Kätköily ulkomailla on monille geokätköilijöille lajin suola, mutta planeettamme ei kestä jatkuvaa suhailua nykytekniikoilla toimivalla lentokoneilla. Testasimme miten Keski-Euroopan kätköille pääsisi talvilomalle pienemmillä päästöillä lentämistä vältellen.
Osaltaan lentämistä tekee mieli välttää lentoyhtiöiden jatkuvasti heikkenevän palvelun takia. Esimerkiksi Finnair on ollut uutisissa hoidettuaan peruttujen lentojen rahojen palautuksia liian hitaasti ja omalle kohdalle on osunut parikin tapausta, joissa kyseinen lentoyhtiö kieltäytyy järjestämästä uudelleenreititystä perutulle lennolle, vaikka EU:n lentomatkustajan oikeuksia koskeva asetus vaatii tarjoamaan tämän mahdollisuuden. Finnairin oma tiedonanto toistaa asetuksen tekstiä, mutta käytännössä lentoyhtiö ei tunnu asetusta noudattavan. Ehkä junayhtiöt vielä uskovat asiakaspalveluun?
Matkakohteeksemme valikoituu Praha, jossa on kivasti geokätköjä ja muutakin nähtävää. Eteläisestä Suomesta Eurooppaan päin katsellessa olemme kuin saarella, varsinkin nyt kun itäinen raja on suljettu. Ensin siis pitää päästä Keski-Eurooppaan johtavien maayhteyksien äärelle. Alkumatkan vaihtoehtoina on käytännössä juna Tukholmasta tai bussikyyti läpi Baltian. Ajatus pitkästä bussimatkasta ei houkuttele, eikä loman aikataulu anna periksi kovin pitkille välipysähdyksille jos perillä haluaa olla useamman päivä, joten valitsemme Tukholman kautta kulkevan reitin.
Seuraava valinta on kyyti Tukholmaan. Jos aikaa olisi enemmän, voisi Pohjanlahden kiertää Tornion kautta, mutta tähän pitäisi varata melkein pari päivää suuntaansa. Nyt Tukholmaan pitäisi päästä suoremmin ja vaihtoehdoiksi jää laiva tai lentokone. Mutta hetkinen, eikö lentämistä pitänyt vältellä? Valitettavasti laivatkaan eivät ole ympäristön kannalta mikään hyvä valinta ja lentäminen kannattaa pitää mukana vertailuissa laivan rinnalla. Lentokoneen tyyppi vaikuttaa asiaan ja tehokkaat lyhyen matkan potkuriturbiinikoneet taittava Helsinki-Tukholma välin laivoja pienemmillä päästöillä. Turku-Tukholma välillä mennään aika tasaväkisissä lukemissa. Päästöjen vertailu on kuluttajalle yllättävän hankalaa ja vaatii selvittelyä sekä perehtymistä.
Aikatauluihimme saamme helpoimmin sovitettua lennon Helsinki-Vantaalta Tukholman pienelle Bromman kaupunkikentälle. Lentoyhtiönä toimii ruotsalainen BRA ja kalustona on ATR-72 -potkuriturbiinikone. Laiva Helsingistä olisi ollut halvempi, mutta hitaampi ja päästöiltään pahempi.
Tukholmasta matka jatkuu SJ:n yöjunalla Berliiniin. Alunperin junan ei pitänyt talvikaudella mennä Berliiniin saakka, vaan jäädä Hampuriin, mutta lippuja ostaessa yllättäen onkin tarjolla suora yhteys Berliiniin asti. Tämä tarkoittaa myös pidempiä yöunia, sillä Hampurissa juna olisi ollut jo aamukuudelta. Ihan halpaa hommaa junamatkailu ei ole. Lippujen hintoja vertaillessa kannattaa huomioida Interrail-passin käyttö. Saamme oman matkamme edullisemmin käyttäen neljän päivän Interrail-passia, vaikka yöjunassa pitääkin lisäksi maksaa kallis paikkalippu, jotta pääsee makuuhyttiin.
Suomalaisiin yöjuniin tottuneelle ruotsalainen versio on vähän nukkavierun oloinen. Vaunuina toimivat 20 vuotta vanhat kunnostetut itävaltalaiset makuuvaunut. Juna lähtee Tukholman keskusasemalta tunnin myöhässä ja sen saapuessa junasta puuttuu yksi vaunu kokonaan. Se on ilmeisesti hajonnut ja jätetty pois. Käytävällä harhailee saksalainen pariskuntae jonka hytti olisi ollut pois jäänessä vaunussa. Onneksi oma vaunu ja hytti löytyvät, ajatuskin yöstä junan käytävillä pienen lapsen kanssa kauhistuttaa. Meille ei selviä mitä saksalaisille lopulta tapahtuu, vastaavassa tilanteesa olisimme varmaan jääneet pois junasta ja etsineet hotellin jostain aseman läheltä.
Kun matkaan lopulta päästään, se etenee sujuvasti. Juna pysähtyy yöllä Kööpenhaminan lentokentän asemalla ja aamulla herätessä ollaankin jo Hampurissa. Juna on yöllä kirinyt aikataulua ja Hampurissa ollaan melkein aikataulun mukaan. Ennen Berliiniä on hyvin aikaa nauttia aamiaisesta ja katsella harmaata talvista Saksaa.
Berliiniin saavutaan lopulta aikataulun mukaan. Berliinistä matka jatkuu Prahaan Tsekin rautateiden Eurocity-junalla. Meillä on pari tuntia aikaa, joten tässä välissä ehtii hyvin etsiä muutaman lähikätkön ja syödä vaikka currywurstit asemalta. Asemalla on helppo virtuaalikätkö, jonka ehtii hoitamaan lyhyemmänkin vaihdon aikana.
Berliinin päärautatieaseman rakenteeseen kannattaa tutustua etukäteen varsinkin jos vaihtoaikaa on vähän. Junia kulkee useammassa tasossa ja reittiä laiturilta toiselle voi joutua etsimään. Tukholman junamme saapuu aseman päällä olevalle sillalle ja Prahan juna lähtee maan alta pari kerrosta alempaa. Tätä vaihtoa ei olisi ollut kiva tehdä lapsen kanssa juosten. Onneksi Tukholman juna oli ajallaan ja vaihto hoitui rennoissa merkeissä.
Prahan junakin lähtee aikataulun mukaan. Juna on melko täynnä, mutta siisti ja mukava. Matka kestää nelisen tuntia ja maisemat paranevat Tšekkiä lähestyttäessä reitin seuraillessa Dresdenistä eteenpäin Elben kaivertamaa jokilaaksoa. Prahan päärautatieasemalla saavutaan muutaman minuutin myöhässä ja asemalta on helppo jatkaa raitiovaunulla kohti vuokra-asuntoa.
Lähdimme liikkelle Helsingistä perjantaina iltapäivästä ja Prahaan saavuimme lauantaina noin kello kahden aikaan, eli matkaan meni noin vuorokausi. Etukäteen hieman huolestutti miten nelivuotias jaksaa matkustaa, mutta sen suhteen ei ollut ongelmaa. Lentokoneeseen verrattuna junan ikkunasta näkyy melkein koko ajan jotain kiinnostavaa.
Vietämme Prahassa viikon geokätköillen ja nähtävyyksiä katsellen. Praha on kiva ja helppo kätköilykaupunki ja nähtävää riittää. Kaupungissa on helppo liikkua raitiovaunuilla ja kävellen.
Paluumatka on tulomatkan peilikuva ja menemme saman reitin samoilla kulkuvälineillä toiseen suuntaan. Junat pysyvät hyvin aikataulussa ja vaihto Berliinissä sujuu taas rennosti. Ehdimme jopa käydä kävelyllä valtiopäivätalon luona ja muutama kätkökin tulee samalla etsittyä.
Tullessa ruotsalaisesta junasta puuttui yksi vaunu, nyt kaikki vaunut ovat mukana, mutta omassa vaunussamme eivät vesiputket toimi. Yksikään vaunun vessoista ei siis ole käytössä ja vessa-asiat pitää hoitaa viereisissä vaunuissa, joiden vessat tietysti ruuhkautuvat. Lapsen kanssa on vähän ikävää lähteä toiseen vaunuun kun vaunujen meluisa välikkökin jännittää.
Ehdimme Tukholmassa hyvissä ajoin Bromman lentoasemalle. Erityisesti tästä vaihdosta olisi ollut ikävä myöhästyä, sillä jatkoyhteyden Suomeen olisi joutunut järjestelemään itse ja sitten toivoa, että matkavakuutus korvaa myöhästymisestä aiheutuneet kulut.
Kokemukset matkasta
Kaiken kaikkiaan reissu oli onnistunut. Varsinkin lapsen kanssa junissa matkustaminen on mukavampaa kun tilaa on lentokonetta enemmän ja liikkuminen vapaampaa. Levottomaksi käyvän lapsen kanssa voi helposti vaikka lähteä kävelylle ravintolavaunua kohti.
Lentoon verrattuna matka tuntui seikkailulta ja geokätköjäkin ehti reitin varrelta poimimaan. Kaikki sujui lopulta yllättävänkin hyvin eikä isompia kommelluksia ollut, vaikka ruotsalaisen junan kanssa riskejä selvästi oli. Reissusta olisi jäänyt ihan eri fiilis jos oma makuuvaunu olisi puuttunut lähtiessä.
Tällä reissulla aikaa oli käytettävissä viikko ja tavoitteena oli viettää mahdollisimman paljon aikaa perillä Prahassa. Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi matkan varrella voinut helposti pysähdellä kiinnostavissa kaupungeissa. Tilastokätköilijä saa maata pitkin matkaillessa helposti poimittua löytötilastoon merkintöjä matkan varrelle osuvista maista ja alueista.
Interrail-passi toimi hyvin. Passi toimii nykyään kätevänä mobiilisovelluksena, josta saa haettua myös junien aikatauluja. Isona etuna alle 12-vuotiaan interrail-passi on maksuton kun lapsi matkustaa maksavan aikuisen seurassa!
Lentoja vältellen tehty matka tuli suoraa lentoa kalliimmaksi, mutta vastineeksi sai enemmän seikkailun tuntua ja hyvän mielen matkan pienemmästä hiilijalanjäljestä.
Joskus valmistuva Rail Baltica -rautatie on iso juttu ja tulee muuttamaan reittejä Suomesta Eurooppaan. Junilla tai busseilla pääsee nytkin Baltian läpi, mutta yhteydet ovat hitaita. Rail Baltica lupailee matka-ajaksi Tallinnasta Puolan Varsovaan alle seitsemää tuntia.
Vinkkejä junamatkailuun
-
Laske kannattaako matkalle ottaa Interrail-passi vai ostaa liput erikseen. Huomioi, että passinkin kanssa joillekin yhteyksille (esim. yöjunat, jotkut luotijunat) pitää erikseen hankkia maksulliset paikkaliput.
- Junaliput voivat tulla myyntiin yllättävän myöhään. Junan aikataulu saattaa näkyä haussa, mutta lippuja ei välttämättä saa ostettua kuin kuukautta ennen matkaa. Tämä riippuu junayhtiöstä. Talviaikaan kannattaa huomioida myös joulukuun toisena lauantaina tapahtuva seuraavan vuoden aikataulujen julkistus, joka koskee koko Euroopan rautateitä. Joulukuun alussakaan ei todennäköisesti pysty varaamaan tammikuun junia, koska aikatauluja ei ole julkaistu.
- The Man in Seat 61 on erinomainen tietopankki junamatkailuun. Sivuilta löytyy häkellyttävä määrä ajantasaista tietoa eri junayhteyksistä ja vaihdoista asemilla. Sivuilta löytyy esimerkiksi tietoa lippujen varattavuudesta ja SJ:n Saksan yöjunasta.
- Varaudu yllätyksiin ja/tai varaa aikaa vaihtoihin jos et halua stressata. Varmista, että matkavakuutuksessa on myöhästymisturva ja selvitä sen ehdot.
- Tutustu etukäteen erilaisiin junien aikataulupalveluihin. Voit tarvita näitä jos joudut matkustaessa reitittämään itseäsi uudelleen. Rautatieasemilta saa toki apua, mutta varsinkin häiriötilanteissa tiskeillä voi olla pitkät jonot. Esimerkiksi Saksan rautateiden aikatauluhaku toimii yleensä erinomaisesti ja sen kautta näkee myös muiden maiden junia.