Sarjan edellisessä osassa kerroimme Floridan nähtävyyksistä ja kätkötarjonnasta. Toisessa osassa keskitymme käytännön asioihin ja päiväretkimahdollisuuksiin.

Missä majoittua?

Hotelleja matkailijoiden kansoittamassa Floridassa riittää. Suosituimmilla turistialueilla huoneiden hinnat voivat olla kovia, varsinkin sesonkiaikaan. Kannattaa tutkia hotellien arvosteluja etukäteen netistä, sillä Yhdysvalloissa hotellien taso ei aina vastaa sitä mihin Suomessa on totuttu. Kalliskin hotellihuone voi olla sisältä nukkavieru ja jopa likainen.

Olemme aiemminkin suositelleet Airbnb-vuokrauspalvelua. Se kannattaa täälläkin pitää mielessä, sillä Floridassa asuntoja on todella paljon tarjolla ja hotellihuoneen hintaan edullisemmin voi päästä asumaan kuten paikalliset.

Asuinpaikan sijainnin valinta kannattaa miettiä sen mukaan missä päin Floridaa aikoo liikkua. Hyvien rantojen lähellä hotelleja on paljon, mutta ne ovat hintavia. Jos aikoo viettää aikaa muuallakin kuin uimarannalla, kannattaa majoitusta etsiä kauempaa. Autolla liikkuessa nopea pääsy moottoritielle nopeuttaa liikkumista.

Vuokraa auto, jos mahdollista

Jos suunnitelmissasi on kierrellä yhtään laajemmalti, niin auton vuokraaminen kannattaa. Floridan joukkoliikenne ei ole sillä tasolla kuin mihin eurooppalaisissa kaupungeissa on tottunut. Kaupunkien sisällä liikkuminen vielä onnistuu vaikka vuorovälit voivat olla harvoja, mutta monen nähtävyyden luokse pääsee vain autolla, taksilla tai opastetuilla kiertoajeluilla.

Kaikilla tunnetuilla autovuokraamoketjuilla on toimipisteitä Floridan lentoasemilla. Yhdysvalloissa ei juuri käsivaihteita käytetä, joten kaikki vuokra-autot ovat automaattivaihteisia.

Ajaminen Floridassa on sujuvaa ja vierailijalle riittää suomalainen ajokortti. Liikennesäännöt ovat pääosin tuttuja, mutta erojakin on. Esimerkiksi risteyksissä saa punaisella valolla kääntyä oikealle (muuta liikennettä ja jalankulkijoita väistäen), ellei sitä erikseen kielletä.

Huoltoasemien bensapumpuilla on yleensä ongelmia suomalaisten maksukorttien kanssa. Sirukortteja käytetään vielä vähän ja pin-koodin sijaan automaatti kysyy maksajan postinumeroa. Suomalaisia postinumeroita se ei kuitenkaan tunnista, joten maksu täytyy hoitaa kassalla. Suomen käytännöistä poiketen maksuvaraus pitää suorittaa ensin ja bensaa saa vasta sitten.

Osalla moottoriteistä on tietulleja. Käteisellä maksaminen onnistuu vain harvoilla tietulliasemilla, joten tarvitset autoosi joko SunPass-laitteen tai autovuokraamon tietullipalvelun (perustuu rekisterinumeron kuvaamiseen). Kannattaa tutkia kumpi tulee omalla arvioidulla käytöllä edullisemmaksi. Tietulleja voi arvioida SunPassin laskurilla.

Muuten maksuttomilla moottoriteillä on maksullisia express-kaistoja, joilla pääsee ohittamaan ruuhkia maksamalla tietullin.

Pysäköinti kaupungeissa on lähes aina maksullista, mikä aiheuttaa lisäsäätöä geokätköilyyn. Kannattaa yrittää pysäköidä auto sellaiselle paikalle, josta voi jalkautua hakemaan useamman kätkön, niin parkkilippuja ei tarvitse olla koko ajan ostamassa. Hinnat ovat yleensä 1-2 dollaria tunnilta. Kadunvarren pysäköintipaikoilla on perinteiset kolikoita syövät parkkimittarit, mutta maksaminen onnistuu mobiilisovelluksellakin. Pysäköintialueilla ja parkkihalleissa on automaatit joissa maksaminen onnistuu käteisellä tai luottokortilla.

Miamin keskusta

Liikkuminen ilman autoa

Vaikka suosittelemme vuokraamaan auton, liikkuminen onnistu ilmankin – varsinkin jos ei ole kiire. Taksilla tietysti pääsee nopeasti paikasta paikkaan, mutta matkoille tulee hintaa.

Kaupunkien sisällä kannattaa kokeilla mobiilisovelluksilla toimivia kyytipalveluita, kuten Uberia tai Lyftiä. Näiden hinnat ovat selvästi tavallisten taksien hintoja edullisempia. Kyytipalvelut ovat laillisia ainakin Miami-Daden piirikunnassa, johon kuuluu Miamin kaupunki ja iso osa Kaakkois-Floridasta, joten autoja on hyvin tarjolla. Uberin sovelluksessa saa määränpään määriteltyä kartalta ennen auton tilaamista, joten kuskille ei tarvitse yrittää selvittää tietä kätköpaikalle. Uudet Uberin käyttäjät saavat 10 euron arvosta kyytirahaa rekisteröitymisen yhteydessä.

Floridan kaupungeissa kulkee busseja, junia ja metrojunia. Varsinkin bussit ovat kuitenkin hitaita ja vuorovälit pitkiä. Bussin odotteluun menee helposti enemmän aikaa kuin mitä varsinainen matka kestää. Bussireitit eivät myöskään kata kaikkia matkailijaa kiinnostavia alueita. Julkisella liikenteellä ei pääse esimerkiksi Miamista Evergladesin kansallispuistoon. Miamin risteilysatamaakin (yksi maailman vilkkaimmista risteilyalusten satamista) palvelee vain pieni Miami Trolley -bussi, jonka pysäkki on kaukana terminaaleista.

Kaupungista toiseen pääsee liikkumaan junilla (Amtrak, Tri-rail) tai busseilla (esim. Greyhound). Suoria yhteyksiä ei aina ole, joten varaudu kiertämään suurempien kaupunkien kautta.

Joukkoliikennettä testataksemme kuljimme Miamin keskustan eteläpuolella sijaitsevasta Coconut Grovesta Fort Lauderdalen lentoasemalle ilman autoa. Autolla matkaan menisi liikenteestä riippuen noin puoli tuntia. Julkisilla matka alkaa korotetuilla raiteilla kulkevalla Metrorail-junalla (2,25 $), jolla pitää mennä Miamin lentoaseman asemalle tai Tri-rail-asemalle. Vaihtoasemalla hypätään Tri-rail junaan (3,75 $). Tai siis ensin odotetaan, olemme matkalla keskellä arkipäivää ja junan vuoroväli on 40 minuuttia ja edellinen juna on juuri lähtenyt. Dieselveturin vetämän kaksikerroksisen junan lopulta saavuttua pääsemme matkaan kohti lentokenttää. Puolen tunnin junamatkan jälkeen saavumme asemalle, jonka nimi on lupaavasti Fort Lauderdale/Hollywood International Airport at Dania Beach. Aseman nimen lopussa oleva at Dania Beach, Dania Beachillä, kannattaa huomioida sillä oikeasti asema sijaitsee yli kolmen kilometrin päässä lentoasemalta. Junayhtiön tarjoama pikkubussi kuitenkin kuljettaa matkaajat junalta lentoasemalle. Kokonaisuudessaan matkaan Coconut Grovesta Fort Lauderdaleen meni pari tuntia kaikkine odotteluineen. Perille kuitenkin päästiin ja matka maksoi vain kymmenen dollaria.

Paikalliset suosivat lentokenttä-shuttleja, eli perävaunua vetäviä pikkubusseja, jotka ennakkotilauksesta hakevat matkailijan ovelta suoraan lentoasemalle. Lentokenttä-shuttle olisi maksanut noin 30 dollaria per henki.

Päiväretki Bahamalle

Jos olet pidempään matkalla ja Floridan hälinä alkaa kyllästyttämään, niin harkitse päivän tai parin retkeä Bahamalle. Bahamasaaret sijaitsevat lähimmillään noin 80 kilometrin päässä Floridasta, eli suunnilleen yhtä kaukana kuin Tallinna Helsingistä.

Miamista tai Fort Lauderdalesta pääsee lentäen nopeasti Bahaman pääkaupunkiin Nassauhun (menopaluu noin 100 $), joka on Bahaman suurimmalla saarella New Providencella. Jos lentäminen ei kiinnosta, niin Fort Lauderdalen satamasta Bahamalle pääsee laivalla. Balearia Caribbean liikennöi Grand Bahamalle nopeilla katamaraanialuksilla. Lautat lähtevät Fort Lauderdalen satamasta aikaisin aamulla ja palaavat myöhään illalla. Matka kestää melkein kolme tuntia suuntaansa. Alus on samankaltainen kuin Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät pikalautat ja siellä on pieni kahvila ja verovapaa-myymälä. Aluksella on maksullinen wifi-yhteys, joten matka-ajan voi hyödyntää kätkölöytöjen kirjaamiseen tai uusien retkien suunnitteluun.

Tarjolla on myös useamman yön kestäviä mini-risteilyitä suuremmilla aluksilla. Kahden yön risteilyitä lähtee Palm Beachin satamasta (Grand Bahamalle) ja Miamin risteilysatamasta (Biminille). Risteilyalukset lähtevät illalla ja ovat seuraavan päivän saarella.

Kätköjä Bahamasaarilla ei ole paljoa, mutta kaikilta suurimmilta saarilta niitä kuitenkin löytyy. Laivoilla saavutettavista saarista huonoin tarjonta on Biminillä, jossa on vain kaksi kätköä. Koska kätköjä on vähän kannattaa päiväksi suunnitella muutakin ohjelmaa.

Julkinen liikenne Bahamasaarilla on olematonta. Takseilla pääsee liikkumaan, mutta ne voivat olla kalliita ja auton vuokraaminen vähäksi aikaa saattaa tulla edullisemmaksi.

Polku Grand Bahamalla

Floridan ilmasto

Floridan ilmasto on subtrooppinen, lukuunottamatta eteläisintä kärkeä, jossa ilmasto on trooppinen. Lämmintä ja aurinkoa siis piisaa. Talvi on Floridan sesonkia. Ilma on silloin kuivimmillaan eikä kuumuus ole niin tukahduttavaa kuin kesällä.

Heinäkuun ja marraskuun välillä on Atlantin hurrikaanikausi ja tällä välillä alueella voi esiintyä trooppisia myrskyjä, jotka pahimmillaan yltyvät hurrikaaneiksi. Todennäköisyys myrskyn osumiseen juuri matkasi aikana on pieni, mutta seuraa sääennustuksia ja viranomaisten tiedotuksia. Myrskyjen kehittymistä voi seurata National Hurricane Centerin sivuilla. Pahin myrskyaika ajoittuu yleensä syyskuulle.

Miksi mennä Floridaan?

  • Paljon kätköjä
  • Hyvät palvelut matkailijalle
  • Monipuolisia nähtävyyksiä koko perheelle
  • Trooppinen/subtrooppinen ilmasto ja hyvät uimarannat
  • Lentoja on hyvin tarjolla ja tarjouksella voi saada hyvinkin edulliset matkaliput

Miten sinne pääsee?

Finnair lentää suoraan Miamiin kolme kertaa viikossa ympäri vuoden. Edullisempia lentoja etsivän kannattaa tarkistaa vaihdolliset yhteydet Euroopan pääkaupunkien kautta. Lähes kaikista on yhteyksiä ainakin johonkin Floridan kaupungeista. Parhaat yhteydet on Miamiin ja Orlandoon. Lento Suomesta kestää 10-11 tuntia.

Edullisia lentoja voi löytää myös pienemmille lentokentille. Esimerkiksi Norwegian lentää Kööpenhaminasta ja Oslosta Fort Lauderdalen kentälle, joka sijaitsee alle tunnin ajomatkan päässä Miamista.

Yhdysvaltoihin matkustettaessa täytyy ennen matkaa hakea sähköinen ESTA-matkustuslupa, jonka hinta on 14 dollaria.

Kirjoita kommentti

  • (will not be published)