Ruostejärven virkistysalue Tammelassa on mukava päiväretkikohde geokätköilijällekin. Ruostejärvi sijaitsee Hämeen järviylängöllä, joka on tunnettu kirkasvetisistä järvistään.

Ruostejärven ja sen vieressä olevan Leppilammen rannoilla kiertää 17 geokätkön sarja, jonka käy rauhalliseen tahtiin läpi muutamassa tunnissa. Piilottaja on valinnut kätköjen näkyvän vain premium-jäsenille. Kätköpaikat tarjoilevat hienoja maisemia järville ja reitin varrelle osuu useampikin laavu, joten hyviä taukopaikkoja on tarjolla. Jos omia eväitä ei sattunut mukaan, niin kahvila- ja ravintolapalveluita löytyy Hämeen luontokeskukselta sekä Eerikkilän urheiluopistolta.

Ruostejärven ympäri reitti ei valitettavasti kulje luoteisosan ollessa täynnä kesämökkejä. Reittiä kiertäessä tulee väkisinkin jonkin verran edes takaista kulkemista, mutta reittiin saa pientä eroa valitsemalla eri polkuja paluumatkalle. Maasto on helppokulkuista polkua ja pitkospuita eikä mäkiäkään ole montaa.

Reitin erikoisuus on Meidän metsä -polun varrelta löytyvä käsikäyttöinen lossi, jolla Toralahden pääsee ylittämään sen kapeimmasta kohdasta. Reittiä miettiessä kannattaa huomata, ettei lossi näy kaikissa kartoissa. Lossi todennäköisesti suljetaan talveksi, kun järvi alkaa jäätyä.

Koko reitin pituudeksi tulee reilut kymmenen kilometriä. Jos aika tai jaksaminen ei riitä koko lenkkiin, niin esimerkiksi Hämeen luontokeskukselta aloittaen geokätköt voi hakea pienemmissä erissä.

Jos kaipaa pidempää rauhoittumista järvimaisemissa, kannattaa vilkaista Eerikkilän urheiluopiston majoitustarjontaa. Urheiluopistolle on valmistunut komeita lasiseinäisiä huviloita, joihin majoittaa isommankin kätköilyseurueen. Myös pienempiä hotellihuoneita on tarjolla. Ruostejärven geokätköt eivät reippaalle etsijälle riitä koko viikonlopuksi, mutta läheltä löytyy esimerkiksi Liesjärven kansallispuisto, jossa on lisää etsittävää. Käymisen arvoinen on myös alueen toinen kansallispuisto Torronsuo, josta löytyy Suomen syvin suo. Kätköjä Torronsuolla on vähän, mutta hienot suomaisemat ovat käynnin arvoisia.

Miten sinne pääsee?

Ruostejärvelle on helpointa saapua omalla autolla. Auto kannatta jättää joko Hämeen luontokeskuksen tai Eerikkilän urheiluopiston parkkipaikalle, joissa on hyvin tilaa ja maksuton pysäköinti.

Ruostejärven alueelle pääsee hyvin myös kakkostietä kulkevilla busseilla. Hiisilän pysäkiltä on noin puolentoista kilometrin kävelymatka Hämeen luontokeskukselle.

Linkkejä

 

Suomeenkin kovalla rytinällä rantautunut tarjouspäivä black friday on taas täällä. Osa kaupoista on vienyt hullutuksen siihen pisteeseen, että black friday on venynyt jopa koko viikon pituiseksi. Useimmilla kaupoilla ”perjantai” jatkuu vähintään viikonlopun ajan. Mekin mietimme, että pitääkö jotenkin lähteä tähän mukaan, mutta päätettiin olla osallistumatta mokomaan hullutukseen.

Black fridayn sijaan kannustamme sinua viettämään Luonto-Liiton organisoimaa Älä osta mitään -päivää. Päivän ideana on haastaa ihmiset pohtimaan omia kulutustottumuksiaan ja niiden vaikutuksia ympäristöön. Ehdotus voi kuulostaa kauppiaan suusta oudolta, mutta myymme paljon mieluummin vähemmän tavaraa, jota geokätköilijät oikeasti tarvitsevat kuin kasoittain kaikkea turhaa roinaa. Älä hätäänny, jos nyt Älä osta mitään -päivänä kipeästi tarvitset jotain geokätköilytarvikkeita. Tilaukset kyllä toimitetaan totutun pikaisesti, mutta haluamme haastaa jokaisen pohtimaan ostotottumuksiaan edes yhden päivän ajaksi.

Yksi päivä ei vielä muuta mitään. Toivomme kuitenkin, että siitä jäisi päähän kytemään joitain ajatuksia, jotka saattaisivat pidemmällä ajalla vaikuttaa enemmän.

Palautuvista heräteostoksista syntyy kuluja ja turhaa liikennettä

Hätäköiden tehdyt tilaukset eivät oikeasti ole kenenkään etu. Emme halua, että tilaat jotakin mitä et oikeasti tarvitse, sillä katuvien asiakkaiden palauttamista tilauksista syntyy meille kauppana vain kuluja. Turhista tilauksista hyötyy vain Posti, joka laskuttaa pakettien kuljettamisesta mennen tullen. Kukas ne ylimääräiset kulut sitten lopulta maksaa? Noh, tuotteiden hintoihinhan ne siirtyvät ja lopulta maksajiksi tulevat asiakkaat.

Kun palautuksien määrä pysyy pienenä, pystymme tarjoamaan tuotteita edullisemmin ilman suuriin volyymeihin perustuvia alennuspäiviä. Säästöä syntyy myös siitä, ettei meidän tarvitse mainostaa tarjouskampanjaa juuri samaan aikaan kaikkien muiden kauppojen kanssa. Kun mainospaikkojen kysyntä on suurta, nousevat myös niiden hinnat.

Tee harkittuja ostoksia ja panosta laatuun

Olemme pyrkineet kehittämään tuotevalikoimaa siihen suuntaan, että myytävät tavarat ovat kestäviä ja laadukkaita. Garminin GPS-laitteet ovat hyvä esimerkki tästä. Ei ole harvinaista nähdä geokätköilijän liikkuvan jopa kymmenen vuotta vanhan GPS-laitteen kanssa. Vanhakin gepsi voi edelleen olla täysin pätevä ja toimiva laite geokätköilyyn. Kauppiaan kannalta tämä tietysti tarkottaa, ettei gepsejä mene samoille asiakkaille kovin usein, mutta laadukkaan tuotteen myynnistä tulee parempi mieli. Sama periaate pätee Fenixin taskulamppuihin, jotka on tehty kestämään. Aina välillä joku kommentoi, että kiinalaisista verkkokaupoista saa kymmenen lamppua Fenixin hinnalla. Halpa hinta näkyy kuitenkin jossakin, eikä lamppujen laadusta ole varmuutta. Voi hyvin olla, että ne kymmenen lamppua kestävät yhtä kauan kuin yksi Fenix.

Unohda shoppailut ja lähde etsimään geokätköjä!

Mitäpä jos unohtaisitkin shoppailut koko viikolopun ajaksi ja lähtisit etsimään geokätköjä? Marraskuun sää voi vaikuttaa harmaalta ja pimeältä, mutta geokätköiltä löytyy elämyksiä pimeässäkin. Nyt on paras vuodenaika jännittävien yökätköjen hakemiseen.

 

Pitkin viikkoa on uutisoitu Naton Trident Juncture -harjoituksen aikana havaitusta GPS-häirinnästä. Torstaina Ulkoministeriö julkaisi tiedotteen, jonka mukaan häirintä on tullut Venäjän alueelta. Norjan puolustusministeriön mukaan häirinnän lähde sijaitsi Kuolan niemimaalla. Venäjä on kiistänyt osuutensa GPS-häiriöihin.

Suomen lennonvarmistuspalveluista vastaava ANS Finland julkaisi 6.11. lentoliikenteelle NOTAM (Notice to Airmen) -tiedotteen, jossa varoitettiin GPS-signaalin olevan epävakaa suuressa osassa Koillis-Lappia. Myös Norjassa annettiin NOTAM-tiedote epävakaasta GPS-signaalista.

GPS-signaalin häirintä ei haittaa pelkästään lentoliikennettä, vaan siitä voi olla harmia myös geokätköilijöille, autoilijoille, metsästäjille ja muille GPS-paikannusta käyttäville. Lapissa se häiritsee jopa porojen seurantaa. Tällä kertaa häirintä on ilmeisesti ollut vain ilmatilaan suunnattua, eikä sitä ole havaittu maan pinnalla, mutta samanlainen häirintä olisi mahdollista maan pinnallakin. Samoihin aikoihin GPS-paikannukseen on kuitenkin vaikuttanut revontulien aiheuttamat ilmakehän häiriöt, joiden aiheuttamia paikannuskatkoksia on havaittu Maanmittauslaitoksen mittausasemilla.

Miksi GPS-signaalia on helppo häiritä?

GPS-paikannus perustuu satelliittien lähettämään signaaliin, jonka perusteella GPS-paikannin osaa laskea sijaintinsa. Lue aikaisempi juttumme, jos tarkempi toiminta kiinnostaa.

GPS-satelliittien lähettämät signaalit eivät ole kovin voimakkaita. GPS-satelliitti saa virtansa akuista, joita ladataan aurinkopaneeleilla aina kun satelliitti ei ole maan varjossa. Kun virtaa on käytössä rajatusti ei signaalia kannata lähettää tarpeettoman suurella teholla. Heikkoa signaalia on helppo häiritä maasta samalla taajuudella lähetettävällä voimakkaammalla signaalilla. Häirintäasemalla sähköä on käytettävissä reilusti, joten lähetyksen teho voi olla hyvinkin suuri. Häirintä voidaan toteuttaa estämällä vastaanotto kokonaan lähettämällä mitä tahansa satunnaista hölynpölyä oikean signaalin päälle tai lähettämällä oikean näköistä signaalia väärillä tiedoilla, jolloin paikannuslaite saattaa laskea sijaintinsa väärin.

Saman ilmiön voi havaita joskus autossa radiota kuunnellessa. Osa autoilijoista käyttää pieniä FM-lähettimiä siirtämään kännykästä soitettu musiikki autoradiosta kuunneltavaksi. Jos FM-lähetin sattuu käyttämään samaa taajuutta, jota itse kuuntelet, tulee toisen autoilijan oma soittolista hetkellisesti radioaseman lähettämään signaalia voimakkaammaksi ja kuuluu omasta radiostasi selvästi tai ainakin häiritsee radioaseman kuuntelua. Pienet FM-lähettimet ovat olleet laillisia vuodesta 2006, mutta niiden teho on rajattu erittäin pieneksi (50 nanowattia). Näinkin pieni teho riittää joskus häiritsemään vieressä olevan auton radion kuuntelua. Pienet FM-lähettimet kannattaa muistaa myös mysteereitä ratkoessa, sillä niitä on käytetty geokätköilyssäkin.

Pieniä GPS-häirintälaitteita myydään verkossa kuluttajillekin, mutta sellaisen käyttäminen on laitonta radioliikenteen häirintää.

Kerroimme aiemmin Moskovassa Kremlin-ympäristössä havaitusta GPS-häirinnästä, jossa geokätköilijätkin ovat huomanneet paikannuksen toimivan huonosti. Lapin tapaus on hyvä muistutus siitä, että häirintään saattaa törmätä Suomessakin.

Miten varautua GPS-häiriöihin?

Voi tuntua hassulta ajatella, että geokätköilijän pitäisi varauta GPS-häirintään, mutta metsässä liikkuessa voi äkkiä mennä sormi suuhun jos on suunnistanut pelkän laitteen varassa ja yhtäkkiä sijainnista ei olekaan tietoa tai laite näyttää harhaanjohtavaa tietoa. Jos sama tapahtuu pidemmällä kätkövaelluksella Lapissa, niin homma voi äkkiä muuttua hengenvaaralliseksi. Käsigepsit ja kännykät ovat erinomaisia apuvälineitä, mutta niille kannattaa metsässä liikkuessa olla aina varajärjestelmä.

Perinteiset kartta ja kompassi ovat edelleen toimivat välineet, jotka kannattaa pakata kätköretkille mukaan. Gepsiin verrattuna kartan ja kompassin käyttö vaatii tietysti vähän enemmän taitoa, joten suunnistamista niillä kannattaa harjoitella. Kartalle ja kompassille voi tulla tarvetta ilman GPS-häirintääkin, jos navigointilaitteesta loppuu virta, se hajoaa tai hukkuu. Huolehdi aina, että löydät kätköltä takaisin ilman gepsiä tai kännykkää.

 

Geokätköjä on piilotettu mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Yksi äärimmäisistä paikoista on Kanadan Alert, jossa on yllättävänkin monta geokätköä. Yksi niistä on maailman pohjoisin kätkö!

Nunavutin territoriossa sijaitseva Alert on maailman pohjoisin paikka, jossa on asuu ihmisiä vakituisesti. Mistään suuresta väestökeskittymästä ei voida puhua, sillä vuoden 2011 väestönlaskennassa Alertissa tilastoitiin asuvaksi viisi ihmistä. Väkeä paikalla on usein kuitenkin paljon enemmän. Alertissa sijaitsee Kanadan ilmavoimien pieni tukikohta, jossa työskentelee vähän yli 50 henkilöä. Paikalla on myös Kanadan ympäristöministeriön sääasema sekä Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) ilmakehänseuranta-asema, joissa työskentelee vaihteleva määrä tutkijoita ja muuta henkilökuntaa.

Kanadan ilmavoimat käyttää Alertin tukikohtaa signaalitiedusteluasemana, eli käytännössä siellä kuunnellaan muiden valtioiden radioliikennettä. Kuunteluasemalle syrjäinen sijainti sopii hyvin vähäisten radiohäiriöiden takia. Alert on sopiva nimi signaalitiedusteluasemalle, mutta se ei nimen takana ole. Paikka on nimetty englantilaisen höyrykoneella varustetun purjealus HMS Alertin mukaan, joka vietti arktisella tutkimusmatkallaan talven 1875-1876 jäihin jumittuneena kymmenen kilometrin päässä Alertista.

Alert perustettiin sääasemaksi 1950-luvulla samaan aikaan muutaman muun arktisen sääaseman kanssa. Kylmän sodan aikaan Kanadan armeijan kiinnostui nopeasti lähellä Neuvostoliittoa sijainneista sääasemista ja niitä laajennettiin signaalitiedustelun käyttöön ja vahvistamaan Kanadan otetta arktisista alueistaan. Suurimmillaan Alertin tiedusteluasemalla oli töissä yli 200 henkilöä, mutta määrä on vähentynyt merkittävästi toimintojen automatisoinnin myötä ja tiedustelun painopisteiden muututtua.

Alert on todella syrjässä. Matkaa lähimpään Kanadan kaupunkiin Iqaluitiin on noin 2100 kilometriä, eikä välissä ole tieyhteyksiä. Lähin asutuspaikka on melken 500 kilometrin päässä sijaitseva Eureka-sääasema, joka on Alertia vastaava paikka sää- ja tutkimusasemineen. Jotain alueen syrjäisyydestä kertoo se, että inuiitit kutsuvat aluetta inuiittien maiden takana sijaitsevaksi paikaksi (Inuit Nunangata Ungata).

Talvella Alertissa vallitsee syvä kaamos. Auringotonta aikaa on vuodessa neljä kuukautta. Seuraavan kerran alerttilaiset nauttivat auringon noususta 27. helmikuuta. Alert sijaitsee niin pohjoisessa, ettei siellä nähdä edes revontulia, jotka esiintyvät rinkinä Pohjoisnavan ympärillä – Alert jää tämän ringin sisäpuolelle.

Maailman pohjoisin geokätkö

Paikka on syrjäinen, mutta harvassa ovat niin syrjäiset paikat ettei sinne olisi geokätköjä piilotettu. Alertissa ja sen läheisyydessä sijaitsee 21 geokätköä, jotka ovat paikalla työskentelevien tai siellä vierailleiden tekemiä. Näistä Williams Islandin kätkö on koko maailman pohjoisin. Kätkö sijaitsee N 82° 32.024′ leveyspiirillä. Paikka on pieni saari Alertin edustalla, eli Alertiin löytämisen jälkeen pitäisi vielä keksiä keino päästä saarelle. Innokkaimmille FTF-huntereille vihjattakoon, että tämä kätkö on odotellut ensimmäistä löytäjää vuodesta 2015 saakka.

Alertiin ei ole helppo päästä. Paikalle ei ole julkisia lentoyhteyksiä, joten käytännössä pitäisi jotenkin hankkiutua Kanadan ilmavoimien koneiden kyytiin, ellei sijoita lottovoittoa oman koneen vuokraamiseen. Vaikka paikalle pääsisi, ei siellä ole hotellia tai muita palveluita satunnaiselle turistille. Alertin geokätköillä on kyllä vuosittain kävijöitä, mutta nämä ovat todennäköisesti Kanadan ilmavoimien tai sääasemien henkilökuntaa. Paikalla käy myös vierailevia tutkijoita, jotka viettävät paikalla lyhyempiä aikoja.

Vaikka paikalle ei itse pääsisikään, kannattaa vilkaista kätköille kirjoitettuja lokeja ja erityisesti niihin lisättyjä kuvia, jotka tarjoavat pienen virtuaalimatkan kauas pohjoiseen.

Linkkejä

 

Kolme kotimaista geokätköilyn megatapahtumaa vuodelle 2019 on nyt tosiasia! Kaikki kaavaillut kolme tapahtumaa on julkaistu ja ne ovat keränneet megatapahtumaan oikeuttavan määrän osallistumisia tai saaneet mega-statuksen aiemmin järjestettyjen megatapahtumien perusteella. Parhaat majapaikat viedään nopeasti, joten viimeistään nyt kannattaa alkaa suunnittelemaan kesän 2019 megaretkiä.

Kolmen megan roadtrip

Lyhin reitti megojen välillä © OpenStreetMap contributors

Muutamien viikkojen sisään Oulussa ja Pohjoiskalotilla järjestettävät megatapahtumat tarjoavat mahdollisuuden hurjaan megakierrokseen. Vähintäänkin Saariselän megaretkeä suunnitellessa kannattaa huomioida viikkoa aikaisemmin Norjan Harstadissa järjestettävä Vikingevent 2019 -megatapahtuma. Molemmat megatapahtumat saa halutessaan kätevästi yhdistettyä esimerkiksi parin viikon pituiseen autolomaan pohjoisessa. Busseillakin siirtymät onnistuvat.

Jos megaähky ei pelota ja lomapäiviä riittää, niin samaan road trippiin voi yhdistää kaksi viikkoa ennen Harstadin tapahtumaa järjestettävän Oulun megan. Kolmen megan retki alkaisi Oulusta 25.5 josta siirryttäisiin 8.6. mennessä Harstadiin ja sieltä 14.6. Saariselälle. Lyhintä tietä ajellessa pelkästään megojen väliset siirtymät ovat noin 1500 kilometriä, mutta geokätköillen kilometrejä kertyy todennäköisesti reilusti enemmän. Oikeasti road trippiä ei kannata suunnitella lyhintä reittiä pitkin, ettei joudu ajamaan edestakaisin Uumajan kautta. Esimerkiksi Harstadin ja Saariselän välisen siirtymän voi suunnitella Käsivarren kautta ja Oulusta Harstadiin siirryttäessä kannattaa kiertää enemmän Ruotsissa ja Norjassa.

Etsittävää ja koettavaa reitin varrella riittää, joten megojen välissä ei aika käy pitkäksi. Pelkästään Harstadin ympäristön power traileissa riittää etsittävää pitkäksi aikaa, eikä maisemissakaan ole valittamista.

Suomen megatapahtumat 2019

GC7KTYN Tar ’n’ Tech – Oulu 2019 25.5.2019

Oulun tapahtuman ajankohta on hieman aikaistunut aiemmin ilmoitetusta. Megatapahtuma järjestetään Nallikarin hienolla ranta-alueella jo 25.5.2019. Ranta-alueen välittömästä läheisyydestä löytyy leirintäalue, vuokramökkejä ja kylpylähotelli, joten ainakin nopeimmille majoitus löytyy läheltä.

Tapahtuman kätkösivu (Geocaching.com)

Nallikarin geokätköt kartalla (Geocaching.com)

GC7REGW Midnight Sun Geocaching 2019, Kiilopää 14. – 16.6.2019

Saariselän Kiilopäällä järjestetään tuttuun tapaan yöttömän yön megatapahtuma. Tapahtumapaikkana toimii Suomen Ladun omistama hotelli ja retkeilykeskus. Kiilopää on hyvä paikka lähteä retkille syvemmälle Urho Kekkosen kansallispuiston maisemiin.

Tapahtumapaikalle on järjestetty maksuton bussikuljetus Saariselän keskustasta. Viikonlopun tarkempi ohjelma selviää tapahtuman kotisivuilta. Sivuilla on myös tietoa tapahtuman vapaaehtoistehtävistä.

Tapahtuman kätkösivu (Geocaching.com)

Kiilopään geokätköt kartalla (Geocaching.com)

GC7KZKJ Mastojen Loisteessa, Lahti 28.9.2019

Lahden Mastojen Loisteessa -megatapahtuma järjestetään Lahden Askotalolla 28.9.2019. Vanha teollisuusrakennus kätkee sisäänsä yli 2000 hengen tapahtumiin sopivan Askotalon torin.

Askotalo sijaitsee kätevästi alle kilometrin päässä Lahden rautatieasemasta, joten tapahtumapaikka on helposti saavutettavissa ilman autoakin. Autolla saapuvillekin on toki hyvin pysäköintitilaa. Sisätiloissa järjestettävää megatapahtumaa ei rajukaan syyskeli häiritse, vaikka geokätköilijät tunnetusti eivät huonoja kelejä säiky.

Tapahtuman kätkösivu (Geocaching.com)

Lahden geokätköt kartalla (Geocaching.com)

Vapaaehtoisia tarvitaan

Megan järjestäminen ei ole helppo juttu ja avuksi tarvitaan paljon vapaaehtoisia. Kolmeen megatapahtumaan vapaaehtoisia tarvitaan erityisen paljon, sillä innokkaimmatkaan eivät välttämättä ehdi avuksi jokaiseen. Jos olet aikaisemmin ollut megatapahtumissa kävijänä, kannattaa harkita vapaaehtoistehtäviin tarjoutumista. Järjestelyihin osallistuvana pääset kokemaan megan kulissien takaa ja autat osaltasi luomaan hauskan tapahtuman sadoille geokätköilijöille. Erilaisia tehtäviä riittää niin ennen megaa kuin varsinaisina tapahtumapäivinäkin. Tapahtumapaikoille tarvitaan mm. ensiapupäivystäjiä, liikenteenohjaajia, järjestyksenvalvojia ja info-pisteiden päivystäjiä.

Miten olisi vähän erilainen geokätköilymiitti joulukuussa? Geokätköilijät sarizku ja W4ter sanovat toisilleen tahdon 31.12.2018 Vimpelissä ja häät on luonnollisesti julkaistu miittinä, jonne kaikki geokätköilijät on kutsuttu.

Miitti alkaa kello 14 ja kestää virallisesti aina vuodenvaihteeseen asti, mutta juhlinta jatkunee pikkutunneille asti. Kutsussa korostetaan tapahtuman rentoutta ja pukukoodi on vapaa, eli kiireisimmät geokätkölijät voinevat saapua paikalle vaikka suoraan metsästä.

Geokätköilymiittinä järjestettävät häät ovat luonnollista jatkoa kosinnalle, joka sekin tapahtui miitissä. Kyseessä oli Karvialla elokuun lopussa järjestetty GC7VEN2 Perutaan häät -miitti, jonka nimi ei onneksi ollut enne. Kannattaa lukaista miitin lokeista iloisen tapahtuman tunnelmista.

Häätapahtumaan pyydetään ilmoittautumaan 6.12. mennessä.

GC7XA86 Wedding


Oletko lähdössä geokätköilemään Pirkanmaalle? Älä missaa näitä suosikkeja!

Geokätköjä alkaa olla niin paljon, että kätköretkeä suunnitellessa joutuu aina tekemään valintoja. Listasimme Pirkanmaan kymmenen suosituinta geokätköä suunnittelun tueksi.

SijaKätköPiilottajaTyyppiPisteetPisteet %Sijainti
1.GC5BR96 Teollisuusvakoojan päiväkirjakaosbjornMysteeri PM12879,0Tampere
2.GC7R8RA Oravan sähkökeskuscxx73Tradi3676,6Virrat
3.GC419VZ Tuubien tuubiHemppu01Mysteeri10475,2Valkeakoski
4.GCG9HP Pirunlinna Geochallenge, LempääläMatti & MarttiMysteeri13374,3Lempäälä
5.GC2CXR8 Jättiläisen kivenheittopaikkajuhhiMysteeri3871,7Orivesi
6.GC7CFBK Left hand challengehytti13Mysteeri PM6870,8Kangasala
7.GC611VG Päästäisnoukan pesimäalue@LintulampiTradi9569,9Ylöjärvi
8.GC1TB23 Kalastuksenvalvojaoh3mbc & aittasaloMysteeri7469,2Virrat
9.GC5NRBB Pyöreitä muotoja Mansessam.lauha & ju.peMysteeri10068,0Tampere
10.GC49RR2 Päästäisnoukka@LintulampiTradi12067,0Ylöjärvi

 

Miten listan geokätköt valittiin?

Suosikkipisteistä saa hyvän kuvan siitä, mistä geokätköistä on erityisestä pidetty. Pelkkää suosikkipisteiden määrää ei kuitenkaan voi suoraan käyttää, sillä vilkkaalla paikalla sijaitseva, usein vierailtu geokätkö saa helpommin paljon suosikkipisteitä. On parempi vertailla sitä, kuinka suuri osa kätköllä käyneistä antoi kätkölle suosikkipisteen. Tässä huomioidaan vain premium-jäsenet, koska vain he voivat jakaa suosikkipisteitä.

Jätimme listauksesta pois geokätköt, joilla on ollut vain vähän kävijöitä. Jos kätköllä käy vain muutama premium-jäsen vääristyy suosikkipisteiden prosenttiosuus helposti. Toteutimme tämän ottamalla listaan vain vähintään 30 suosikkipistettä saaneita geokätköjä. Geokätköily ei ole kilpailua, joten tarkoitus ei ole etsiä parasta kätköä tai jakaa palkintoja. Listan tarkoituksena on nostaa esille erityisen pidettyjä geokätköjä, joilla kannattaa käydä vaikka kauempaakin. Listan ulkopuolelle jää lukemattomia, uskomattoman hienoja geokätköjä.

Garminilta on vielä tämän vuoden puolella tulossa uusi GPSMAP 66 -sarja! Laite on jatkoa GPSMAP 60, GPSMAP 62 ja GPSMAP 64 -mallien sarjalle, joka on ollut erittäin suosittu vaativien käyttäjien keskuudessa.

GPSMAP 66 tuo sarjan nykyaikaan lisäämällä mm. geokätköilijöiden kaipaamaan langattoman kätkötietojen lataamisen Oregon 700 -sarjan tyyliin. Geocaching.com -sivustolla luodut kätkölistat saa siis ladattua langattomasti laitteeseen wifin tai kännykän kautta jaetun datayhteyden kautta. Kätkötietojen päivittäminen laitteeseen onnistuu näppärästi maastossakin ilman kaapeleita.

 

GPSMAP-sarjan tuotteet ovat aina olleet suosittuja myös ammattikäytössä. Suuri quad helix -antenni tuo tarkkuutta GPS-signaalin vastaanottoon hankalassakin maastossa, mikä on erinomainen ominaisuus myös geokätköilykäyttöä ajatellen. Laitteessa ei ole kosketusnäyttöä, vaan perinteiset näppäimet eli sen käyttö on helppoa talvellakin sormikkaat kädessä. Näppäimet ovat myös vähemmän herkkiä hipaisuista johtuville vahinkopainalluksille.

GPSMAP 66 painaa 230 grammaa akkujen kanssa. Akuiksi sopivat AA-kokoiset akkuparistot ja tavalliset paristot. Yksillä akuilla laitteelle riittää virtaa GPS-paikannusta käyttäen jopa 16 tunnin ajaksi ja vara-akut kulkevat helposti mukana taskussa.

GPSMAP 66 -sarjan gepseissä on kolmiakselinen sähköinen kompassi, jonka avulla suuntanuoli näyttää oikein vaikket liikkuisikaan, eikä laitetta tarvitse pitää suorassa. Tämä on erityisen kätevä ominaisuus geokätköjä etsiessä, kun tarkan nollapisteen etsiminen onnistuu helposti.

Laitteessa on 16 gigatavun sisäinen muisti, eli kartoille ja kätkötiedoille on hyvin tilaa ilman muistikorttiakin. Lisää tallennustilaa saa MicroSD-muistikortilla, jolle on paikka akkujen takana.

Ihan uutena ominaisuutena gepseissä on tuki Garminin Explore -sovellukselle, jolla pääset tarkastelemaan gepsin tallentamaa reittiä ja karttoja kännykän sovelluksesta.

GPSMAP 66 -sarjasta tulee myyntiin kaksi mallia, GPSMAP 66s ja GPSMAP 66st. Jälkimmäisessä on mukana koko Euroopan topokartta. Laitteiden hinnat meidän verkkokaupassa ovat ovat 395 euroa (66s) ja 439 euroa (66st).

Tuttuun tapaan gepsiin saa ladattua ilmaiseksi Teemu Peltosen koostamat Maanmittauslaitoksen topografiset kartat koko Suomesta ja ulkomailla on käytössä OpenStreetMap -kartat. Maksullisiakin kartta-aineistoja on toki tarjolla esimerkiksi veneilykäyttöön, mutta geokätköillessä pärjää hyvin maksuttomilla kartoilla.

GPSMAP 66 -laitteita on alustavan tiedon mukaan saatavilla lokakuun aikana. Tilaa omasi jo nyt, niin saat laitteen ensimmäisten joukossa!

Tuleeko Kyproksesta ensimmäisenä mieleen Agia Napan hiekkarannat? Välimeren kirjeenvaihtajamme kävivät katsomassa mitä muuta Kypros tarjoaa aktiiviselle geokätköilijälle, joka ei jaksa pitkään rannalla löhöillä.

Cape Gregon kansallispuisto

Kypros on pitkään ollut suosittu seuramatkakohde ja matkatoimistot mainostavat sitä hienoilla rannoilla sekä lähes varmalla auringonpaisteella. Niitäkin Kyprokselta toki löytyy, mutta on siellä paljon muutakin. Geokätköilijää ilahduttavat saaren reilut 1100 kätköä. Kätköjen lisäksi Kypros tarjoaa idyllisiä pieniä kyliä, viinitiloja, sukellus- ja snorklausmahdollisuuksia ja paljon historiallisia kohteita. Saari on täynnä historiallisia kohteita kivikaudesta alkaen. Roomalaiselta ajalta on säilynyt esimerkiksi paljon upeita mosaiikkilattioita.

Kyproksen etuna on sen helppous. Kyproksen tasavallassa (saaren eteläosa) on käytössä eurot ja aika moni osaa englantia. Matkailijoille on hyvin tarjolla erilaisia palveluja ja turvallisuustilanne on hyvä. Kyprokselle on kesäaikaan tarjolla suoria lentoja Suomesta, eikä lento kestä kuin neljä tuntia.

Kypros on jaettu maa. Saari kuului aiemmin Britannialle. Britannian luopuessa vallasta saaren kreikkalaisväestö olisi halunnut liittyä Kreikkaan, kun taas turkkilaisväestö olisi halunnut jatkaa Britannian alusmaana. Kompromissina saaresta muodostettiin uusi valtio. Maa kuitenkin ajautui vuonna 1963 sisällissotaan, joka rauhoittui vasta YK:n tultua väliin. Kreikan tukeman vallankaappauksen seurauksena Turkki miehitti saaren pohjois-osan vuonna 1974 ja vuotta myöhemmin Turkin miehittämät alueet julistautuivat itsenäisiksi. YK perusti puskurivyöhykkeen Kyproksen tasavallan ja Pohjois-Kyproksen väliin, eikä rajaa päässyt ylittämään. Kyproksen tilanne on pitkään ollut jäätynyt konflikti. Vain Turkki tunnustaa Pohjois-Kyproksen itsenäisyyden.

Kyproksella on edelleen myös muutama pieni Isolle Britannialle kuuluva alue, joilla on sotilastukikohtia. Alueiden läpi pääsee kulkemaan yleisiä teitä pitkin, mutta teiden nimistä ja muista kylteistä erottaa milloin ollaan Britannian puolella.

Kyproksen geokätköt

Saaren geokätköistä valtaosa on etelän puolella, mutta turkkilaiseltakin puolelta etsittävää löytyy. Kuten niin monessa paikassa, on perus-tradikätkö täällä suosituin kätkötyyppi, mutta muitakin löytyy. Kyproksen kätköissä on silmiinpistävää niiden vähyys kaupunkialueilla. Joko kätköt eivät täällä pysy kaupungeissa paikoillaan tai sitten geokätköily koetaan vahvasti luontoharrastuksena. Hajanaisten luontopaikkoja ja nähtävyyksiä esittelevien kätköjen lisäksi pienet, noin kymmenen kätkön trailit ovat suosittuja ja niitä löytyy useita.

Suomeen verrattuna saaren maasto on hyvin kuivaa ja kivikkoista, joten moni kätkö on piilossa kiven koloissa. Kyproksella elää kahdeksan käärmelajia, joista yksi on ihmiselle vaarallinen, joten koloja kannattaa tutkia varovasti.

Limassol

Jos historia tai luonto ei kiinnosta, kannattaa hakeutua johonkin Kyproksen kaupungeista. Kaupungeista modernein on Limassol, josta on ainakin tien varsien mainosten perusteella kohoamassa ”Välimeren Dubai”. Arkkitehtitoimistojen havainnekuvissa näkyy komeita korkeita taloja, mutta kovin montaa sellaista ei vielä oikeasti ole pystyssä. Limassolin rantakatu sen sijaan on laittettu hienoksi ja sataman viereen on rakennettu Dubain tyyliin pienille tekosaarille rakennettuja taloja. Kaupungissa on kuitenkin ainakin vielä jäljellä hieman Berliinin tyylistä rosoisuutta, eikä kaikkea ole korjattu viimeisen päälle kiiltäväksi. Limassolin keskusta on täynnä kiinnostavia ravintoloita ja kahviloita. Kätköjä Limassolin keskustassa on valitettavan vähän, mutta lähistöltä etsittävää löytyy enemmän.

Jaettu pääkaupunki

Kyproksella käydessä kannattaa tehdä ainakin päiväretki saaren pääkaupunkiin Nikosiaan. Kaupungin erikoisuus on, että se sijaitsee puoliksi Turkin hallinnoimalla Pohjois-Kyproksella. YK:n valvoma raja kiertelee kaupungissa teitä pitkin. Rajan ylittäminen tuli mahdolliseksi vasta vuonna 2003 sen oltua suljettuna 30 vuoden ajan.

Caravanserai

Etelän puolelta pääsee kätevästi käymään Pohjois-Nikosiassa tai toisin päin kunhan passi on mukana. Kyse on ihan oikeasta rajanylityksestä ja passi syynätään tarkasti molemmilla puolilla. Leimoja täällä ei kuitenkaan passiin saa kerättyä. Rajakoppien välissä on YK:n hallinnoima puskurivyöhyke, joka Nikosiassa on vain parin korttelin levyinen. Turistille kätevin rajanylityspaikka on Ledra Streetin kävelykatu aivan vanhan kaupugin ytimessä.

Pohjoisen puolella kannattaa ainakin etsiä hauskasti toteutettu Büyük Han -kätkö, joka esittelee vanhaa karavaanien taukopaikkaa, caravanseraita. Itse kätkö on vähän sivussa caravanseraista, jonne pitää pujahtaa pienen sisäänkäynnin läpi.

Vierailun arvoinen kohde on myös vanha Selimiye Camii -moskeija, jonne pääsee vierailemaan vaikkei islaminuskoa harjoittaisikaan. Moskeijassa on tarkat säännöt pukeutumisen suhteen, mutta ovelta saa lainaksi tarvittavat lisävaatteet.

Myös rajan eteläpuolella kannattaa pyöriä. Kyproksen tasavallan puoleinen Nikosia tarjoaa lukuisia museoita, mukavia kahviloita ja kaupunkikulttuuria. Geokätköilijälle Nikosia sopii parhaiten päiväretkikohteeksi, sillä kaupungin harvat purkit on nopeasti etsitty.

Maailmanperintökohteita

Vanha hauta Neapafokseksessa

Kyproksella on kolme UNESCOn maailmanperintökohdetta ja viikon mittaisen loman aikana ehtii hyvin tutustumaan niihin kaikkiin. Jokainen kohde on näkemisen arvoinen vaikka historia ei ihan ykkösjuttu olisikaan.

Pafos on vanha antiikin aikainen kaupunki ja vanhasta kaupungista on säilynyt paljon ihmeteltävään kun uudempaa kaupunkia ei ole rakennettu vanhan päälle. Vanhin osa Palaipafos sijaitsee 16 kilometriä nykyisestä Pafoksesta itään, mutta uudemmat, 300-luvulla ennen ajanlaskun alkua rakennetut Nea Pafoksen arkeologiset alueet sijaitsevat aivan Pafoksen keskustan vieressä. Alueet ovat todella suuret ja niiden huolelliseen läpikäymiseen on syytä varata useampi tunti. Vettä kannattaa kuumana päivänä varata reilusti mukaan. Alueiden upeinta antia ovat hyväkuntoisina säilyneet lattiamosaiikit, joihin on kuvattu erilaisia antiikin aiheita.

Jos lähdet retkelle Tróodos-vuoristoon, kannattaa samalla käydä tutustumassa johonkin alueen vanhoista bysanttilaisista kirkoista. 10 pienen, vaatimattoman kirkon ja luostarin kokonaisuus muodostaa maailmanperintökohteen. Ulkoapäin kirkot ovat hyvin vaatimattomia ja pienissä kylissä niitä ei välttämättä ensin edes tunnista kirkoksi. Kirkkojen erikoisuutena niiden sisäseinät on maalattu täyteen uskonnollisia kuvia.

Kyproksen maailmanperintökohteista vanhin on Choirokoitian kivikautinen kylä. Siinä missä Suomessa kivikautisista asuinpaikoista tehdään lähinnä esinelöytöjä, on täällä pystyssä selvästi hahmotettavat seinät ja kiviaitoja. Paikka on merkittävä, koska talojen sijainneista voidaan päätellä kivikautisten ihmisten eläneen hyvin tiiviinä kyläyhteisönä. Choirokoitia sijaitsee aivan saaren poikki kulkevan moottoritien varrella suunnilleen Limassolin ja Larnacan puolivälissä.

Vaellusreitit vuoristossa

Olympos-vuoren kiertävä Artemis Trail

Kyproksen vuoret tarjoavat hienoja vaellusmahdollisuuksia. Vuorilta löytyy useita hyvin merkittyjä ja helppokulkuisia reittejä. Reittien varsilla on hyvin geokätköjä ja pieniä power trailejakin löytyy. Saaren korkein vuori on Ólympos, joka sijaitsee Tróodos-vuoristossa. Geokätköilijälle suosittelemme esimerkiksi vuoren huipun ympäri kiertävää Artemis Trailia, jonka varrelta löytyy 17 geokätköä. Vaeltaminen vuoristossa voi kuulostaa rankalta, mutta monet polut on tehty niin, ettei niissä ole suuria korkeuseroja. Esimerkiksi Artemis Trail pysyy koko ajan lähes samalla korkeudella vuoren ympäri kiertäessään.

Tróodos-vuoristoon on helpointa tulla vuokra-autolla, mutta bussillakin sinne pääsee. Limassolin kaupungista Tróodokselle kulkee bussi numero 64. Bussi tulee Tróodoksen kylään, josta pääsee näppärästi kävelemään sekä Artemis- että Persephone Trailille.

Pidempää vaellusreittiä kaipaavalle löytyy esimerkiksi Pohjois-Kyproksen puolella kulkeva koko saaren pituinen Besparmak Trail -vaellusreitti, jolla on pituutta yli 250 kilometriä.

Liikkuminen Kyproksella

Geokätköilijän kannattaa vuokrata Kyproksella auto. Busseillakin on mahdollista liikkua, mutta se on työlästä ja aikaavievää. Vuokra-auto mahdollistaa pysähdykset kaikilla mielenkiintoisilla kätköpaikoilla.

Kyproksella on brittivallan perintönä vasemmanpuoleinen liikenne, mutta sitä ei kannata säikähtää. Vasemmalla puolella ajamiseen tottuu nopeasti ja parin päivän jälkeen se menee jo ihan luonnostaan. Totuttelun helpottamiseksi kannattaa valita automaattivaihteinen auto, jolloin vaihteiden käyttöä vasemmalla kädellä ei tarvitse opetella samalla kun totuttelee vasemmalla ajamiseen.

Kyproksen liikenne on yllättävänkin sujuvaa ja rauhallista. Monessa muussa Välimeren maassa liikenne tuntuu paljon kaaottisemmalta ja esimerkiksi järjettömiä ohituksia tehdään enemmän. Etäisyydet ovat sen verran lyhyitä, että päivän aikana ehtii saaren puolikkaan joka kolkkaan – varsinkin jos lähtöpaikka on jossain saaren keskivaiheilla.

Pohjois-Kyprokselle vuokra-autoa ei ihan helpolla saa vietyä, mutta joidenkin vuokraamoiden kautta sekin on mahdollista. Rajan ylittäminen vuokra-autolla voi vaatia ylimääräisiä vakuutuksia. Helpommalla pääsee vuokraamalla auton erikseen Pohjois-Kyproksen puolella ja ylittämällä rajan muuten.

Raideliikennettä Kyproksella ei ole, mutta busseilla pääsee liikkumaan melkein joka paikkaan – ainakin jos ei ole kiire.

Miksi mennä?

  • Paljon nähtävää historiasta kiinnostuneelle
  • Helppo ja turvallinen lomakohde
  • Välimeren ilmasto
  • Paljon geokätköjä kiinnostavissa kohteissa
  • Hyvät vaellusreitit vuoristossa
  • Mahdollisuus tutustua turkkilaiseen ja kreikkalaiseen kulttuuriin samalla saarella

Miten sinne pääsee?

Lentoyhtiö Norwegian tarjoaa suoria lentoja Helsingistä Larnacaan. Vaihdollisia lentoyhteyksiä on useiden kaupunkien kautta, mutta ne ovat yleensä Norwegianin suoria lentoja kalliimpia. Matkatoimistoilla on paljon suoria tilauslentoja Kyprokselle ja näille on toisinaan mahdollista ostaa pelkkä lentolippu. Larnaca on saaren vilkkain lentokenttä, mutta myös Pafokseen on lentoja. Pohjois-Kyproksen puolella on Nikosian lähellä sijaitseva Ercanin lentoasema, jonne on lentoja lähinnä Turkista.

Jos omatoiminen järjestely ei kiinnosta, on vaivattomin ratkaisu hankkia matkatoimistolta pakettimatka Kyprokselle, jolloin samaan hintaan saa lennot, hotellin ja lentokenttäkyydit.

Linkkejä

Nauvossa sijaitseva Seilin saari on jännittävä retkikohde geokätköilijällekin. Parin geokätkön lisäksi Seilistä löytyy luontoa, historiaa ja aitoa saariston tunnelmaa. Turusta Seiliin pääsee tänä vuonna vielä neljänä viikonloppuna, eli vielä ehtii!

Saari on Metsähallituksen luontopalveluiden ylläpitämä retkikohde ja sinne on helppo mennä päiväretkelle joko omalla veneellä tai yhteysaluksella (kesäkaudella). Kätköjä saarella on vain kaksi, mutta ne on sijoitettu niin, että ne hakemalla tulee liikkuneeksi saaren nähtävyyksien välillä kattavasti.

Leprahospitaali ja mielisairaala

Entinen mielisairaalan päärakennus

Seili on tarinoiden saari. Moni surullinen elämänkohtalo on päättynyt tälle saarelle ja se antaa paikalle omanlaisensa tunnelman.

Seilin saarelle tuotiin leprapotilaita 1300-luvulta alkaen. Lepra tunnetaan myös spitaalina. 1619 saarelle perustettiin virallinen leprahospitaali. Lepraa sairastavien lisäksi hospitaaliin sijoitettiin alusta lähtien kroonisia sairauksia sairastavia ja mielisairaita. Lepra oli pelätty sairaus ja siihen sairastuneet haluttiin eristää muusta väestöstä. Syrjäinen Seilin saari sopi hyvin eristyspaikaksi. Hoitoja sairauksiin ei ollut ja saarelle lähetetyt joutuivat tuomaan mukanaan ruumisarkun tai puutavaraa sen rakentamista varten.

Leprasairaalan rakennuksista on jäljellä vain niemellä sijaitseva kirkko. Kirkon sisällä on aidalla erotettu osa lepraa sairastaville. Kirkon pihalla on muistoristi saarella kuolleille potilaille ja tarina kertoo, että potilaat olisi haudattu ristin takana olevalle niitylle. Kaivauksissa ei kuitenkaan ole löydetty mitään todisteita tästä. Hospitaalin rakennukset sijaitsivat samalla niemellä kirkon kanssa. Aikoinaan niemi oli erillinen saari, mutta maankohoamisen myötä se on liittynyt Seilin pääsaareen.

Seilin kirkko ja hautausmaa

1600-luvun loppupuolella saarelle perustettiin houruinhuone, eli mielisairaala. Seilin sairaala oli aikoinaan maamme suurin mielisairaala. Nykyisinkin jäljellä olevat kiviset sairaalarakennukset on rakennettu 1800-luvulla. Mielisairaala toimi aina vuoteen 1962 asti. Loppuvaiheessa sairaalassa oli ainoastaan naispotilaita.

Sairaalan entisessä päärakennuksessa toimii nykyään Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuskeskus. Päärakennuksen käytävä on auki vierailijoille ja sen varrella esitellään tutkimuskeskuksen toimintaa. Rakennuksen yksi huone on säästetty alkuperäisessä potilashuoneen asussa. Karun huoneen seinät on maalattu ruskean eri sävyillä, joiden on uskottu rauhoittavan potilasta. Seinillä on myös suuria ruutukuviota, sillä geometristen muotojen uskottiin tuovan järjestystä järkkyneeseen mieleen. Potilashuoneen sängyllä on vanha pakkopaita.

Päärakennuksessa toimii mukava kahvila-ravintola, josta eväät unohtanutkin saa murua rinnan alle.

Saaristoluontoa

Mielisairaalan portti

Synkän historian ja parin geokätkön lisäksi Seili tarjoaa luontoelämyksiä. Saarella kasvaa muun muassa aikoinaan yleinen rikkakasvi, mutta nykyään erittäin harvinaiseksi käynyt peltomaitikka. Saarella pesii myös paljon lintuja ja joku on saattanut seuratakin seililäisten sääksien elämää sääksikamerasta.

Kesäisin saarella laiduntavat lehmät ja lampaat. Eläinten laitumet on rakennettu niin, että ne pääsevät juomaan rannasta vähäsuolaista Itämeren murtovettä. Tältä kesältä lampaat on jo lähetetty muualle syötävän ruohon käytyä vähiin kuivan kesän jäljiltä. Lehmät olivat kuitenkin vielä käyntimme aikalla paikalla ja aika ajoin saarella kuuluikin komeaa ammuntaa.

Saaristoluontoon kuuluvat punkit ja niitäkin Seilissä on. Punkit ovat yksi Saaristomeren tutkimuskeskuksesn tutkimuskohteista, mutta vierailijalle niistä tuskin on haittaa jos ei metsiin lähde seikkailemaan. Kaikki Seilin nähtävyydet ja geokätköt saavuttaa helposti hiekkateitä pitkin. Punkkitarkastus kannattaa silti aina muistaa geokätköilyretken päätteeksi.

Miten sinne pääsee?

Seilin saarelle voi mennä omalla veneellä tai yhteysaluksilla. M/s Östern kulkee Seiliin kesäkaudella Rymättylän Hangasta ja Nauvosta (Pikku Rengasreitti). Yhdensuuntainen matka Östernillä maksaa seitsemän euroa aikuiselta. Aikataulut on sovitettu niin, että sopivan mittainen päiväretki onnistuu, eikä Seiliin tarvitse jäädä yöksi.

Vaihtoehtoinen reitti on hypätä Turusta tai Nauvosta M/s Fannyn kyytiin, joka myös kulkee Seiliin. Fannyn kyydissä Seiliin pääsee helposti päiväretkelle Turusta.

M/s Östern lopetti liikennöinin jo tältä vuodelta, mutta M/s Fannylla Seiliin pääsee Turusta vielä syyskuun loppuun saakka viikonloppuisin.

Omalla veneellä voi kiinnittyä johonkin Seilin kolmesta laiturista. Päivävisiitit ovat maksuttomia, mutta yöpyviltä veneiltä menee 25 euron satamamaksu, jolla pääsee käyttämään saunoja.

Linkkejä