Moskovaan matkaavan geokätköilijän kannattaa varautua häiriöihin GPS-paikannuksessa ainakin Kremlin linnoituksen lähettyvillä.

Kesäkuusta alkaen geokätköilijät, navigaattoria käyttävät autoilijat, Uber-kyydin tilaajat, Pokemon Go -pelaajat ja lenkkeilijät ovat valittaneet huonosta GPS-signaalista Kremlin ympärillä. GPS-paikannus ei joko toimi ollenkaan tai GPS-laite näyttää sijainnin virheellisesti Vnukovon lentokentän tuntumaan, 29 kilometrin päähän Kremlistä.

Useat syyskuussa juostuun Moskovan maratoniin osallistuneet juoksijat ovat kertoneet reittitallennuksen epäonnistuneen, koska Kremlin kohdalla tallennettuun juoksureittiin on tullut ylimääräinen 40 kilometrin siirtymä.

Kaikki viittaa siihen, että GPS-signaalia häiritään Kremlin lähellä. Venäläisen hakukoneyhtiö Yandexin kehittäjä, Grigory Bakunov, oli haarukoinut ongelman esiintymistä ja huomannut sen rajautuvan hyvin tarkasti Kremlin ympäristöön, kertoo uutistoimisto AP. Kremlissä sijaitsevat kaikki Venäjän merkittävimmät hallintoelimet. Siellä on myös presidentin virka-asunto.

Presidentin kanslian kansliapäällikkö Dmitry Peskov ei osaa sanoa syytä häirintään vaan kehottaa tiedustelemaan asiaa valtionjohdon suojelupalvelu FSO:lta. FSO:n edustaja ei perjantaina suostunut kommentoimaan asiaa AP:lle.

GPS-häirinnän tavoitteena voi esimerkiksi olla miehittämättömien lennokkien käytön vaikeuttaminen tärkeiden hallintorakennusten ympäristössä.

Kremlin ympäristössä on vain muutama kätkö, joten kätköilijää häirintä ei suuresti haittaa. Kremlin kätköistä kannattaa ottaa mukaan vinkit ja spoilerikuvat. Häirintä on kuitenkin hyvä muistutus siitä, kuinka helposti GPS-järjestelmää on mahdollista paikallisesti häiritä.

AP: Russians seek answers to central Moscow GPS anomaly

 


Tämä on kova juttu!

Geokätköt.fi on vuodesta 2009 opastanut suomalaisia geokätköilyn saloihin. Alusta asti tavoitteena on ollut kannustaa uusia ihmisiä kokeilemaan harrastusta ja auttaa heitä välttämään pahimmat sudenkuopat kätköjen etsimisessä ja piilottamisessa. Uuden harrastuksen aloittaminen voi olla hankalaa jos kukaan ei ole neuvomassa.

Aina ajoittain meiltä on kyselty neuvoja kätköilytarvikkeiden ja gepsien hankinnoissa. Vuosien varrella on kypsynyt ajatus, että miksi emme itse tarjoaisi näitä kun niitä sivuiltamme muutenkin etsitään. Pitkän harkinnan jälkeen totesimme, että tämä homma saadaan toimimaan. Kauppamme hiljainen julkaisu tehtiin jo muutama viikko sitten ja nyt kun tilauksia on jo toimitettu, kehtaa tästä huudella enemmänkin.

Taasko uusi kätköilykauppa, eikö näitä ole jo tarpeeksi, kuulemme sinun kysyvän. Uskomme, että meillä on vielä paljon annettavaa kätköilymarkkinoille. Itsestäänselvien asiantuntevan palvelun ja nopeiden toimituksen lisäksi haluamme tarjota sinulle:

1. Edullisia hintoja

Omalla maahantuonnilla ja tehokkaalla toimintatavalla pystymme pitämään hintamme edullisina. Toinen vaihtoehto olisi kerätä myynneistä suuremmat katteet, mutta päätimme että myymme mieluummin enemmän edullisesti kuin vähän kalliisti. Siinä voittavat kaikki.

2. Nykyaikaisen verkkokaupan

Verkkokaupassa et pääse hipelöimään tuotteita, joten tuotekuvauksiin on pakko panostaa. Kukaan ei halua arvailla suttuisista kuvista mitä on ostamassa. Lisäksi todella moni teistä lukee sivujamme mobiililaitteista, joten verkkokaupankin täytyy luonnollisesti toimia erikokoisilla näytöillä ja kosketusnäytöllä.

Ostoksesi maksat kätevästi tilauksen yhteydessä verkkopankin tunnuksilla tai luottokortilla. Tieto maksusta välittyy suoraan meille ja pääsemme postittamaan tilauksesi nopeammin.

3. Uusia tuotteita

Suurin osa kätkökaupoista myy hyvin samanlaisia tuotteita. Me pyrimme jatkuvasti kehittämään valikoimiamme ja löytämään geokätköilijöille sopivia uusia tuotteita. Miltä kuulostaisi esimerkiksi reppuun mahtuva kokoontaittuva poimintatyökalu? Tai haluaisitko etsiä hankalassa kolossa olevaa kätköä pienellä kameralla, jonka kuvan näet langattomasti kännykän näytöllä?

Tietysti pidämme valikoimissamme myös ne tutut ja turvalliset tuotteet, joita suurin osa tarvitsee. Valikoimastamme löydät mm. Garminin GPS-laitteet, Fenix-valaisimet ja Geocaching.com:n viralliset tuotteet.

Aluksi keskitymme kaupan tuotevalikoiman kehittämiseen, mutta jatkon suhteen meillä on paljon ideoita. Palataan niihin kuitenkin myöhemmin. Nyt haluaisimme kuulla mitä geokätköilytuotteita juuri sinä tarvitset. Kerro meille ideoistasi yhteydenottolomakkeella tai somessa.

Tervetuloa ostoksille!

 

Amerikan kirjeenvaihtajamme kävivät testaamassa miten risteilyalus soveltuu geokätköilykulkuvälineeksi. Helsingissä on jo totuttu Itämerellä kiertävien risteilyalusten kätköilevien matkustajien järjestämiin miitteihin ja moni on miettinyt sopisiko risteilykätköilyloma itsellekin. Ovatko risteilyt vain eläkeläisille? Onko laivalla mitään tekemistä? Aikaa maissa on rajallisesti, ehtiikö siinä hakemaan kätköjä?

Risteilyjä on tarjolla ympäri maailmaa. Suosituimpia paikkoja ovat Välimeri ja Karibia, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Itämerta ja Norjan vuonoja kiertää kesäisin useita aluksia, joten risteilyloma onnistuu lähelläkin.

Me hyppäsimme Carnival Glory -aluksen kyytiin Miamista, Floridasta. Reitiksi valikoitui viikon kierros Itä-Karibialla. Seitsemään päivään mahtuu kaksi päivää merellä ja pysähdykset Caymansaarilla, Hondurasissa, Belizessä sekä Meksikossa. Reitin valintaperusteena oli mielenkiintoiset pysähtymispaikat ja meripäivien pieni määrä. Kätköilijää ei aurinkokannella makaaminen pidemmän päälle houkuttele, vaikka jollekin se voi olla pääasia.

Carnival Cruises on maailman suurin risteilyvarustamo. Muita tunnettuja varustamoja ovat mm. Royal Caribbean, Costa, MSC, Norwegian Cruise Line, Celebrity Cruises, Disney Cruises ja AIDA Cruises. Lisäksi on useita pienempiä varustamoja, joista monet ovat erikoistuneet esimerkiksi luksusristeilyihin tai seikkailullisiin risteilyihin.

Alukseen nousu

Laivan pääaula

Risteilymme alkaa Miamin risteilysatamasta, joka on maailman vilkkaimpia risteilyalusten satamia. Laiturissa odottaakin jonossa monta alusta ja melkein kolme tuhatta matkustajaa vetävä Carnival Glory on pienemmästä päästä.

Laivamme lähtee Miamista vasta neljän jälkeen iltapäivällä, mutta laivalle pääsee jo puolen päivän aikaan. Terminaaliin saapumista on porrastettu etukäteen varattavin vuoroin, mutta silti terminaalissa on pienet jonot lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Suuret laukut luovutetaan terminaalissa henkilökunnan haltuun ja ne tuodaan myöhemmin illalla hyttiin. Me matkustamme kevyesti ja kannamme omat reppumme suoraan laivaan. Carnival tarjoaa muutamalla kympillä Faster to Fun -passin, jolla jonoista pääsee ohi ja laivallekin pääsee ensimmäisten joukossa.

Laivan palvelut toimivat heti. Porealtaat ovat auki ja buffet-ravintolan pöydät notkuvat ruokaa. Käy kuten ruotsinlaivan buffetissa ja ensimmäisellä kerralla ruokaa kahmii lautaselle aivan liikaa. Nopeasti kuitenkin oppii, että buffettiin pääsee koko viikon ajan, eikä kaikkea ole pakko syödä kerralla.

Ensimmäisenä iltana laivalla järjestetään merenkulkusäädösten vaatima pelastusharjoitus. Se tarkoittaa, että kaikkien matkustajien on hälytyksen soidessa kokoonnuttava omalle pelastautumisasemalle. Pelastautumisasemalla seistään rivissä henkilökunnan laskiessa, että kaikki ovat paikalla. Harjoitus olisi nopeasti ohi jos kaikki toimisivat ohjeen mukaan, mutta nyt viimeisiä matkustajia joudutaan odottamaan pitkään ja kannen helteessä seisoessa tulee kuuma.

Hytti

Hyttimme on laivan yhdeksännellä kannella, Lido-kannella. Valitsimme parvekkeellisen hytin vaikka siitä pitikin maksaa vähän parvekkeetonta hyttiä enemmän. Jos hinta ei kirpaise liikaa, niin parvekkeelliseen hyttiin kannattaa sijoittaa. Auringonlaskut ja aamiaiset rauhassa omalla parvekkeella ovat hienoja hetkiä. Pääsemme myöhemmin seuraamaan parvekkeelta laivan vierellä uivan delfiinin hyppelyä ja lentokalojen liitoja.

Kaikki laivan hytit ovat selvästi ruotsinlaivojen perushyttejä suurempia. Halvimmassakin sisähytissä on kunnon sänky ja erillinen sohva sohvapöytineen. Hyteissä on myös pieni työtaso, vaatekaapit, jääkaappi ja TV. Kylpyhuonekin on sen verran iso, ettei siellä ahdista. Kahdelle hytti on mukavan kokoinen, mutta tarvittaessa yhteen hyttiin saa enimmillään mahtumaan neljä matkustajaa. Kahdelle on oikeat sängyt, yhden sängyn saa taiteltua sohvasta ja yksi sänky taittuu katosta (vain osassa hyttejä).

Kaikilla laivoilta löytyy yleensä ikkunaton sisähytti, ikkunallinen hytti ja parvekkeellinen hytti, sekä joitakin suurempia sviittejä ja muita erikoishyttejä. Erikoishyteissä voi olla esimerkiksi tavallista suurempi parveke.

Huonepalvelu kuuluu risteilyn hintaan. Hyttiin voi tilata pientä purtavaa tai ruoka-annoksia pieneltä listalta koska tahansa. Aamuksi voi tilata aamiaisen ripustamalla tilauslapun oveen illalla.

Hytin siisteydestä huolehtii hyttipalvelija, joka on sama koko risteilyn ajan. Hyttipalvelija käy siivoamassa hytin aamulla ja illalla. Aamulla sänky pedataan ja illalla sänky avataan valmiiksi. Hyttipalveliljat hoitavat siivouksen taitavasti silloin kun itse olet muualla syömässä.

Kätköily risteilyllä

Putkihaastetta risteilylle ei kannata lähteä suorittamaan. Yleensä viikon kestävän risteilyn ohjelmassa on vähintään yksi päivä merellä, eikä kätköjä pääse silloin etsimään mistään.

Pysähdysten aikana aikaa maissa on rajatusti, yleensä 6-8 tuntia, mutta aika riittää hyvin ainakin muutaman kätkön etsimiseen vaikkei pelkkään kätköilyyn keskittyisikään. Kätköilyä rajoittaa enemmän se, ettei kaikissa satamapaikoissa ole montaa kätköä tai ne ovat hankalasti saavutettavissa. Kannattaakin tutustua risteilyn pysähdyspaikkojen kätkötarjontaan ennen risteilyn varaamista.

Laivalla saattaa törmätä muihin kätköilijöihin. Meidän kanssa samalla laivalla matkusti ainakin kaksi muuta kätköilynimimerkkiä. Toinen Yhdysvalloista ja toinen Tsekeistä.

Grand Cayman, Caymansaaret

”Anchor and grab!”

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme meripäivän jälkeen on George Town, Caymansaarten pääkaupunki. Caymansaarten kolme saarta sijaitsevat Kuuban eteläpuolella. Mistään miljoonakaupungista ei ole kyse, sillä asukasluvultaan kaupunki on suunnilleen Vihdin kokoinen (noin 29 000 asukasta). Caymansaaret on tunnettu veroparatiisina ja kaupungin siluetista erottuvatkin selvästi lukuisat pankkien konttorit, jotka ovat kaupungin suurimpia rakennuksia.

Grand Caymanilla ei ole risteilyaluksille sopivaa satamaa, joten laivat ankkuroituvat kaupungin edustalle ja risteilymatkustajat kuljetetaan maihin pienillä vesibusseilla, tendereillä.

George Townissa kätköjä on vähän alle kymmenen kävelyetäisyydellä keskustasta. Muualla saarella kätköjä on lisää. Useimmat kätköt löytyvät helposti vaikka osa onkin piilotettu aika vilkkaille paikoille. Yksi kätköistä sijaitsee käytännössä ravintolan terassilla. Siellä pyöriessämme paikalle juoksee oregonilainen kätköilijäkollega NoBucksRanch, joka kaivaa purkin nopeasti esille. Juttelemme hetken ja selviää, että hänkin on matkustaja meidän laivallamme. NoBucksRanchilla on kuitenkin hieman kiire kadulla odottavaan kyytiin, sillä hän on menossa vierailemaan huimalle GC4BAC0 Kittiwake -kätkölle. Kätkö sijaitsee keinotekoiseksi riutaksi upotetulla USS Kittiwake -aluksella ja kätkölle pääseminen vaatii sukellusvarusteita.

Saaren kätköt ovat enimmäkseen tradeja, mutta muutama virtuaali- ja earthcachekin on tarjolla kauempana George Townista. Koko Caymansaarilla kätköjä on 65.

Syksyllä Karibian sää on vaihteleva ja aamupäivän auringonpaiste muuttuu nopeasti rankkasateeksi. Pääsemme pahimman sateen ajaksi suojaan ruokakaupan katoksen alle ja onneksi sadekuurot päättyvät yhtä nopeasti kuin alkavatkin. Yksi George Townin kätköistä jää löytymättä ja kävelykierroksemme saldoksi tulee kuusi löydettyä kätköä.

Isla de Roatán, Honduras

Roatánin saari sijaitsee Hondurasin rannikolla ja se on osa Mesoamerikaanista valliriuttaa, joka on maailman toiseksi suurin koralliriutta Ison Valliriutan jälkeen. Roatan tarjoaakin hyvät sukellus- ja snorkkelointimahdollisuudet. Carnivalin alus rantautuu laivayhtiön oman uimarannan yhteyteen.

Satama on melkoinen turistirysä kauppoineen, mutta sen yhteydessä oleva ranta on hyvä ja alueella on kolme kätköä. Saarella ei varsinaisesti ole mitään merkittäviä nähtävyyksiä ja kaikki muut saaren kätköt ovat kaukana ja harvassa, joten päätämme etsiä sataman yhteydessä olevat kätköt ja viettää päivän snorklaten koralliriutalla.

Ylikersanttikaloja (abudefduf saxatilis)Ensimmäinen kätköistä löytyy helposti erään kaupan nurkalta. Toinen on pienen luontopolun yhteydessä ja vaatii hyppelyä polulta sivuun. Hondurasin metsä on aika vihamielistä. Lähes jokaisessa kasvissa on terävät piikit, jotka raapivat kätköä lähestyttäessä. Kätkön etsiminen ja lokkaus hoituu ennätysajassa sillä kätköpaikka kuhisee tulimuurahaisia, jotka ovat kuin kotoiset kusiaiset, mutta aggresiivisempia. Käsiin ja jalkoihin jää muistoksi muutama kutiseva ja poltteleva kohta. Kolmas kätkö on helpompi ja se löytyy puremitta uimarannan läheltä.

Meillä on omat snorkkelit mukana, mutta välineitä saa vuokrattua rannata. Päätös jäädä snorklaamaan kannattaa. Uimarannan vieressä olevan laiturin päässä on todella hieno snorklauspaikka ja näemme riutalla paljon mitä värikkäämpiä kaloja.

Belize City, Belize

Mayakaupunki Altun Ha

Belizessä laiva ankkuroituu kauas rannasta. Rannikolla on suojeltua koralliriuttaa, eikä suurilla laivoilla ole asiaa lähemmäs. Rantautuminen tapahtuu tenderiveneillä ja matka laivasta rantaan kestää melkein puoli tuntia.

Hurrikaani Earl iski Belize Cityyn elokuun alussa ja jäljet näkyvät vielä. Joka puolella on kaatuneita ja vääntyneitä palmuja. Mayat hallitsivat aikoinaan Belizessä ja me haluamme päästä näkemään mayojen kaupunkien raunioita. Raunioille on matkaa ja päädymme ottamaan laivayhtiön bussikyydin Altun Han rauniokaupunkiin. Rauniokaupungissa on sopivasti kaksi kätköäkin. Toinen jää löytymättä, mutta toinen löytyy helposti ystävällisen kookosvesi-kauppiaan avustuksella. Hän näkee meidät pyörimässä erään puun luona ja tietää heti mitä etsimme.

Kätköjä Belizessä on harmillisen vähän. Koko maassa niitä on vain 53 ja ne ovat niin hajallaan ettei päivässä ehdi montaa hakea. Altun Han kätkön lisäksi löydämme pari satamassa olevaa kätköä, eli Belizen suurimman kaupungin kaikki kätköt. Satamassakin saamme pyytämättä apua paikallisilta, kun eräs turistiopas vinkkaa meille mistä kannattaa katsoa.

Cozumel, Meksiko

Iguaani

Viimeinen pysähdyspaikkamme ennen Miamiin paluuta on Cozumelin saari Meksikon rannikolla. Satumme saarelle Meksikon itsenäisyyspäivänä ja ympäri saarta näkyy juhlallisuuksia. Satama sijaitsee sivussa San Miquelin kaupungista ja satama on sellainen turistirysä, että otamme nopeasti taksin pois sieltä. Suuntaamme San Miquelin kaupunkiin, joka on saaren suurin. Taksimatka ei maksa montaa euroa ja kuljettaja on ystävällinen. Ennen kätköjen etsimistä käymme tutustumassa saaren historiaan museossa. Museon toisessa kerroksessa sijaitseva terassiravintola merinäköalalla pesee monet perinteiset museokahvilat.

Kätköjä Cozumelin saarella on kolmisen kymmentä. Puolen tunnin lauttamatkan päästä mantereelta niitä löytyisi lisää. Cozumelin kätköt ovat pääasiassa saarta kiertävän tien varressa. Etsimme kätköjä ensin San Miquelin keskustasta ja päätämme sitten kävellä takaisin satamaan etsien matkan varrella sijaitsevia kätköjä. Osa kätköistä on piilotettu outoihin paikkoihin. Löydämme kätkön mm. paikallisen Harley-Davidson liikkeen hyllystä. Täällä on selvästi totuttu kätköileviin matkailijoihin ja monessa paikkaa joku paikallinen tulee auttamaan kätkön etsimisessä kun vähän pyörii paikalla. Eräällä kätköllä läheisen talon vartija tervehtii meitä espanjaksi ja kehottaa sormimerkein katsomaan tarkemmin vieressä olevaa pensasta.

Ehkä mielenkiintoisin löytämämme kätkö sijaitsee risteilyalusten henkilökunnalle suunnatussa allasbaarissa. Baaria mainostetaan kadulla vain pienellä kyltillä ”No name club”. Kätkö on samanniminen, joten menemme rohkeasti sisään. Heti sisäänkäynnillä huomio kiinniittyy seinillä oleviin satoihin risteilyalusten henkilökunnan nimineuloihin. Täällä näyttää olevan tapana jättää oma nimineula seinälle vierailun yhteydessä. Baarimikko tervehtii iloisesti. Huomatessaan gepsin kädessä hän sanoo tietävänsä miksi olemme täällä ja antaa pienen vinkin mistä kätköä kannattaa etsiä.

Tällaisia liikkeissä ja baareissa sijaitsevia kätköjä ei saisi nykyisillä säännöillä tehdä, mutta täällä ne toimivat hyvin. Baarimikon tai myyjän valvonnassa olevaan kätköön tiputtaa mielellään matkailijoitakin kun tietää, että kätkö pysyy todennäköisesti tallessa seuraavan kätköilijän vierailuun asti.

Tekemistä laivalla

Leffailta aurinkokannella

Keksiikö kätköilijä laivalla tekemistä koko viikoksi ja mitä meripäivien aikana voi tehdä? Laivalla on joka ilta niin paljon viihdetarjontaa, että kaikkea ei ehdi katsomaan vaikka yrittäisikin. Useampana iltana laivan suuressa teatterissa on näyttävä show, johon kuuluu laulua ja tanssia. Iltaisin on myös stand-uppia yhteensä neljältä eri esiintyjältä. Alkuviikon ajan laivalla on kaksi koomikkoa ja Hondurasin pysähdyksen aikana esiintyjät vaihdetaan. Koomikot vetävät illan aikana useamman esityksen, niin että ennen kymmentä on koko perheelle sopivia vitsejä ja sen jälkeen jutut menevät tuhmemmiksi.

Uhkapeleistä kiinnostuneille löytyy perinteinen kasino ja lapsille pelisali. Laivalla on myös pieni kirjasto, josta voi lainata lukemista omien kirjojen loppuessa. Yllätykseksemme hyllyssä on jopa suomenkielinen Piin Elämä.

Laivalla on hyvä kuntosali, jonka käyttö kuuluu hintaan. Lisämaksusta pääsee hierottavaksi ja kauneushoitoihin. Muita liikuntamahdollisuuksia ovat kannella oleva koripallokenttä ja piipun ympäri kiertävä parin sadan metrin juoksurata. Päivisin on turhan kuuma ulkona juoksemiseen, mutta iltaisin juokseminen upeassa merimaisemassa merituulen viilentäessä on mahtavaa.

Buffet-ravintola

Buffet-ravintola

Laivalla on tietysti hyvää aikaa ratkoa mysteereitä. Sopivia tehtäviä kannattaa etukäteen tulostaa paperille valmiiksi. Laivalla on saatavilla langaton internet, mutta siitä joutuu maksamaan. Carnivalilla halvin yhteyspaketti maksaa viisi dollaria päivältä, mutta sillä pääsee käyttämään vain sosiaalisen median palveluita kuten Facebookia, Instagramia ja Twitteriä. Kalliimmalla 16 dollarin paketilla pääsee jo kätkösivuillekin. Nettiyhteys toimii merellä satelliitin kautta ja on usein hidas, mutta yleensä kuitenkin käyttökelpoinen.

Ruokailumahdollisuuksia on useita. Aamiaisen ja illallisen voi syödä hienommassa ruokasalissa tai yläkannen buffet-ravintolassa. Lounasta tarjoillaan buffet-ravintolassa. Näiden lisäksi on pienempiä ruokapaikkoja, joista saa pizzaa, sushia, hampurilaisia, burritoja yms.

Miksi mennä?

Risteily sopii geokätköilijälle, jos etsii rennompaa lomaa eikä kätköjen lukumäärä ole pääasia.

  • Moni risteily pysähtyy mielenkiintoisissa paikoissa, joihin ei välttämättä muuten tulisi lähdettyä
  • Rentouttava täysihoito laivalla
  • Laivalla paljon tekemistä ja hyvää ruokaa
  • Auringonlaskut merellä

Miten risteilylle pääsee?

Suomesta varsinaisten risteilyalusten kyytiin ei pääse, vaikka moni laiva Helsingissä pysähtyykin. Tarjolla on vain perinteiset Ruotsin, Viron ja Venäjän risteilyt autolautoilla. Lähin risteilyalusten lähtösatama on Tukholma, josta pääsee Itämeren rantakaupunkeja kiertävälle risteilylle.

Risteilyn voi varata itse suoraan varustamon sivuilta tai ostaa pakettina matkatoimistolta. Matkatoimiston paketissa on yleensä valmiina lennot lähtösatamaan, kun itse varatessa ne luonnollisesti täytyy hoitaa omin päin. Jos lomapäivät riittävät, niin ennen risteilyä ja sen jälkeen kannattaa varata muutama päivä kaupunkiin tutustumiseen, niin ei tarvitse juosta lentokoneesta suoraan laivalle ja toisin päin.

Eri varustamojen ristelyitä voi hakea kätevästi mm. saksalaisen matkatoimiston Sea Scanner -sivustolta.

Mitä maksaa?

Halvimmillaan viikon risteily sisähytissä maksaa noin 300 euroa hengeltä, mutta hinta riippuu paljon varustamosta, laivasta ja ajankohdasta. Sesongin ulkopuolella voi löytää hyviä tarjouksia. Halvimmankin hytin hintaan kuuluu yleensä ruokailut ja laivan viihdetarjonta, mutta hinnan sisältämät palvelut kannattaa tarkistaa ennen varausta.

Hinta nousee muutaman satasen per hyttiluokka. Parvekkeellisesta hytistä joutuu maksamaan jo vähintään 700-800 euroa.

Risteilyn kalleutta arvioidessa kannattaa muistaa, että hintaan sisältyy viikon majoitus, liikkuminen ja ruokailut.

Onko sinulla kokemuksia geokätköilystä risteilyllä?

Tiesitkö, että Garmin-gepsisi pitää kirjaa löytämistäsi kätköistä? Ja että tätä voi käyttää apuna kätkölöytöjen kirjaamisessa?

Ahkeran kätköilyviikonlopun jälkeen voi olla hankala muistaa mitä kaikkia kätköjä tulikaan haettua, jos muistiinpanot eivät ole pysyneet mukana vauhdissa. Ei hätää, Garmin-gepsisi pitää kirjaa kaikista laitteeseen löydetyiksi merkityistä kätköistä ja näitä tietoja voi helposti käyttää avuksi löytöjen kirjaamisessa nettiin. Tämä ei vaadi edes premium-jäsenyyttä.

Kun olet ladannut kätköjen tietoja GPX- tai LOC-tiedostona Garminin gepsiin ja merkitset kätköjä (Kirjaa yritys) löydetyiksi tai ei löydetyiksi, kirjaa gepsi tiedon tästä laitteen muistiin. Talteen jää tapahtuman tarkka aikaleima ja kätkön GC-koodi. Gepsillä on mahdollista kirjoittaa lokikin, mutta se on yleensä työlästä gepsien käyttöliittymässä.

Tiedot tallentuvat laitteen sisäiseen muistiin Garmin-kansiossa sijaitsevaan geocache_visits.txt -tiedostoon. Uudemmissa gepseissä sama tieto on myös xml-muodossa. Geocache_visits.txt on tavallinen tekstitiedosto ja tarvittaessa sitä voi lukea sekä muokata tekstieditorilla (esim. muistio). Alla esimerkki tiedostosta.

E:\Garmin\geocache_visits.txt

GC4D8TZ,2016-10-03T10:29Z,Found it,””
GC2YCCR,2016-10-03T10:43Z,Found it,””
GC51Y58,2016-10-03T11:58Z,Found it,””
GC2GCFW,2016-10-03T12:11Z,Found it,””
GC2YDV9,2016-10-03T12:38Z,Found it,””
GC5CPJ6,2016-10-03T13:34Z,Found it,””

 

Kenttämuistiinpanot

Kenttämuistiinpanot (field notes) ovat Geocaching.com:n tapa ladata lokien muistiinpanoja laitteista löytöjen kirjaamista varten. Ladatut muistiinpanot säilyvät muistissa kunnes ne on kirjattu lokeiksi tai poistettu.

Tiedoston lataaminen Geocaching.com:iin

  1. Kiinnitä GPS-laitteesi USB-kaapelilla tietokoneeseen.
  2. Kirjaudu Geocaching.com:iin ja mene profiilisivullesi.
  3. Sivun oikean reunan valikossa on kohta Matkamuistiinpanot ja siellä linkki
    Hae matkamuistiinpanot, jolla pääseet matkamuistiinpanojen sivulle.
  4. Klikkaa linkkiä Lähetä matkamuistiinpanot.
  5. Klikkaa lähetyssivun tiedostonvalinta-nappia. Napissa lukee selaimestasi riippuen esimerkiksi Selaa… tai Browse…
  6. Etsi auenneesta tiedostonvalinta-ikkunasta GPS-laitteesi ja sieltä Garmin-hakemistossa oleva geocache_visits.txt -tiedosto. Valitse tiedosto ja klikkaa Avaa-nappia.
  7. Tiedoston valinnan jälkeen paina Lähetä matkamuistiinpano-nappia.Sivu kertoo ladattujen muistiinpanojen määrän. Palaa matkamuistiinpanoihin -linkistä pääset katsomaan ladattuja tietoja.

Muistiinpanojen lataamisen jälkeen geocache_visits.txt -tiedoston voi poistaa laitteen muistista tai antaa sen olla. Uudet lokit tulevat vanhojen perään ja Geocaching.com huomioi oletuksena vain edellisen latauskerran jälkeen tulleet merkinnät.

Lokien kirjoittaminen

Ladatut matkamuistiinpanot näkyvät Matkamuistiinpanojen sivulla. Jokaisen muistiinpanorivin toiminnoissa on Kirjoita loki -linkki, josta pääsee normaalille lokkaussivulle. Lokisivulle tulee automaattisesti oikea päivämäärä ja lokin tyyppi.

Kirjoita lokisi kuten normaalisti ja lähetä se. Lokin tallentumisen jälkeen ruudulle tulee ilmoitus Olet linkittänyt uuden matkamuistiinpanon. Lähetä lisää matkamuistiinpanoja, jota klikkaamalla pääset takaisin matkamuistiinpanojen sivulle. Kirjaamasi kätkö poistuu automaattisesti muistiinpanojen listalta ja voit valita seuraavan kätkön lokattavaksi.

Matkamuistiinpanojen käyttö nopeuttaa suurien löytömäärien kirjaamista. Pienemmillä määrillä tiedoston lataaminen voi tuntua työläältä ja lokkaus hoituu nopeammin kartalta tai GC-koodin perusteella, jos muistaa missä on käynyt tai on tehnyt muistiinpanoja.

Mikä on sinun vinkkisi kätevään löytöjen kirjaamiseen?


Ensi kesänä geokätköilijöitä hemmotellaan! Kesällä on tarjolla kaksi isoa tapahtumaa, joilla molemmilla on hyvä mahdollisuus kasvaa megatapahtumiksi.

Ensin 16. – 18.6. Suomen Latu järjestää koko viikonlopun kestävän Midnight Sun Geocaching -kätköilytapahtuman Saariselällä. Tapahtumapaikkana on Suomen Ladun Tunturikeskus Kiilopää, joka sijaitsee Urho Kekkosen Kansallispuiston vieressä. Tunturikeskuksessa ja sen ympäristössä on tarjolla runsaasti erilaisia majoituspalveluita. Tapahtumaa markkinoidaan ohjeiden vastaisesti jo suurtapahtumana, vaikka virallista mega-statusta se ei vielä ole saanut.

Midnight Sun Geocaching -kätkösivu
Kiilopään geokätköt kartalla

Heinäkuussa on Porvoon vuoro. 14. – 16.7. viikoloppuna Porvoossa vietetään Porvoo CacheCon 2017 -tapahtumaa. CacheConin tapahtumapaikkana on kulttuuri- ja kongressikeskus Taidetehdas, joka sijaitsee aivan Porvoon keskustan tuntumassa. Taidetehdas hyvä lähtöpaikka Porvoon monipuoliseen kätkötarjontaan tutustumiseen.

Porvoo CacheCon 2017 -kätkösivu
Porvoon geokätköt kartalla

Molempiin tapahtumiin on lyhyessä ajassa ilmoittautunut yli sata osallistujaa, joten megatapahtumaan vaadittava vähintään 500 osallistujan ilmoittautuminen näyttää hyvin todennäköiseltä.

Tapahtumien tarkemmat ohjelmat ovat vielä auki, mutta molemmissa riittää varmasti mielenkiintoista tekemistä viikonlopuiksi. Päivämäärät kannattaa merkitä kalenteriin ja aloittaa kesäretkien suunnittelu.

Sarjan edellisessä osassa kerroimme Floridan nähtävyyksistä ja kätkötarjonnasta. Toisessa osassa keskitymme käytännön asioihin ja päiväretkimahdollisuuksiin.

Missä majoittua?

Hotelleja matkailijoiden kansoittamassa Floridassa riittää. Suosituimmilla turistialueilla huoneiden hinnat voivat olla kovia, varsinkin sesonkiaikaan. Kannattaa tutkia hotellien arvosteluja etukäteen netistä, sillä Yhdysvalloissa hotellien taso ei aina vastaa sitä mihin Suomessa on totuttu. Kalliskin hotellihuone voi olla sisältä nukkavieru ja jopa likainen.

Olemme aiemminkin suositelleet Airbnb-vuokrauspalvelua. Se kannattaa täälläkin pitää mielessä, sillä Floridassa asuntoja on todella paljon tarjolla ja hotellihuoneen hintaan edullisemmin voi päästä asumaan kuten paikalliset.

Asuinpaikan sijainnin valinta kannattaa miettiä sen mukaan missä päin Floridaa aikoo liikkua. Hyvien rantojen lähellä hotelleja on paljon, mutta ne ovat hintavia. Jos aikoo viettää aikaa muuallakin kuin uimarannalla, kannattaa majoitusta etsiä kauempaa. Autolla liikkuessa nopea pääsy moottoritielle nopeuttaa liikkumista.

Vuokraa auto, jos mahdollista

Jos suunnitelmissasi on kierrellä yhtään laajemmalti, niin auton vuokraaminen kannattaa. Floridan joukkoliikenne ei ole sillä tasolla kuin mihin eurooppalaisissa kaupungeissa on tottunut. Kaupunkien sisällä liikkuminen vielä onnistuu vaikka vuorovälit voivat olla harvoja, mutta monen nähtävyyden luokse pääsee vain autolla, taksilla tai opastetuilla kiertoajeluilla.

Kaikilla tunnetuilla autovuokraamoketjuilla on toimipisteitä Floridan lentoasemilla. Yhdysvalloissa ei juuri käsivaihteita käytetä, joten kaikki vuokra-autot ovat automaattivaihteisia.

Ajaminen Floridassa on sujuvaa ja vierailijalle riittää suomalainen ajokortti. Liikennesäännöt ovat pääosin tuttuja, mutta erojakin on. Esimerkiksi risteyksissä saa punaisella valolla kääntyä oikealle (muuta liikennettä ja jalankulkijoita väistäen), ellei sitä erikseen kielletä.

Huoltoasemien bensapumpuilla on yleensä ongelmia suomalaisten maksukorttien kanssa. Sirukortteja käytetään vielä vähän ja pin-koodin sijaan automaatti kysyy maksajan postinumeroa. Suomalaisia postinumeroita se ei kuitenkaan tunnista, joten maksu täytyy hoitaa kassalla. Suomen käytännöistä poiketen maksuvaraus pitää suorittaa ensin ja bensaa saa vasta sitten.

Osalla moottoriteistä on tietulleja. Käteisellä maksaminen onnistuu vain harvoilla tietulliasemilla, joten tarvitset autoosi joko SunPass-laitteen tai autovuokraamon tietullipalvelun (perustuu rekisterinumeron kuvaamiseen). Kannattaa tutkia kumpi tulee omalla arvioidulla käytöllä edullisemmaksi. Tietulleja voi arvioida SunPassin laskurilla.

Muuten maksuttomilla moottoriteillä on maksullisia express-kaistoja, joilla pääsee ohittamaan ruuhkia maksamalla tietullin.

Pysäköinti kaupungeissa on lähes aina maksullista, mikä aiheuttaa lisäsäätöä geokätköilyyn. Kannattaa yrittää pysäköidä auto sellaiselle paikalle, josta voi jalkautua hakemaan useamman kätkön, niin parkkilippuja ei tarvitse olla koko ajan ostamassa. Hinnat ovat yleensä 1-2 dollaria tunnilta. Kadunvarren pysäköintipaikoilla on perinteiset kolikoita syövät parkkimittarit, mutta maksaminen onnistuu mobiilisovelluksellakin. Pysäköintialueilla ja parkkihalleissa on automaatit joissa maksaminen onnistuu käteisellä tai luottokortilla.

Miamin keskusta

Liikkuminen ilman autoa

Vaikka suosittelemme vuokraamaan auton, liikkuminen onnistu ilmankin – varsinkin jos ei ole kiire. Taksilla tietysti pääsee nopeasti paikasta paikkaan, mutta matkoille tulee hintaa.

Kaupunkien sisällä kannattaa kokeilla mobiilisovelluksilla toimivia kyytipalveluita, kuten Uberia tai Lyftiä. Näiden hinnat ovat selvästi tavallisten taksien hintoja edullisempia. Kyytipalvelut ovat laillisia ainakin Miami-Daden piirikunnassa, johon kuuluu Miamin kaupunki ja iso osa Kaakkois-Floridasta, joten autoja on hyvin tarjolla. Uberin sovelluksessa saa määränpään määriteltyä kartalta ennen auton tilaamista, joten kuskille ei tarvitse yrittää selvittää tietä kätköpaikalle. Uudet Uberin käyttäjät saavat 10 euron arvosta kyytirahaa rekisteröitymisen yhteydessä.

Floridan kaupungeissa kulkee busseja, junia ja metrojunia. Varsinkin bussit ovat kuitenkin hitaita ja vuorovälit pitkiä. Bussin odotteluun menee helposti enemmän aikaa kuin mitä varsinainen matka kestää. Bussireitit eivät myöskään kata kaikkia matkailijaa kiinnostavia alueita. Julkisella liikenteellä ei pääse esimerkiksi Miamista Evergladesin kansallispuistoon. Miamin risteilysatamaakin (yksi maailman vilkkaimmista risteilyalusten satamista) palvelee vain pieni Miami Trolley -bussi, jonka pysäkki on kaukana terminaaleista.

Kaupungista toiseen pääsee liikkumaan junilla (Amtrak, Tri-rail) tai busseilla (esim. Greyhound). Suoria yhteyksiä ei aina ole, joten varaudu kiertämään suurempien kaupunkien kautta.

Joukkoliikennettä testataksemme kuljimme Miamin keskustan eteläpuolella sijaitsevasta Coconut Grovesta Fort Lauderdalen lentoasemalle ilman autoa. Autolla matkaan menisi liikenteestä riippuen noin puoli tuntia. Julkisilla matka alkaa korotetuilla raiteilla kulkevalla Metrorail-junalla (2,25 $), jolla pitää mennä Miamin lentoaseman asemalle tai Tri-rail-asemalle. Vaihtoasemalla hypätään Tri-rail junaan (3,75 $). Tai siis ensin odotetaan, olemme matkalla keskellä arkipäivää ja junan vuoroväli on 40 minuuttia ja edellinen juna on juuri lähtenyt. Dieselveturin vetämän kaksikerroksisen junan lopulta saavuttua pääsemme matkaan kohti lentokenttää. Puolen tunnin junamatkan jälkeen saavumme asemalle, jonka nimi on lupaavasti Fort Lauderdale/Hollywood International Airport at Dania Beach. Aseman nimen lopussa oleva at Dania Beach, Dania Beachillä, kannattaa huomioida sillä oikeasti asema sijaitsee yli kolmen kilometrin päässä lentoasemalta. Junayhtiön tarjoama pikkubussi kuitenkin kuljettaa matkaajat junalta lentoasemalle. Kokonaisuudessaan matkaan Coconut Grovesta Fort Lauderdaleen meni pari tuntia kaikkine odotteluineen. Perille kuitenkin päästiin ja matka maksoi vain kymmenen dollaria.

Paikalliset suosivat lentokenttä-shuttleja, eli perävaunua vetäviä pikkubusseja, jotka ennakkotilauksesta hakevat matkailijan ovelta suoraan lentoasemalle. Lentokenttä-shuttle olisi maksanut noin 30 dollaria per henki.

Päiväretki Bahamalle

Jos olet pidempään matkalla ja Floridan hälinä alkaa kyllästyttämään, niin harkitse päivän tai parin retkeä Bahamalle. Bahamasaaret sijaitsevat lähimmillään noin 80 kilometrin päässä Floridasta, eli suunnilleen yhtä kaukana kuin Tallinna Helsingistä.

Miamista tai Fort Lauderdalesta pääsee lentäen nopeasti Bahaman pääkaupunkiin Nassauhun (menopaluu noin 100 $), joka on Bahaman suurimmalla saarella New Providencella. Jos lentäminen ei kiinnosta, niin Fort Lauderdalen satamasta Bahamalle pääsee laivalla. Balearia Caribbean liikennöi Grand Bahamalle nopeilla katamaraanialuksilla. Lautat lähtevät Fort Lauderdalen satamasta aikaisin aamulla ja palaavat myöhään illalla. Matka kestää melkein kolme tuntia suuntaansa. Alus on samankaltainen kuin Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät pikalautat ja siellä on pieni kahvila ja verovapaa-myymälä. Aluksella on maksullinen wifi-yhteys, joten matka-ajan voi hyödyntää kätkölöytöjen kirjaamiseen tai uusien retkien suunnitteluun.

Tarjolla on myös useamman yön kestäviä mini-risteilyitä suuremmilla aluksilla. Kahden yön risteilyitä lähtee Palm Beachin satamasta (Grand Bahamalle) ja Miamin risteilysatamasta (Biminille). Risteilyalukset lähtevät illalla ja ovat seuraavan päivän saarella.

Kätköjä Bahamasaarilla ei ole paljoa, mutta kaikilta suurimmilta saarilta niitä kuitenkin löytyy. Laivoilla saavutettavista saarista huonoin tarjonta on Biminillä, jossa on vain kaksi kätköä. Koska kätköjä on vähän kannattaa päiväksi suunnitella muutakin ohjelmaa.

Julkinen liikenne Bahamasaarilla on olematonta. Takseilla pääsee liikkumaan, mutta ne voivat olla kalliita ja auton vuokraaminen vähäksi aikaa saattaa tulla edullisemmaksi.

Polku Grand Bahamalla

Floridan ilmasto

Floridan ilmasto on subtrooppinen, lukuunottamatta eteläisintä kärkeä, jossa ilmasto on trooppinen. Lämmintä ja aurinkoa siis piisaa. Talvi on Floridan sesonkia. Ilma on silloin kuivimmillaan eikä kuumuus ole niin tukahduttavaa kuin kesällä.

Heinäkuun ja marraskuun välillä on Atlantin hurrikaanikausi ja tällä välillä alueella voi esiintyä trooppisia myrskyjä, jotka pahimmillaan yltyvät hurrikaaneiksi. Todennäköisyys myrskyn osumiseen juuri matkasi aikana on pieni, mutta seuraa sääennustuksia ja viranomaisten tiedotuksia. Myrskyjen kehittymistä voi seurata National Hurricane Centerin sivuilla. Pahin myrskyaika ajoittuu yleensä syyskuulle.

Miksi mennä Floridaan?

  • Paljon kätköjä
  • Hyvät palvelut matkailijalle
  • Monipuolisia nähtävyyksiä koko perheelle
  • Trooppinen/subtrooppinen ilmasto ja hyvät uimarannat
  • Lentoja on hyvin tarjolla ja tarjouksella voi saada hyvinkin edulliset matkaliput

Miten sinne pääsee?

Finnair lentää suoraan Miamiin kolme kertaa viikossa ympäri vuoden. Edullisempia lentoja etsivän kannattaa tarkistaa vaihdolliset yhteydet Euroopan pääkaupunkien kautta. Lähes kaikista on yhteyksiä ainakin johonkin Floridan kaupungeista. Parhaat yhteydet on Miamiin ja Orlandoon. Lento Suomesta kestää 10-11 tuntia.

Edullisia lentoja voi löytää myös pienemmille lentokentille. Esimerkiksi Norwegian lentää Kööpenhaminasta ja Oslosta Fort Lauderdalen kentälle, joka sijaitsee alle tunnin ajomatkan päässä Miamista.

Yhdysvaltoihin matkustettaessa täytyy ennen matkaa hakea sähköinen ESTA-matkustuslupa, jonka hinta on 14 dollaria.

Amerikan kirjeenvaihtajamme lähtivät katsomaan millaista geokätköily on auringonpaisteen osavaltiossa Floridassa. Erityisestä Miamin alue on pysynyt suomalaisten matkailijoiden suosiossa vuodesta toiseen ja lentoja on hyvin tarjolla.

Kuten muuallakin Yhdysvalloissa, on Floridassakin valtavan paljon kätköjä, joten siitä kätköjen löytäminen ei jää kiinni. Koko osavaltion alueella on yli 45 000 kätköä, eli melkein yhtä paljon kuin Suomessa, vaikka maantieteellisesti alue on noin puolet Suomen pinta-alasta. Virtuaalikätköjen ystävää ilahduttaa tieto siitä, että näitä Suomessa harvinaisia kätköjä on Floridassa vielä 127 kappaletta.

Floridan vanhin kätkö on GCFA Christmas Cache, joka on piilotettu joulupäivänä vuonna 2000. GCFA sijaitsee Collier-Seminolen luonnonpuistossa lähellä Naplesin kaupunkia.

Power traileja Floridassa on useita ja tiheimmillä alueilla ne menevät ristiin toistensa kanssa. Monet traileista ovat saavutettavissa autollakin ja traileilla voi halutessaan haastaa omia päivälöytöennätyksiään.

Floridan alueella on neljä geotouria. Näistä ehkä kiinnostavin on osavaltion luonnonpuistoja esittelevä Operation Recreation, johon kuuluu 69 kätköä ympäri osavaltiota. Etsimällä näistä neljäkymmentä saa itselleen geokolikon. Osavaltion luonnonpuistoissa on pääsymaksu ja geotouria hakevan kannattaa harkita vuosilipun (60$) hankkimista.

Runsauden pula

Floridan suuri kätkömäärä pakottaa suunnittelemaan kätköilyä etukäteen, jos aikoo liikkua yhden kaupungin ulkopuolella. Miamin noin tuhat kätköä vielä saa ladattua kerralla, mutta kaikkia osavaltion 45 000 kätköä ei helposti saa kerralla gepsiin. Ratkaisuna voi tehdä useita pocket queryjä itseä kiinnostavilta alueilta tai valikoida käsin kiinnostavia kätköjä laitteeseen. Jos löytöjen lukumäärän maksimointi ei ole tavoite, niin suosikkipisteitä kannattaa hyödyntää mielenkiintoisen kätköjoukon rajaamiseen.

img_5287

Kännykällä kätköily onnistuu helpommin suunnittelematta, mutta suomalaisen liittymän kanssa roaming-maksut tulevat kalliiksi. Kätköilyä varten kannattaa hankkia paikallinen prepaid-dataliittymä, jolla netin käyttö onnistuu edullisemmin. Prepaid-liittymiä saa helposti mm. kaupoista (esim. Publix, Walmart) ja suurista apteekeista (esim. CVS).

Nähtävää Floridassa riittää, eikä yhden lomareissun aikana kannata yrittääkään ehtiä kaikkiin kiinnostaviin paikkoihin.

Evergladesin rämealue

Evergladesin alligaattori

Evergladesin alligaattori

Unescon maailmanperintökohteeksikin nimitetty Evergladesin rämealue on ehdoton vierailukohde Floridan matkalla. Rämealue kattaa suuren osan Floridan niemimaan eteläkärjestä. Tutustuminen alueeseen onnistuu monissa luonnonpuistoissa, joista suurin on Evergladesin kansallispuisto. Alueen mangrovekasvillisuus kuhisee elämää ja puistovierailun aikana on mahdollisuus nähdä useita lintulajeja, alligaattoreita ja käärmeitä.

Suosittu Anhinga Trail on remontissa vielä lokakuun loppuun asti. Toinen suosittu tutustumispaikka on Shark Valleyn vierailukeskus. Keskuksen yhteydessä on 24 kilometrin pituinen asfaltoitu lenkki, jonka voi kävellä, pyöräillä (vuokrausmahdollisuus) tai istua turistijunan kyydissä. Lenkki johtaa keskellä rämealuetta sijaitsevalle näkötornille ja matkan varrella näkee lähes varmasti villejä alligaattoreita. Usein niitä loikoilee jopa kävelyreitillä. Lähistöllä on tarjolla myös vauhdikkaita rämeajeluita suokiitureilla, eli veneillä joissa vedessä olevan potkurin sijaan onkin suuri ilmaa työntävä potkuri.

Kätköjä Evergladesin alueella on maaston vaikeakulkuisuudesta ja luonnonpuistojen rajoituksista johtuen vain vähän. Kansallispuistossa kätköjä ei ole, mutta sinne johtavien teiden varsilta niitä löytyy.

Luonnon lisäksi kannatta tutustua Evergladesin alueella pitkään eläneiden intiaaniheimojen historiaan. Nykyisin intiaanit pyörittävät suuria kasinoita teiden varsilla, mutta museoista ja vierailukeskuksista saa käsityksen elämästä rämeellä ennen teiden rakentamista.

Yhdysvalloissa luonnonpuistoihin pääsemisestä joutuu maksamaan. Sisäänpääsy Evergladesin kansallispuistoon maksaa 20 dollaria autolta tai 8 dollaria jalankulkijalta/pyöräilijältä. Lippu on voimassa viikon ostohetkestä. Pienempiin osavaltion luonnonpuistoihin pääsy maksaa muutamasta dollarista kymmeneen dollariin puistosta riippuen.

Avaruusrannikko ja teemapuistot

Avaruussukkula Atlantis

Avaruussukkula Atlantis

Orlandon lähellä Cape Canaveralissa sijaitsee Nasan Kennedyn avaruuskeskus ja ilmavoimien tukikohta. Paikka on Yhdysvaltain avaruusohjelman keskus ja monet historialliset avaruuslennot ovat alkaneet täältä. Kennedyn avaruuskeskuksessa on vierailukeskus, jossa riittää tekemistä koko päiväksi. Keskuksessa pääsee tutustumaan avaruustutkimuksen historiaan ja tulevaisuuteen osin jopa huvipuistomaisessa ympäristössä.

Atlas V -raketin laukaisu

Atlas V -raketin laukaisu

Tällä hetkellä Yhdysvalloista ei lähde miehitettyjä avaruuslentoja, mutta satellitteja ja luotaimia laukaistaan lähes kuukausittain. Kannattaa tarkistaa avaruuskeskuksen sivuilta osuuko matkasi ajaksi rakettien laukaisuja. Raketin matkaanlähdön seuraaminen on unohtumaton elämys, joka jää varmasti mieleen.

Kätköjä avaruuskeskuksella tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole, mutta lähiseudulla niitä on paljon. Cape Canaveralin eteläpuolella sijaitsevassa Cocoa Beachissä on kätköilijöitä kiinnostava kauppa. Space Coast Geocaching Store on harvoja geokätköilykauppoja, joilla on oikea kivijalkamyymälä. Kaupassa on hyvä valikoima kaikkea kätköilytavaraa. Kauppa on avoinna sopimuksesta.

Lasten kanssa liikkuvia ja lapsenmielisiä kiinnostaa Cape Canaveralin lähellä Orlandossa sijaitseva valtavan kokoinen Walt Disney World, johon kuuluu neljä elämyspuistoa, kaksi vesipuistoa, 34 hotellia, leirintäalue ja muita palveluita. Koko Disney Worldin kokemiseen saisi helposti kulumaan vaikka koko loman. Disney Worldin alueella on kuusi virtuaalikätköä.

Disney Worldin lähellä on Universal Studios -teemapuisto, jonka teemana ovat Universalin elokuvat ja tv-sarjat (esim. Harry Potter, Jurassic Park). Varttuneemmille lapsille ja aikuisille Universalin puisto voi olla teemaltaan kiinnostavampi, vaikka molemmista löytyy paljon tekemistä kaiken ikäisille. Universalin teemapuistossa on yksi virtuaalikätkö.

Halpaa lystiä teemapuistoissa käynti ei ole. Kennedyn avaruuskeskuksen perusliput maksavat 50 dollaria. Disney Worldin ja Universalin päiväliput yhteen puistoon maksavat reilut 100 dollaria. Useamman päivän lipuissa päivähinta on edullisempi ja tarjolla on yhdistelmälippuja eri puistoihin.

Jos koko matkaseurueesi ei ole innostunut geokätköilystä, voivat teemapuistot tarjota hyvän vaihtoehdon päiviksi, jolloin olet itse tahkomassa lähialueen power traileja ja muita kätköjä.

Overseas Highway

Overseas Highway (US1) Miamista Key Westiin tarjoaa hienon road tripin. Tie kulkee 200 kilometrin matkan pieniä Florida Keys -saaria pitkin kohti saariketjun päässä sijaitsevaa Key Westin kaupunkia.

Key Westin keskusta

Overseas Highway on rakennettu osittain saaret aiemmin yhdistäneen hurrikaanin tuhoaman rautatien paikalle, ja jälkiä rautatiestä on edelleen näkyvissä. Matkan varrella on 42 siltaa, joista pisin on yli kymmenen kilometrin pituinen.

Tien varrella on paljon hienoihin paikkoihin sijoitettuja kätköjä, joten matkan tekoon kannattaa varata hyvin aikaa. Suosittelemme yöpymään Key Westissä tai sen läheisyydessä, jolloin molempina päivinä jää hyvin aikaa kätköjen hakemiseen ja muihin pysähdyksiin. Muista maistaa matkalla herkullista limettipiirakkaa (Key lime pie)!

Overseas highway on kaksikaistainen tie ja ruuhkautuu välillä. Jos tie ei tunnu vetävän, kannattaa ruuhkassa seisomisen sijaan kääntyä sivuteille katsomaan mitä mielenkiintoista lähimmältä saarelta löytyy.

Florida-kertomuksen seuraava osa julkaistaan ensi viikolla. Siinä kerromme mm. autoilusta Floridassa ja päiväretkimahdollisuuksista.

 

Osloon on helppo lähteä kätköilykaupunkilomalle. Skandinavian kirjeenvaihtajamme kävivät katsomassa millaisia kätköjä Oslosta löytyy ja mitä muuta siellä voi tehdä.

Kätköjä Norjassa on lähes 70 000. Oslossa kätköjä on noin 1700. Osa Oslon kätköistä näkyy vain premium-jäsenille, mutta etsittävää riittää, vaikkei olisikaan premium-jäsenyydestä maksanut.

Oslon lentokenttä sijaitsee kaukana keskustasta, mutta keskustaan pääsee helposti junalla. Tiheästi kulkeva lentokenttäjuna Flytoget on nopein, mutta kallis. Kertalippu Oslon päärautatieasemalle maksaa noin 19,50 euroa. Hieman harvemmin kulkevilla NSB:n lähijunilla pääsee melkein puolet halvemmalla, eikä matka kestä kuin kolme minuuttia kauemmin. Valitse lentokentällä mikä tahansa NSB:n juna, jonka mainitaan kulkevan Oslon keskusaseman (Oslo S) kautta. Jos majapaikkasi ei ole aivan rautatieasemien lähellä, kannattaa tarkastaa pääseekö Nor-Wayn lentokenttäbusseilla kätevämmin suoraan majapaikan lähelle.

Oslon julkinen liikenne toimii hyvin ja on helppo käyttää. Kaupungissa pääsee liikkumaan busseilla, raitiovaunuilla, metrolla (T-bane) ja lähijunilla, joilla pääsee lähes joka paikkaan. Kätköilykaupunkiloma Oslossa onnistuukin hyvin ilman autoa. Ilman autoakin päivän aikana ehtii hakemaan helposti yli 20 kätköä rauhallisesti kiertäen. Auton vuokraaminen kannattaa, jos aikoo Oslosta kauemmaksi tai löytömäärien suhteen on kovat tavoitteet.

Joukkoliikenteen liput saa ostettua helposti lataamalla kännykkään RuterBillett-sovellus. Sovellukseen rekisteröidään maksukortin tiedot ja sen jälkeen lipun ostaminen käy muutamalla napin painalluksella. Mobiililippu pitää ostaa ennen liikennevälineeseen nousemista.

Museoista kiinnostuneelle Bygdøyn saari tarjoaa paljon nähtävää ja kätköjäkin siellä on. Saarelta löytyy yhteensä viisi museota, joista varsinkin Kon Tiki- ja viikinkilaivamuseot ovat mielenkiintoisia. Kon Tiki -museo esitteleee norjalaisen tutkimusmatkailija Thor Heyerdahlin huimaa tutkimusretkeä balsalautalla yli Tyynen valtameren. Viikinkilaivamuseossa on esillä neljä Norjasta löydettyä oikeaa viikinkialusta. Viikingit haudattiin aluksissaan ja nämä laivat on löydetty pelloista haudattuina. Bygdøylle pääsee bussilla (bussi 30 keskustasta) tai kesäisin vesibussilla Rådhusplassenin rannasta.
Keskustasta luoteeseen sijaitseva

Vigelandin puisto on ehdoton käyntikohde. Puisto on osa suurempaa Frognerparkenia, josta kätköjäkin löytyy mukavasti. Vigelandin puisto tunnetaan myös Patsaspuistona, sillä siellä on esillä yli kaksi sataa Gustav Vigelandin veistämää kivipatsasta. Patsaat esittävät vanhoja ja nuoria ihmisiä mitä kummallisimmissa asennoissa. Puiston sanotaan olevan maailman suurin yhden taiteilijan teosten ympärille rakennettu puisto.

Oslon kätköt löytyvät pääasiassa helposti. Kaupungissa ihmismassat vaikeuttavat etsimistä, mutta monet kätkön on sijoitettu fiksusti niin, että niiden poimiminen huomaamattomasti on mahdollista. DNF:äkin tulee, joissain kätköissä paikka ja vinkki tuntuu selkeältä, mutta silti mitään ei näy. Kätköjä on kuitenkin löydetty vastikään, joten joko meillä on huono tuuri ja kätköt ovat juuri kadonneet tai emme vain osaa etsiä niitä. Norjassakin törmää Ruotsista tuttuun, outoon tapaan kietoa kätköpurkin ympärille muovipussi. Muovipussi kerää kosteutta purkin ympärille ja lopputuloksena koko kätköpurkki on ällöttävän limainen. Ajan kanssa muovipussi hajoaa pieneksi muovisotkuksi luontoon. Tätä ratkaisua ei kannata Suomeen kopioida.

Haasteista innostuneelle premiumjäsenelle Oslon pohjoispuolella sijaitsevalta Grefsenkollenilta löytyy melkein 20 haastekätköä pieneltä alueelta. Kannattaa etukäteen selvittää mitkä haasteista olet jo suorittanut.

Keskustan kaakkoispuolella on Ekebergs-vuori, josta aukeaa hyvät näköalat keskustaan ja Oslovuonoon. Kätköjäkin siellä tietysti on. Valhallaveienin varresta löytyy paikka jossa Edward Munch maalasi kuuluisan Huuto-maalauksensa. Munchin taiteesta kiinnostuneen kannattaa käydä Munchmuseetissa, josta löytyy lisää herran teoksia.

Norja on Suomea kalliimpi maa ja ruokailuihin saa kulumaan rahaa. Mukavia ravintoloita löytyy esimerkiksi aivan keskustan pohjoispuolella sijaitsevasta Grünerløkan kaupunginosasta, joka on Oslon hipstereiden suosiossa. Grünerløkan vieressä virtaa Åkerselva-joki, jonka reunoja pitkin kulkevat kävelytiet tarjoavat mukavan ulkoilureitin kätköineen.

Oslon ilmasto

Oopperatalo

Oopperatalo

Eikö Oslon säätila miellytä? Odota 15 minuuttia. Norjan sää on usein hyvin vaihteleva. Monet Atlantilta vyöryvät matalapaineet satavat Norjaan. Oslon vuotuinen sademäärä on keskimäärin 763 mm. Vertailun vuoksi Helsingissä vastaava luku on 655 mm ja Tampereella 598 mm. Suurimmat sateet tulevat yleensä kesäkuusta marraskuuhun. Sateenvarjo ja/tai vedenkestävät kuorivaatteet kannattaa siis pakata mukaan.

Miksi mennä?

Oslo ei missään nimessä tarjoa Norjan parhaita maisemia, vaikka kaupunki sijaitseekin Oslovuonon rannalla ja ympärillä on pieniä suuria mäkiä. Kätköjä ja kaupunkikulttuuria Oslossa kuitenkin on. Kaupunki on parhaimmillaan viikonlopun tai pitkän viikonlopun kohteena. Jos aikaa on enemmän, suosittelemme ehdottomasti jatkamaan matkaa myös esimerkiksi Länsi-Norjan vuonoille. Sinne pääsee kätevimmin autolla, mutta myös junamatka Oslosta Bergeniin tarjoaa sykähdyttäviä maisemia.

Miten sinne pääsee?

Osloon on hyvä lentotarjonta Helsingistä. Sekä Finnairilla että Norwegianilla on useita suoria lentoja päivässä ja halvimmillaan lentoliput maksavat noin 30 euroa. Lento kestää vain tunnin, joten Osloon ehtii hyvin viikonlopun nopealle kätköilylomalle.

Osloon voi ajaa omallakin autolla. Kannattaa ottaa lautta Helsingistä tai Turusta Tukholmaan ja jatkaa siitä Ruotsin läpi Osloon. Ajomatka on pitkä ja matkantekoon on syytä varata koko päivä. Omalla autolla ajo Osloon on järkevää lähinnä jos aiot jatkaa autolomaasi muualle Norjaan.

Kuva: Geocaching.com

Kuva: Geocaching.com

Ensi tiistaina tulee kuluneeksi tasan viisitoista vuotta ensimmäisen geokolikon liikkeelle laskusta. Juhlan kunniaksi geokolikot keksinyt Moun10Bike, eli Jon Stanley, vastailee kätköilijöiden kysymyksiin livenä Redditin geocaching-palstalla. Moun10Biken AMA, eli Ask Me Anything (kysy minulta mitä vain) alkaa 30.8. kello 21.00 Suomen aikaa. Kestoa ei ole ilmoitettu, mutta oletettavasti hän on paikalla ainakin tunnin tai pari.

Maailman ensimmäinen geokolikko

Moun10Bike löysi sadannen kätkönsä vuonna 2001 ja halusi juhlistaa merkkipaalua jotenkin. Idea geokolikoihin tuli armeijan muistokolikoista. Moun10Bike tilasi aluksi sadan kolikon erän itse suunnittelemiaan geokolikoita. Sarjan ensimmäisen kolikon hän piti itsellään muistona, mutta kolikosta numero 002 tuli ensimmäinen liikkeelle laskettu geokolikko Jonin tiputtaessa sen GC126C Light House Point -kätköön Seattlen lähellä.

Kolikon matka eteni hitaasti ja se ehti matkustaa 74 kilometriä ennen kuin se päätyi Whatcom Wanderers -nimimerkin haltuun. Sen jälkeen kolikko on ollut silloin tällöin miiteissä näytillä, mutta vuoden 2012 jälkeen kolikosta ei ole kuulunut mitään, eikä Whatcom Wandererskaan ole kirjautunut Geocaching.com-sivulle vuoden 2013 jälkeen.

Kaikki ensimmäiset sata kolikkoa ovat Moun10Biken nimissä, mutta myöhempien sarjojen kolikoita on myynnissäkin. Ensimmäinen kaupalliseen myyntiin tullut geokolikko oli vuonna 2002 tehty Kanada-geokolikko.

Ensimmäinen vapaaehtoinen kätkötarkastaja

Kätköjen määrä alkoi kasvamaan ja Geocaching.com:n perustaja Jeremy pyysi Moun10Bikea apuun. Moun10Bike tarkasti ja julkaisi ensimmäisen kätkönsä 22.4.2001. Nykyisen mallisia ohjesääntöjä tuohon aikaan ei vielä ollut, vaan tarkastuksessa katsottiin lähinnä koordinaattien järkevyys ja se, ettei kätkö ole yhdysvaltalaisessa kansallispuistossa, jossa National Park Service oli kätköilyn kieltänyt.

Geokätköilystä ammatti

Vuonna 2009 Jonista tuli lakeija – lackey, eli Groundspeakin työntekijä, kun hän aloitti työt Groundspeakillä. Tänä päivänä Jon toimii järjestelmäasiantuntijana ja hänen työnkuvaansa kuuluvat mm. kehitystiimin työn ohjaaminen ja suunnittelu. Jon kerää kasaa käyttäjien toiveita eri lähteistä ja suunnittelee toteutettavia muutoksia näiden pohjalta.

Kysy mitä vain!

Nyt on loistava tilaisuus kysyä Geocaching.com:n tulevaisuuden suunnitelmista tai vaikka geokätköilyn historiasta. Jon tuntee hyvin molemmat kokeena kätköilijänä ja Groundspeakin työntekijänä.

Kysymyksen esittäminen on helppoa, mutta tarvitset siihen Reddit-käyttäjätunnuksen. Rekisteröityminen on todella yksinkertaista ja siihen riittää tiedoiksi käyttäjätunnus sekä salasana.

Geotourit

Kuva: TheHeartOfSweden.com/geotour

Geocaching.comin viralliseen mobiiliohjelmaan tuli viimeisimmässä päivityksessä tuki geotoureille, mutta mistä oikeastaan on kyse?

Geotourit ovat Groundspeakin kaupallisia yhteistyöprojekteja, jotka on tehty yhteistyössä matkailun ammattilaisten tai muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Tarkoituksena on esimerkiksi mainostaa alueen nähtävyyksiä ja houkutella geokätköilijöitä alueelle.

Sovelluksesta geotourit löytyvät kätköhaun alta. Käyttöliittymä kaipaa vielä vähän hiomista, sillä nyt geotourin voi hakea vain GT-koodilla. Itseä kiinnostava geotour pitää siis ensin hakea Geocaching.com:n Geotours-sivulla. GT-koodit löytyvät jokaisen geotourin omalta sivulta.

Ruotsin sydän

Kuva: TheHeartOfSweden.com/geotour

Suomessa geotoureja ei vielä ole, mutta Ruotsista sellainen jo löytyy.  Kesäkuussa julkaistu The Heart of Sweden -geotour käsittää 50 kätköä Örebron läänin alueella. Geotourin on organisoinut Örebron läänin kuntayhtymä. Sarjan kätköt ovat olleet suosittuja ja niille on kertynyt kirjoitushetkellä yhteensä 1354 suosikkipistettä.

Sarjan kätköjä ovat olleet toteuttamassa lukuisat paikalliset kätköilijät. Purkit esittelevät monipuolisesti alueen kiinnostavia nähtävyyksiä, luontoa ja kulttuuria. 50 kätkön joukkoon mahtuu kaikkea helpoista peruspurkeista veneilykätköön ja vaativaan kiipeilykätköön.

Hakijoita sarjan kätköille houkutellaan ilmaisten geokolikoiden avulla. Geotourin sivulta voi tulostaa oman geotour-passin, johon merkitään kätköpurkeista löytyneitä koodeja. Lisäksi osasta kätköpaikoista täytyy ottaa valokuva. Hirviaiheisia geokolikkoja on mahdollista saada yhteensä kolme. Käymällä tietyt kymmenen sarjan kätköä saa pronssitason geokolikon. Vielä toiset kymmenen hakemalla tienaa hopeatason geokolikon ja hakemalla kaikki sarjan 50 kätköä tienaa itselleen kultaisen tason geokolikon. Geotourin sivuilta löytyy lista kolikoita tienanneista kätköilijöistä.

Kuva: TheHeartOfSweden.com/geotour

Muutakin houkutinta on tarjolla. Esimerkiksi nyt elokuussa Instagramissa #geotourswe -hashtagilla kuvia jakaneiden kätköilijöiden kesken arvotaan kylpyläviikonloppu kahdelle.

Örebrohon ajaa Tukholman satamista noin parissa tunnissa, joten geotourille ehtii hyvin Suomestakin vaikka pitkän viikonlopun aikana.

Jotain mätää Tanskanmaalla?

Tavallisista kätköistä poiketen geotourien kätköt voivat olla avoimen kaupallisia. Tanskassa julkaistiin maaliskuussa Bridgestone GeoTour 2016, joka on rengasvalmistajan mainoskampanja. Bridgestonen kätköt on piilotettu ympäri Tanskaa. Tanskan geotourissa ei ole tarjolla geokolikoita, mutta kätköjä hakeneet voivat osallistua kilpailuun. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan noin 1600 euron arvoinen autoloma ja joka kuukausi on tarjolla pienempia palkintoja. Bridgestonen kilpailu päättyy syyskuussa ja nähtäväksi jää poistuuko koko geotour kätköineen silloin.

Örebron geotour on ollut hurjan suosittu, mutta samaa ei voi sanoa Bridgestonen kampanjasta – ainakaan kerättyjen suosikkipisteiden valossa. Vaikka kätköt sijaitsevat kauniilla paikoilla, niin sarjan kätköt ovat keränneet kesän aikana suosikkipisteitä yhteensä vain 35, vaikka kävijöitä näilläkin kätköillä on ollut. Geotourin kätköt on julkaistu Bridgestonen oman käyttäjätilin alla, eikä ole tiedossa onko toteutuksessa ollut apuna paikallisia kätköilijöitä.

Geotourit maailmalla

Eniten geotoureja löytyy Yhdysvalloista, mutta Euroopassakin niitä on monessa maassa. Useimmat tourit on tehty matkailunedistämistarkoituksessa ja Tanskan mallisia mainoskampanjoita on vähemmän. Geotoureja ovat toteuttaneet kaupungit, maakunnat, osavaltiot, kauppakamarit, luonnonpuistot ja matkailunedistämisjärjestöt.

Suurin osa geotoureista on melko paikallisia, mutta osa esittelee kohteita laajemmalta alueelta. Esimerkiksi Dinosaur Train -geotourin kätköjä on Yhdysvalloissa usean osavaltion alueella ja muutama Kanadankin puolella. Euroopassa viikinkien jalanjäljissä kulkevan geotourin, Thing Sitesin, kätköjä löytyy Mansaarelta, Skotlannista, Färsaarilta, Norjasta ja Islannista.

Geokätköilijän kannalta geotourien kätköt ovat aivan tavallisia kätköjä. Suurin lisäarvo etsijälle on (ainakin toivottavasti) hyvin suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus, joka esittelee tiettyä mielenkiintoista teemaa. Useissa geotoureissa on lisäksi mahdollisuus saada geokolikoita tai muita palkintoja sarjan kätköjä keräämällä. Kannattaakin tarkistaa osuuko seuraavan lomamatkan varrelle mielenkiintoisia geotoureja.

Geotour-kätköt tunnistaa omasta matkalaukku-attribuutista. Symboliksi valittu matkalaukku on hämäävästi todella lähellä turistiystävällinen kätkö -attribuuttia, joten kannattaa olla tarkkana.

Geotourit matkailun ammattilaisille ja yrityksille

Kuva: TheHeartOfSweden.com/geotour

Geokätköily on pitkään kiinnostanut kaupallisia tahoja, mutta ohjesäännöissä oleva kaupallisten kätköjen kielto rajoittaa kaupallisia mahdollisuuksia. Geotourit tarjoavatkin hyvän mahdollisuuden geokätköjen hyödyntämiseen markkinoinnissa. Geotourin toteuttaminen vaatii sopimista Groundspeakin kanssa ja epäilemättä rahaakin liikkuu. Geotourien kätköt julkaistaan Groundspeakin erityisluvalla, joten niiden yksityiskohdat ovat sovittavissa. Geotour kannattaa suunnitella huolella ja miettiä miten siitä saadaan oikeasti geokätköilijöitä kiinnostava. Kiinnostuneen kannattaa tutustua Groundspeakin kokoamaan materiaaliin.