Kirjoitamme taas arkistoiduista geokätköistä. Viimeksi aiheena olivat arkistoidut liikkuvat geokätköt, mutta nyt puheenaiheeksi on noussut Keuruulla ja Mänttä-Vilppulassa sijaitseva Poketrail, jonka 70 ensimmäistä geokätköä arkistoitiin. Mitä oikein tapahtui?
Mikä Poketrail?
Poketrail on suosittu Pokemon-aiheinen 150 geokätkön power trail Keuruulla. Poketrail on ollut erittäin suosittu ja sen purkeilla on riittänyt kävijöitä. Monesta muusta kotimaisesta power trailista poiketen Poketrailin purkit sijaitsevat autotien varrella, niin että sarjan kätköt on mahdollista etsiä autolla liikkuen.
Power traililla tarkoitetaan usean perättäisen geokätkön sarjaa. Yleensä kyse on helpoista ja nopeasti etsittävistä kätköistä, jotka sijaitsevat tiheästi polun tai tien varrella.
Vihainen puhelu
Asiakaspalvelumme puhelin soi toukokuun loppupuolella. Langan päässä oli erittäin vihainen soittaja Mänttä-Vilppulasta. Meni hetki ymmärtää mistä ihmeestä on kyse, mutta vähitellen selvisi, että tien varressa asuvat ihmiset olivat lievästi sanottuna erittäin harmistuneita geokätköjen aiheuttamasta liikenteestä. Pahimmillaan tiellä kuulemma oli viisi autoa parkissa miten sattuu ja liikennettä riitti pitkin päivää. Vaarassa olivat lapset ja kotieläimet. Geokätköilyn ideakin oli kuulemma täysin hukattu tällaisessa toiminnassa.
Kesti aika pitkään ennen kuin kauppias sai sanaa väliin, että kauppamme asiakaspalvelu ei ole oikea osoite näille terveisille. Kuulemma joku sarjan etsijöistä oli kehottanut olemaan yhteydessä asiakaspalveluun, tarkoittaen varmastikin Geocaching.com:n asiakaspalvelua. Seuraavaksi saimme kuulla haukut siitä, että Geocaching.com:lla ei ole asiakaspalvelua Suomessa.
Kehotimme ystävällisesti soittajaa olemaan yhteydessä geokätköjen piilottajiin ja tarvittaessa kotimaisiin kätkötarkastajiin. Neuvottelemalla löytyisi varmasti ratkaisu geokätköilijöiden ja asukkaiden yhteiseloon. Vastauksesta päätellen asukkaiden neuvotteluvalmius vaikutti heikolta.
Häiritsevien geokätköjen arkistointi on varmasti oikea päätös tässä tilanteessa. Näin suurta määrää ei helposti voi siirtää muualle, eikä muutaman geokätkön arkistointi poista ongelmaa koko tieltä. Sarjan loppuosa, niin sanottu itäinen puolisko, on edelleen etsittävissä 78. kätköstä alkaen. Reilu parin kymmenen kilometrin pätkä sopii hyvin pyörällä haettavaksi, jos trailin hakeminen autoillen ei kiinnosta.
Mitä tästä voi oppia?
Samanlaista geoautojen pysäköintiin liittyvää ongelmaa oli Suomen ensimmäiselläkin power traililla, First Finnish Traililla (FFT). Vuonna 2011 julkaistu FFT kulki enimmäkseen luontopolkuja pitkin Turun seudulla, mutta pieni pätkä kulki paikallisia maalaisteitä pitkin. Jotkut geokätköilijät keksinyt hakea nopeasti autoillen nämä tien varressa olleet geokätköt, ja vähitellen lisääntynyt autoliikenne alkoi häiritä paikallisia asukkaita. Tilanne eskaloitui niin pitkälle, että asukkaat hakivat itse häiritsevät geokätköt pois. Tien varressa olleet geokätköt arkistoitiin vuonna 2014, ja koko sarja päätyi arkistoon kolme vuotta julkaisunsa jälkeen vuonna 2015.
Jokainen geokätköilijä on tietysti itse vastuussa omasta toiminnastaan. Geokätköjä etsiessä tulisi aina pyrkiä toimimaan niin, ettei aiheuta haittaa kenellekään. Geokätkön piilottaja voi yrittää ehkäistä haittoja neuvomalla, miten kätköpaikkaa kannattaa lähestyä ja minne auto kannattaa jättää. Totuus on kuitenkin, että sata geokätköä tuo paikalle aina enemmän etsijöitä kuin yksittäiset geokätköt. Ja vaikka enemmistö geokätköilijöistä käyttäytyy fiksusti eikä aiheuta häiriötä, niin valitettavasti joukkoon voi mahtua joku, joka ei piittaa tai edes huomaa annettuja pysäköinti- ja lähestymisohjeita.
Jos piilotat paljon helppoja geokätköjä lähelle tietä, niin mieti miten alue kestää lisääntyvän liikenteen. Sillä autoliikenne lisääntyy varmasti. Vaikka kirjoittaisit kätkökuvaukseen, että kätköt kannattaa hakea kävellen tai pyöräillen, niin moni tulee silti autolla. Jos tien varressa on asutusta, niin asiasta on helpompi neuvotella asukkaiden kanssa jo ennen geokätköjen piilottamista.
Power trail voi aiheuttaa ongelmia ilman autojakin. Nuuksion kansallispuiston power trail päätyi viime vuonna arkistoon sen aiheuttaman maaston kulumisen takia. Kahden vuoden aikana kätköillä kävi yli tuhat geokätköilijää, ja se jätti jälkensä maastoon.
Power trailin tekeminen vaatii siis aina monin verroin enemmän suunnittelua yksittäiseen geokätköön verrattuna. Yksittäisten kätköpurkkien ja niiden sijoittamisen lisäksi koko kätkösarjaa ja sen vaikutuksia joutuu miettimään kokonaisuutena. Purkkien vieminen maastoon voi olla power trailin tekemisen helpoin vaihe.
Huomioi power trailia suunnittellessa ainakin nämä:
- Luvat maanomistajilta ja tiedotus muille asianosaisille
- Arvioitu kävijämäärä (power trail kaupungin lähellä kerää enemmän väkeä)
- Pysäköintipaikkojen riittävyys / ohjeistaminen etsijöille
- Ympäristön kulumisen ehkäiseminen
- Kätköpurkkien kestävyys
- Kätköjen huoltaminen (säännölliset tarkastukset ja ongelmiin reagointi)
Jos suunnittelet power trailin tekemistä, niin älä anna ohjeiden pelästyttää. Tärkeintä on hyvä suunnittelu. Power trailin tapauksessa hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty. Mahdollisia ongelmia on ikävämpi korjata julkaisun jälkeen.