivistä kannattaa valita kuluva päivä. Sivusto luo Pocket Queryn tiedoston valittuina päivinä.

Kun olet valmis, niin klikkaa Lähetä tiedot -nappia.

3. Tarkastele tuloksia ja lataa Pocket Query

Esikatsele hakutulosta -linkistä voit tarkistaa miltä Pocket Queryn tulos näyttää.

Esikatselu näkyy oletuksena listana, mutta Näytä tämä sijainti kartalla -linkistä pääset karttanäkymään.

Pocket Queryn tulostiedoston pääsee lataamaan Pocket Queryjen listauksen kautta sen valmistuttua. Pocket Queryn valmistuminen riippuu ruuhkatilanteesta, mutta yleensä tiedosto on ladattavissa muutaman minuutin kuluttua.

Haluaisitko Maanmittauslaitoksen kartta-aineiston Geocaching.com:n karttahakuun? Nyt se onnistuu helposti pienellä Tampermonkey-skriptillä!

Teimme aiemmin suositun skriptin, joka lisäsi Maanmittauslaitoksen kartat Geocaching.com:n kätkösivulle. Skriptiä käyttäessä samoja karttoja alkoi nopeasti kaipaamaan myös sivuston karttahakuun. Pienten selvittelyjen ja kokeilujen jälkeen käsissä olikin uusi skripti, joka lisää tutut kartta-aineistot Geocaching.com:n itsetarjoamien karttojen rinnalle.

Pientä lisätyötä toteutukseen aiheutti se, että premium-jäsenet voivat valita käyttöönsä joko Googlen kartan tai OpenStreetMapin aineiston Leaflet-kartalla. Uudet kartat haluttiin tietysti käytettäväksi kummallakin vaihtoehdolla.

Skripti lisää karttojen valintoihin Maanmittauslaitoksen peruskartan, taustakartan sekä ilmakuvat.

Kunnon kartta helpottaa geokätköilyretken suunnittelua

 

Kartta-aineiston valinta Leaflet-kartassa

 

Kartta-aineiston valinta Google-kartalla

Skriptin käyttö vaatii Firefox-, Safari- tai Chrome -selaimen sekä Tampermonkey-lisäosan, jolla skriptien ajaminen onnistuu. Asentaminen on helppoa ja sujuu muutamassa minuutissa.

Asennus

Skriptien käyttö selaimessa vaatii Tampermonkey-lisäosan. Klikkaa Download-nappia ja sen jälkeen Lisää laajennus. Kun asennus on valmis voit ladata karttaskriptin:

Lataa Geocaching.com karttasivun MML-kartat 1.0

Tampermonkey näyttää skriptin tiedot. Klikkaa Install. Nyt olet valmis kokeilemaan MML:n karttoja Geocaching.com:n karttahaussa!

Avointa lähdekoodia

Julkaisimme skriptin avoimena lähdekoodina MIT-lisenssillä, eli se on vapaasti geokätköilijöiden käytettävissä ja kehitettävissä. Projektin lähdekoodi on GitHubissa ja jos koodin kirjoittaminen kiinnostaa, niin toivotamme sinut tervetulleeksi kehittämään karttatyökalua entistäkin paremmaksi.

Apinoiden planeetta 1968

Alkuperäinen Apinoiden planeetta -elokuva vuodelta 1968

Kerroimme aiemmin, että kadonneeksi luultu GC1169 Mission 9: Tunnel of Light -kätkön purkki oli löydetty. Kätköstä tekee erityisen se, että se tehtiin vuonna 2001 mainostamaan uutta Apinoiden planeetta -elokuvaa. Mainoskätköt saivat kokonaan uuden kätkötyypin ja sarjan viimeiset jäljellä olevat kätköt ovat olleet geokätköilijöiden erityisen huomion kohteena.

Mission 9 -geokätkön kadottua ainoa mahdollisuus Project A.P.E. -kätkön löytämiseen oli Brasilian sademetsässä sijaitseva GCC67 Mission 4: Southern Bowl.

Geocaching HQ järjesti äänestyksen uudelleen löydetyn Mission 9 -kätkön kohtalosta ja tulokset ovat nyt selvinneet. Geokätköilijöiden ääniä kertyi yli 10 000 ja tulosten perusteella geokätkö on päätetty palauttaa alkuperäiselle paikalleen Seattlen lähellä. Kätkö aktivoituu elokuun 19. päivä lähistöllä pidettävän Going Ape 2017 -megatapahtuman yhteydessä.

Project A.P.E. -löytö on siis taas elokuusta alkaen vähän helpompi hankkia omiin tilastoihin, vaikka ei Seattlekaan tietysti ihan lähellä ole.