Moskova on asukasluvultaan Euroopan suurin kaupunki ja naapurimaamme pääkaupunki. Sieltä löytyy paljon näkemistä, tekemistä sekä tietysti geokätköjäkin. Pietari on helppona lähikohteena suositumpi kohde suomalaisille, mutta joskus kannattaa lähteä pidemmällekin. Moskova tarjoaa Pietariin verrattuna erilaista nähtävää.
Moskovan geokätköt
Moskovassa on noin 200 geocaching.com -sivustolle listattua geokätköä. Kätköjä löytyy montaa eri tyyppiä, mutta täälläkin tradit ovat yleisin tyyppi. Vilkkaassa kaupungissa kaikkia kätköjä ei ihan helposti saa ihmisvilinässä etsittyä, mutta helppojakin tapauksia on. Osasta jää epäilys, että mahtaako kätkö olla paikallaan.
Venäläisillä on pitkään ollut oma kätköilysivustonsa Geocaching.su. Alun perin taustalla lienee ollut Geocaching.com:n geokätköilyn alkuaikoina tekemä käsittämätön kömmähdys nettisivujen merkistöjen kanssa. Amerikkalaisilla ei tullut mieleen, että joku saattaisi haluta käyttää erilaisia merkistöjä kätköjen nimissä, kuvissa ja lokeissa, eivätkä mm. kyrilliset kirjaimet toimineet ollenkaan. Nykyään Geocaching.com:n merkistötuki on onneksi saatu korjattua, minkä lieveilmiönä kätkönimiinkin on alkanut ilmestyä emojeja. Venäläisten oman sivuston seurauksena venäläisiä kätköjä on perinteisesti löytynyt vain vähän kansainvälisiltä sivuilta. Tilanne on parantunut vuosien mittaan, kun kätköjä on listattu rinnakkain molemmille sivuille. Nykyään löytyy jopa pelkästään Geocaching.com:n puolelle listattuja kätköjä. Tuplalistausten ongelmana on, ettei Geocaching.com:n tiedot välttämättä ole aina ajantasalla esimerkiksi hyllytettyjen kätköjen suhteen.
Mikään ei tietysti estä luomasta tiliä myös Geocaching.su -sivustolle ja katsomasta kätköjen tietoja sen kautta. Sivu on pääosin venäjänkielinen, mutta käyttö onnistuu kyllä käännösohjelmien avulla jos venäjän taidot eivät riitä. Ainakin kannattaa lukaista englanninkieliset yleisohjeet geokätköilystä Venäjällä.
Moskovan nähtävyydet
Moskova on valtava kaupunki, eikä lyhyen vierailun aikana mitenkään ehti näkemään kaikkea. Geokätköjä etsiessä tulee kyllä hyvin kierrettyä kaupungin tunnetuimpia nähtävyyksiä.
Punainen tori ja Kremlin linnoitus pitää tietysti Moskovassa käydessään nähdä. Kremlin linnoituksen nähtävyyksiin tutustuu kätevästi wherigo-kätköä etsiessä. Kremlin alueelle täytyy ostaa pääsylippu ja se kannattaa hankkia etukäteen netistä. Kreml on ruuhkainen nähtävyys ja sisäänpääsy on rajattu aikaslotteihin, eli lippua ostaessa pitää jo tietää mihin aikaan on tulossa. Lippuja voi saada ostettua samallekin päivälle, mutta jonot ovat pitkiä eikä vapaita aikoja välttämättä ole jäljellä. Netistä ostettu lippukin pitää käydä hakemassa lipputiskiltä, joten ihan ilman jonoja senkään kanssa ei selviä. Jono on kuitenkin selvästi lyhyempi kuin lippuja myyvällä tiskillä.
Kremliin mennään sisään turvatarkastuksen kautta, mikä ajoittain ruuhkauttaa sisäänkäynnit. Jos pääsisäänkäynnillä on pitkä jono, kannattaa käydä kurkkaamassa vaihtoehtoinen sisäänkäynti linnoituksen lounaispäässä. Kaikki eivät tätä pientä sisäänkäyntiä löydä ja sieltä saattaa päästä nopeammin sisään.
Kremlin alueelle myydään erilaisia lippuja, joista on hankala ottaa selkoa. Suosittelemme käymään ainakin asehuoneessa (armoury chamber), jossa on esillä Kremlin aarteita. Erityisen hienoja ovat tsaariperheen käyttämät komeat hevosvaunut. Asekammion lisäksi kannattaa ottaa ”arkkitehtuurikompleksin” lippu, jolla pääsee liikkumaan laajemmin linnoituksen muurien sisällä ja käymään muutamassa vanhassa kirkossa.
Monella Moskovasta tulee ensimmäisenä mieleen Punainen tori ja sen päädyssä oleva Pyhän Vasilin katedraali. Torille kannattaa tulla heti aamusta, sillä päivällä tori on aivan täynnä turisteja joiden on pakko saada selfie katedraalin kanssa. Torin reunalla on myös mausoleumi, jossa Lenin nukkuu ikiunta lasivitriinissään. Leniniä pääsee katsomaan mausoleumin aukioloaikojen puitteissa, mutta täälläkin kannattaa varautua jonoihin. Pahimmillaan mausoleumin jono kiertää pitkän pätkän Kremlin muureja.
Punaisella torilla käydessä kannattaa muistella 80-lukua, jolloin saksalainen Matthias Rust lensi luvatta Helsingin Malmin lentokentältä Neuvostoliiton ilmapuolustuksen läpi ja laskeutui kaikkien hämmästykseksi Punaiselle torille. Paikan päällä voi kuvitella millainen ihmetys saksalaisen pienen Cessnan ilmestyminen torille on ollut. Rust oli tehnyt Malmilla lentosuunnitelman Tukholmaan. Suomen ilmavalvonta kadotti koneen Espoon kohdalla ja koneen epäiltiin pudonneen mereen. Merivartiosto suoritti etsintöjä Sipoon edustalla meressä nähtyjen öljyläikkien perusteella, mutta mitään ei löytynyt kun kone olikin aivan muualla. Suomi lähetti Rustille laskun turhista etsinnöistä kun koneen olinpaikka myöhemmin uutisten kautta selvisi. Tarina ei kerro saiko valtio koskaan rahojaan. Rust kertoi tavoitteenaan olleen maailmanrauhan edistäminen. Ainakin tempaus asetti Neuvostoliiton ilmapuolustuksen noloon valoon, kun vieras kone pääsi lentämään keskelle pääkaupunkia kenenkään estämättä.
Moskovassa on todella hyvä kulttuuritarjonta. Museoita, teattereita, oopperaa ja balettia löytyy ympäri kaupunkia. Bolshoi-teatterin balettiesitykset ovat kuuluisia. Lippuja saa ostettua netin kautta. Bolshoin balettiliput ovat melko suolaisen hintasia, eikä paikalle kannata mennä ihan rähjäisimmissä geokätköilytamineissa. Halvempaa vaihtoehtoa etsivän kannattaa katsoa pienempien teatterien tarjontaa.
Neuvostoaika näkyy monessa paikassa
Neuvostoaika näkyy monessa paikassa. Ympäri kaupunkia on seitsemän stalinistista pilvenpiirtäjää ja punatähtiä sekä sirppejä ja vasaroita näkyy monessa paikassa. Jos tulet junalla, niin heti Leningradin aseman vieressä olevan Jaroslavin aseman katolla on suuri sirppi ja vasara kyrillisen CCCP-tekstin kera.
Ehkä näyttävin neuvostonähtävyyksien keskittymä on Kansakunnan saavutusten puisto. Paikka on alunperin ollut suuri maatalousnäyttely, mutta sittemmin se laajeni koko neuvostoaluetta ja sen saavutuksia esitteleväksi maailmannäyttely-tyyliseksi alueeksi. Paikalla on erilaisia paviljonkeja, joiden aiheina on mm. maatalous, lihantuotanto, eri neuvostomaat, kemia, geologia ja kosmonautiikka. Paviljongit eivät ole mitään pieniä mökkejä, vaan valtavia rakennuksia. Alue pääsi paikoin jo rapistumaan, mutta nyt sitä on remontoitu laajasti mukavaksi puistoksi. Saavutusten esittely ei enää ole pääasia, vaan vanhoihin paviljonkeihin on remontoitu ravintoloita ja kauppoja. Osa on tyhjillään odottelemassa kunnostusta ja uutta käyttöä. Muutama on vielä alkuperäisen kaltaisessa käytössä museoina. Kosmonautiikan ja ilmailun paviljongissa toimii vaikuttavan kokoinen museo, joka on täynnä erilaisia avaruuskapseleita, satelliitteja ja raketteja. Jos aihe kiinnostaa, niin puiston läheltä löytyy myös avaruuden valloittajien muistomerkin alle rakennettu erillinen kosmonautiikan museo, jossa on näytillä mm. täytetyt, avaruudessa käyneet Belka- ja Strelka-koirat. Tunnetumpaa Laika-koiraa ei museosta kannata etsiä, sillä sen kohtalona oli jäädä avaruuteen.
Neuvostojäänteitä etsivän kannattaa käydä myös Gorki-puiston vieressä sijaitsevassa pienessä puistossa johon on kasattu vanhoja neuvostopatsaita ja muistomerkkejä, joita ei enää paraatipaikoilla haluta pitää. Täältä löytyy Stalin, Lenin ja muita neuvostomaailman merkkihenkilöitä. Leninin patsaisiin törmää toki edelleen paraatipaikoillakin. Onhan niitä Suomessakin.
Liikkuminen Moskovassa
Moskovan metro on nähtävyys itsessään. Neuvostoaikana metroasemat rakennettiin työväen palatseiksi ja ne on pidetty hyvässä kunnossa. Asemilta löytää kattomaalauksia, reliefejä ja kattokruunuja. Jokaisella asemalla on oma tyylinsä ja hienoimpia asemia kierrellessäkin saisi päivän kulumaan. Parhaiten metroasemiin kuitenkin tutustuu matkustamalla geokätköille eri puolille kaupunkia. Metroverkko on kattava ja sillä liikkuminen on helppoa.
Metromatkan voi maksaa automaatilta tai kassatiskeiltä ostettavilla lipuilla, mutta kätevämpää on hankkia ladattava Troika-arvokortti, jolla maksu käy nopeasti. Jos suunnittelee matkustavansa metrolla paljon kannattaa harkita yhden, kolmen tai seitsemän päivän lippua, jolla saa vapaasti matkustaa julkisessa liikenteessä. Troika-kortit ja päiväliput käyvät myös Moskovan busseissa, raitiovaunuissa ja monorail-junassa.
Repun tai matkalaukun kanssa liikkuessa kannattaa varautua lentokenttätyylisiin turvatarkastuksiin metroon mennessä.
Miksi mennä?
- Historiaa, hienoa arkkitehtuuria ja kulttuuria
- Venäläisiä herkkuja
- Kiinnostavan erilainen kulttuuri pienen matkan päässä
- Sopivasti kiinnostavia geokätköjä
- Jännittäviä neuvostojäänteitä
Miten sinne pääsee?
Moskovaan on toki hyvät lentoyhteydet Helsinki-Vantaalta, mutta lentäen sinne ei meidän mielestämme kannata lähteä. Venäjä on ainoa suunta, minne Suomesta pääsee helposti suoraan junalla, joten se on luonnollinen valinta Moskovan reissun kulkupeliksi.
Junailuun on pari vaihtoehtoa. Perinteinen Tolstoi-yöjuna kulkee muutamaa poikkeusta lukuunottamatta päivittäin Moskovaan. Juna lähtee Helsingistä 18.44 ja pysähtyy Suomen puolella Pasilassa, Tikkurilassa, Lahdessa, Kouvolassa ja Vainikkalassa. Moskovaan juna saapuu aamulla yhdeksän jälkeen. Junan vaunut on uusittu muutama vuosi sitten ja juna on erittäin siisti sekä kaikinpuolin toimiva. Jokaisessa vaunussa on oma vaunupalvelija, joka huolehtii vaunun matkustajista. Vaunupalvelijalta saa tilattua pientä purtavaa omaan hyttiin. Ensimmäisen luokan hyteissä hintaan sisältyy pieni eväspaketti. Toisen luokan hyteissä matkustaa neljä matkustajaa ja ensimmäisen luokan hyteissä kaksi. Lisäksi junassa on selvästi kalliimpi VIP-luokka, jossa hyteissä on omat suihkut ja vessat. Muissa luokissa käytössä on yhteiset vessat vaunun päädyssä. Junassa on toki myös venäläistä ruokaa tarjoava ravintolavaunu. Yllätykseksemme oma vaunupalvelijamme puhuu melko sujuvaa suomea.
Rajatarkastukset suoritetaan junassa Vainikkalan ja Viipurin välillä. Prosessi on sujuva ja rajavirkailijat ystävällisiä molemmin puolin rajaa. Venäläinen tullivirkailija osaa jopa suomea ja passintarkastajien kanssa keskustelu sujuu englanniksi. Tarkastusten aikana matkustajien täytyy olla omassa hytissään. Junan lähtiessä Viipurin asemalta saa taas liikkua vapaasti.
Aamulla juna pysähtyy seitsemän maissa Tverin kaupungissa, josta on vielä parin tunnin matka Moskovaan. Tverin kohdalla on hyvä heräillä ja tilata vaunupalvelijalta kahvia aamiaiselle tai siirtyä ravintolavaunuun syömään. Moskovaa lähestyttäessä maalaiskylät muuttuvat vähitellen valtaviksi neuvostoaikaisiksi lähiöiksi ennen junan saapumista Leningradin asemalle, joka sijaitsee Moskovan keskustan koillispuolella. Asemalta on helppo vaihtaa metroon, jolla pääsee kymmenessä minuutissa keskustaan.
Toinen vaihtoehto Moskovan junailuun on suurnopeusjunat. Suoraa yhteyttä ei ole, vaan ensin pitää mennä Allegrolla Pietariin ja vaihtaa siellä Moskovaan menevään Sapsan-junaan. Me kokeilimme molemmat vaihtoehdot, sillä Tolstoin paluuaikataulu ei sopinut omiin aikatauluihimme. Menimme Moskovaan Tolstoilla yön yli ja palasimme Sapsanilla Pietariin ja jatkoimme sieltä Allegrolla Suomeen. Suurnopeusjunatkin ovat erittäin toimiva yhdistelmä. Allegro kulkee Helsingistä Pietariin 3,5 tunnissa ja Sapsan sieltä Moskovaan noin neljässä tunnissa. Matkaa hidastaa hieman se, että Pietarissa täytyy vaihtaa juna-asemaa. Allegro käyttää Suomen asemaa ja Sapsan Moskovan asemaa. Metrolinja yhdistää kuitenkin asemat, eikä välissä ole kuin pari asemaa.
Allegron ja Tolstoin liput saa hankittua näppärästi VR:n lippukaupasta. Sapsanin liput hankkii kätevimmin Venäjän rautateiden omasta verkkokaupasta.
Viisumibyrokratiaa
Venäjän matkailun tylsä puoli on viisumin hankkiminen. Viisumin hankkimisesta tulee melkein sadan euron lisäkulu ja sen hankkimiseen on pakko varata aikaa. Viisumin takia Moskovan reissu ei onnistu kovin ex-tempore, ellei passista löydy valmiina vuosiviisumia. Viisumin saa hankittua kätevimmin useiden matkatoimistojen kautta, jotka tarvittaessa hoitavat myös viisumiin tarvittavan kutsukirjeen. Moni hotelli tarjoaa vierailleen kutsukirjeen, mutta Tolstoilla mennessä täytyy huomioida, että rajanylitys tapahtuu jo edellisen päivän puolella eivätkä hotellit voi kirjoittaa kutsukirjettä kuin hotellivarauksen päivämäärille. Matkatoimiston järjestämällä kutsulla tätä ongelmaa ei ole.