Lähdimme pakoon tammikuun pakkasia Arabian niemimaalle. Dubai ei ole koskaan tuntunut erityisen kiinnostavalta matkakohteelta, mutta erittäin edulliset lennot kannustivat selvittämään mitä sieltä ja lähialueilta löytyy.

Dubaista tiesimme etukäteen, että siellä menevä geokätköilijä ei koko lomaa jaksaisi viettää, kun pelkkä shoppailu tai löhöily ei kiinnosta. Heti suunnitteluvaiheessa oli selvää, että Dubaista pitäisi tehdä retkiä muualle. Arabiperinteistään paremmin kiinni pitänyt naapurimaa Oman kiinnosti ja ajatuksena oli vuokrata auto Arabiemiraattien ja Omanin kiertelyyn.

Vuokra-auton vieminen Omanin puolelle olisi kuitenkin vaatinut lisävakuutuksia ja ne olisi pitänyt ottaa kaikille päiville, vaikka osa päivistä olisi vietetty Arabiemiraateissa. Nettilähteiden perusteella vakuutuksista olisi pitänyt maksaa useampi kymppi päivässä, eikä autovuokraamoiden sivuilta löytynyt suoraan tarkkoja hintoja. Auton vuokraaminen alkoi tuntua säätämiseltä, joten päätimme selvittää myös muita vaihtoehtoja.

Lennot niemimaan suurten kaupunkien välillä ovat kohtuuhintaisia ja päivittäin on tarjolla useita vuoroja. Lentämisessäkin on kuitenkin aina oma vaivansa. Ensin pitää siirtyä ajoissa kentälle ja jonottaa turvatarkastukset sekä rajamuodollisuudet läpi. Vaikka itse lento kestää tunnin, niin koko rumbaan menee helposti puoli päivää. Reilun viikon lomalla ei lomapäiviä viitsi matkustamiseen liikaa uhrata.

Hitaat bussiyhteydetkään eivät kiinnostaneet, joten piti keksiä muuta. Syksyllä risteilimme Karibialla ja meno oli niin rentouttavaa, että päätimme kurkata mitä Dubain suunnalla olisi tarjolla. Koska lennot oli jo varattu, täytyisi mahdollisen risteilyn sopia niiden päivämääriin.

Ainoa sopiva vaihtoehto oli saksalaisen Aida-varustamon seitsemän päivän risteily Persianlahdella. Laiva viettäisi kaksi yötä Dubain satamassa ja pysähtyisi risteilyn aikana Masqatissa, Abu Dhabissa ja Manamassa.

Ajatus risteilystä alkoi houkutella ja päätimme varata hytin AIDAStellalta. Risteilyllä geokätköilyyn on rajallisesti mahdollisuuksia, mutta välillä on kiva ottaa rennosti ja etsiä vain muutama kätkö sieltä täältä.

Geokätköily alueella on helppoa. Matkailijoihin on totuttu, eikä hassuissakaan paikoissa pyörivä turisti herätä ihmetystä – ainakaan kamera kädessä. Useimmat etsimmämme kätköt löytyivät helposti tarkoista koordinaateista. Kaikki vastaan tulleet kätkötoteutukset olivat hyvin perinteisiä.

Dubai, Arabiemiirikunnat

Näkymä Burj Khalifan näköalatasanteelta

Dubai on yksi seitsemästä Arabiemiirikunnasta, jotka yhdistyivät 70-luvun alussa. Dubai on emiirikunnista suosituin matkakohde ja vuoden aikana siellä käykin yli 13 miljoonaa matkailijaa. Matkailijoiden määrä näkyy hotellien ja muiden palveluiden runsaassa tarjonnassa.

Ennen risteilyä vietimme yhden yön hotelllissa Dubaissa ja vielä toisen yön laivalla ennen liikkeelle lähtöä. Risteilyn lopussakin oli yksi yö Dubain satamassa ja sen jälkeen jäimme vielä pariksi yöksi kaupunkiin. Vaikka Dubai ei ollut ennakkosuosikkimme, niin toki kaupungille täytyy antaa mahdollisuus, kun tänne asti tulee.

Geokätköjä kaupungissa on valitettavan vähän. Koko Arabiemiirikunnissa kätköjä on reilut tuhat. Dubaissakin kätköjä on useampi kymmenen, mutta kätköt sijaitsevat hajallaan ympäri kaupunkia. Moni kätkö tuntuu sijaitsevan epäkiinnostavissa paikoissa keskellä tavallisia asuinalueita.

Abra-vene

Mahdollisimman perinteistä kaupunkia etsivän kannattaa suunnata Bur Dubain ja Deiran alueelle. Kaupunki lähti aikoinaan kasvamaan tältä jokimaisen poukaman halkomalta alueelta. Alueelta löytyvät Dubain vanhimmat rakennukset ja vanhaan linnoitukseen rakennettu hieno kaupungin historiaa esittelevä museo.

Burj Khalifa. 828 metriä, 163 kerrosta.

Dubain uudemmat osat ovat loputonta pilvenpiirtäjää ja ostoskeskusta. Joka puolella tuntuu olevan suuria rakennustyömaita, eikä mikään tunnu valmiilta. Dubai on tunnettu suuruudenhulluista rakennusprojekteista. Kaupungin edustalle on rakennettu palmujen ja maailmankartan muotoisia tekosaaria ja kaupungissa sijaitsee maailman tällä hetkellä korkein rakennus, Burj Khalifa. Parhaillaan kaupungin keskelle rakennetaan uutta joenuomaa, joka lisää rantatonttien määrää.

Dubain suurimmat ostoskeskukset ovat näkemisen arvoisia vaikka shoppailu ei kiinnostaisikaan. Ostoskeskusten sisältä löytyy mm. sisälaskettelurinnettä, luistelukenttää ja merivesiakvaariota.

Jos lähdet geokätköilemään Dubaihin, niin vuokraa auto mikäli mahdollista. Kaupungin kätkötarjonnan koluaminen julkisilla ja takseilla on työlästä. Kaupungin ulkopuolelta löytyy enemmän kätköjä ja mielenkiintoisempia paikkoja. Dubaista on helppo tutustua esimerkiksi suureen Rub’ al-Khalin autiomaahan.

Masqat, Oman

Näkymä Masqatiin kätköltä

Omanin arvelimme etukäteen reissun mielenkiintoisimmaksi paikaksi, eikä se pettänyt odotuksia. Heti aamulla hytin parvekkeelta avautui kaunis näkymä vuoristoiseen Masqatiin. Kaupunki on rakennettu kapeille tasaisille alueille vuorten ja meren väliin. Nykyinen kaupunki koostuu kolmesta vanhasta kylästä, jotka ovat kasvaneet yhteen. Aiemmin kylien välillä pääsi kulkemaan vain veneellä tai vaikeita vuoristopolkuja pitkin.

Omanin kehitys on ollut hurjaa. 70-luvulle asti maa oli hyvin sulkeutunut. Maata nykyisinkin hallitseva sulttaani Qaboos nousi valtaan vallankaappauksella ja alkoi kehittämään maata voimakkaasti. 70-luvulla maassa oli vain muutama lähetyssaarnaajien ylläpitämä sairaala ja koulu. Nykyään kaikille taataan ilmainen sairaanhoito ja koulunkäynti on pakollista. Naisten asema Omanissa on moneen muuhun arabimaahan verrattuna hyvä.

Poistumme laivasta Sulttaani Qaboosin satamassa Muttrahissa. Sataman portilla käy kova vilinä, kun taksikuskit yrittävät saada matkailijoita kyytiin. Säästämme ison kasan rialeja kävelemällä vähän pidemmälle ja hyppäämällä edulliseen Mwasalat-yrityksen paikallisbussiin. Bussilla siirrymme seuraavassa solassa sijaitsevaan vanhaan Masqatiin. Masqatissa on mm. sulttaanin palatsi ja upouusi kansallismuseo. Kansallismuseo jää kuitenkin haaveeksi, sillä lipunmyynnin korttimaksukone ei huoli suomalaisia maksukorttejamme, eikä käteinen kelpaa. Läheltä löytyy kuitenkin erinomainen Bait Al Zubair -museo, jossa rialimme huolitaan.

Kätköjä Omanissa on vain noin 230. Masqatissa kätköjä on kuitenkin hyvin tarjolla. Kävelemme vanhaa vuoristotietä takaisin Muttrahiin ja etsimme matkalta useita kätköjä. Masqatin kätköt johdattelevat hienoille paikoille ja kertovat mielenkiintoisia tarinoita historiasta.

Sulttaanin palatsi

Huomasimme laivalla unohtaneemme tabletin laturin kotiin. Uuden hankkimiseksi suuntaamme Muttrahin soukkiin, eli perinteiseen katettuun kauppapaikkaan. Turistien myötä soukin tarjonta on painottunut matkamuistoihin ja muuhun turistikrääsään, mutta soukin perältä löytyy enemmän oikeita paikallisille suunnattuja kauppoja. Sieltä löydämme myös pienen kännykkäkaupan, josta sopiva kaapelikin löytyy. Kaapelin hinta on merkitty hintalapulla, joten tinkaamista emme tällä kertaa pääse soukissa kokeilemaan.

Abu Dhabi, Arabiemiirikunnat

Abu Dhabi on Dubain jälkeen asukasluvultaan toiseksi suurin emiirikunnista ja se on myös koko Arabiemiirikuntien pääkaupunki. Abu Dhabi ei ole pysynyt Dubain vauhdissa turismissa, mutta kova yritys sielläkin on. Kaupunkiin rakentuu kovaa vauhtia uusia museoita (mm. Louvren sivupiste ja Guggenheim). Abu Dhabissa on myös Formula 1 -rata ja Ferrari World -huvipuisto.

Abu Dhabin keskustassa kätköjä on tiheämmin kuin Dubaissa, joten lähdemme kävellen kiertämään keskustaa. Itse kaupunki tuntuu nopealla visiitillä melko mitäänsanomattomalta, korkeita taloja ja hiekkarantaa. Kaupungin laidalla sijaitseva jättimäinen Šeikki Zayedin moskeija on kyllä hieno, mutta sekin on vasta kymmenen vuotta vanha rakennus.

Mikrokätkö Abu Dhabissa

Kätköjä seuraten löydämme keskustasta mukavan puiston ja hienon rantabulevardin, mutta muuten kätkötkään eivät esittele erityisiä paikkoja. Pari kätköä on sijoitettu ostoskeskusten läheisyyteen. Harmittelemme, että Abu Dhabin keskustassa sijaitseva vanha linnoitus on suljettu rakennustöiden takia.

Abu Dhabissa on kätevintä liikkua taksilla tai busseilla. Bussimatkustajalla täytyy olla paikallinen matkakortti tai etukäteen automaatista ostettu kertalippu.

Manama, Bahrain

Matkalla kohti Manamaa ihmettelemme öisellä merellä näkyvää kirkasta välkettä. Lähempänä välke paljastuu öljynporauslautan huipulla palavaksi maakaasusoihduksi. Useamman kymmenen metrin korkuiset lieskat näkyvät merellä kauas ja luovat aavemaista tunnelmaa. Öljyteollisuus näkyy muutenkin vahvasti Persianlahdella. Koko meri haisee voimakkaasti öljyltä ja suuria öljytankkereita tulee jatkuvasti vastaan. Arviolta viidennes maailman kaikesta öljystä kulkee Hormuzinsalmen läpi.

Bahrain-linnoitus

Bahrain oli niemimaan ensimmäinen paikka, josta öljyä löydettiin ja maa vaurastui vauhdilla. Nykyään öljyn merkitys maan taloudelle on vähentynyt ja mm. pankkialan kasvanut. Bahrainissa nousi levottumuuksia arabikeväänä 2011 ja ilmapiiri on vieläkin kiristynyt. Turisteja kehotetaan välttämään tiettyjä alueita ja mellakkavarustettuja poliiseja näkyy paljon kadulla.

Bahrain on pieni valtio ja kätköjä siellä on vain 140. Pääkaupunki Manamassa geokätköjä on joitain kymmeniä, mutta ne sijaitsevat aika kaukana toisistaan. Jos ei halua viettää päiväänsä liikenteessä, niin kovin montaa kätköä päivässä ei ehdi hakea.

Manaman satama on kaukana kaupungin keskustasta. Varustamon järjestemä bussi vie keskustaan asti ja jatkamme sieltä Uber-taksilla Bahrain-linnoitukselle. Linnoitukselta löydämme helpohkon earthcachen, jossa tutkitaan linnoituksen kiviä ja niissä näkyviä fossiileja. Linnoituksen sisällä on myös yksi tavallinen kätkö, jonka perässä joudumme vähän pyörimään kun ei ole aivan selvää mistä kätköpaikalle pääsee. Lopulta vähän epäilyttävä reitti löytyy. Kätkölle päästäkseen täytyy kiivetä pienen kivitasanteen päälle, mutta liikkumista ei ole mitenkään aidattu, eikä kukaan sano mitään, kun toinen meistä kiipeää paikalle muka ottamaan valokuvaa ja nappaa samalla kätkön piilostaan.

Manaman keskusta on sekoitus moderneja pilvenpiirtäjiä ja perinteisempää matalaa kaupunkia. Matalien talojen keskeltä löytyy vilkas Manaman soukki. Uudemmista taloista mielenkiintoisin on kaksiosainen pilvenpiirtäjä, jossa tornien väliin on sijoitettu kolme tuulivoimalaa. Suomessa keskustellaan tuulivoimaloiden meluhaitoista ja räjähtelevistä lepakoista, mutta täällä asia ei tunnu häiritsevän.

Elämää laivalla

Aidan risteilyt ovat kokonaan saksankielisiä, mutta laivalla pärjää hyvin auttavallakin saksan taidolla. Henkilökunta on monikansallista ja puhuu hyvää englantia. Kaikki turvallisuuteen liittyvät ilmoitukset ovat myös englanniksi, mutta laivan viihdetarjontakin on saksankielistä ja saksalaiseen makuun tehtyä. Jos kaipaat risteilyltä viihde-esityksiä ja makusi ei ole saksalainen, niin kannattaa suosia muita varustamoita. Eräänä iltana laivan kannella oli esimerkiksi tarjolla Schlagergranaten, iskelmäkranaatti.

Auringonlasku Persianlahdella

Muuten laiva oli erittäin viihtyisä. Kolme vuotta sitten Saksassa rakennetulla aluksella oli hyvin siistiä, ruoka oli todella hyvää ja kaikki toimi helposti. Sisältä laiva on pala saksalaista kulttuuria arabimaiden keskellä. Laivan erikoisuuksiin kuuluu merivedestä olutta valmistava laivapanimo ja nudistikansi.

Laivamatkustamisen etuja ja haittoja geokätköilyn suhteen käsittelimme tarkemmin aiemmassa kirjoituksessa.

Miksi mennä?

  • Miellyttävä ilmasto talvella
  • Arabikulttuuri
  • Hienot aavikkomaisemat
  • Vuoristomaisemat Omanissa
  • Snorklaus- ja sukelluskohteet (lähinnä Oman)
  • Luksuksesta nauttiville löytyy ylellisiä ravintoloita, hotelleja ja ostoskeskuksia

Miten sinne pääsee?

Dubaihin on tarjolla paljon suoria lentoja Helsingistä. Suoria reittilentoja tarjoavat Finnair ja Norwegian. Norwegianin menopaluu-lennot voi saada jopa 150 eurolla. Qatar Airways lentää Helsingistä suoraan Qatarin Dohaan.

Moni matkatoimisto järjestää valmismatkoja Dubain ja Abu Dhabin alueelle. Äkkilähtönä voi löytää hyviä tarjouksia.

Dubain ja Dohan kautta on usein tarjolla hyviä lentotarjouksia Aasian ja Afrikan suuntaan. Jos lennät tätä kautta, niin kannattaa harkita ainakin päivän tai parin pysähdystä.

 

Follow my blog with Bloglovin

Kirjoita kommentti

  • (will not be published)