Aasian kirjeenvaihtajamme kävivät etsimässä geokätköjä Indokiinan kaupungeissa. Varsinkin Thaimaa on suosittu lomakohde, mutta tällä kertaa perinteiset rantakohteet jätettiin kokonaan väliin. Indokiinan kierros alkoi Thaimaan Bangkokista ja päättyi Vietnamin Ho Chi Minh Cityyn. Kirjoitussarjan ensimmäisessä osassa käymme kätköilemässä Bangkokissa ja Laosin Vientianessa.

Pitkähäntävene kiitää Chao Phraya -joella Bangkokissa

Bangkok, Thaimaa

Tyypillinen Bangkokin geokätkö

Bangkok on hyvä paikka aloittaa Indokiinan kierros, sillä sinne on seudun parhaat lentoyhteydet, eli sinne on helpointa löytää kohtuuhintaiset lennot. Kahdeksan miljoonan asukkaan Bangkokissa riittää tekemistä useammaksi päiväksi ja geokätköjäkin sieltä löytyy mukavasti. Kymmenen kilometrin säteellä Bangkokin keskustasta löytyy reilut kaksi sataa geokätköä. Näistä suurin osa (noin 80 %) on tradeja.

Bangkok onkin jopa yllättävän kiva geokätköilykaupunki. Melkein kaikki tradit on piilotettu kaupungin historiaa esitteleviin ruskeisiin kyltteihin, joita on todella paljon. Monen kyltin takaa löytyy muovipullon korkista ja suuaukosta askarreltu magneettinen kätköpurkki. Ajatus kymmenistä samanlaisista geokätköistä voi tuntua etukäteen tylsältä, mutta kaupungin vilinässä helposti napattavat mikrokätköt toimivat mukavasti. Joka paikassa on melkein aina ihmisiä, joten hankalampien geokätköjen huomaamaton etsintä olisi vaikeaa. Kyltit ovat aina myös mielenkiintoisilla historiallisilla paikoilla, joten geokätköillessä tulee nähtyä kaupunkia mukavasti, eikä matkaoppaalle ole tarvetta.

Ne muutamat eri tavalla piilotetut geokätköt tuntuvatkin sitten hankalilta. Yksi olisi vinkin perusteella kadun varrella olevan yleisöpuhelimen katoksessa, mutta katukauppias on vallannut katoksen kauppansa varastoksi, eikä sitä tee mieli mennä tonkimaan. Geokätköjä on kuitenkin sen verran, että hankalimmat tapaukset jättää suosiolla väliin, jos tilanne ei tunnu sopivalta tai kätkö ei ala löytymään.

Bangkok on matkailijalle helppo, mutta mukavan eksoottinen kohde. Turisteihin on totuttu, liikkuminen on helppoa ja kaupunki on suhteellisen turvallinen. Suurin uhka on paikoin kaaottinen liikenne ja katuja ylittäessä onkin syytä olla varovainen. Päättäväisyyttä kuitenkin tarvitaan, sillä ei kannata jäädä odottamaan, että liikennevirta pysähtyisi päästämään jalankulkijan yli.

Geokätköjen etsimisen lomassa kannattaa malttaa käydä tutustumassa Bangkokin temppeleihin ja palatseihin. Niitä riittääkin, eikä kaikkia kannata edes yrittää kiertää. Jos käyt vain yhdessä temppelissä, niin hyvä valinta on Wat Phra Kaeo, eli Smaragdibuddhan temppeli, jonka yhteydessä on kuninkaallinen palatsi. Varaudu tungokseen, sillä turisteja riittää ja nyt palatsissa vierailee paljon mustiin pukeutuneita  thaimaalaisia, jotka käyvät jättämässä jäähyväisiä viime vuonna kuolleelle kuningas Bhumibolille.

2016 lokakuussa menehtyneen kuninkaan kuolemasta seurasi vuoden suruaika ja koko maa onkin täynnä kuningasta muistelevia kylttejä. Bangkokin lentoasemilla pyörii videoita, jotka kertovat edesmenneen kuninkaan saavutuksista ja lentohenkilökunnan asuihin kuuluu musta surunauha.

Liikkuminen Bangkokissa

Tuk tuk odottelemassa kyytiläisiä

Kaupungissa liikkumiseen riittää vaihtoehtoja. Lentokentältä kaupunkiin kannattaa tulla nopealla siltoja pitkin kulkevalla Airport Rail Link -junalla, joka ohittaa teiden ruuhkat. Ruuhkaisten teiden yläpuolella kulkee myös BTS SkyTrain -kaupunkijuna, jolla on kaksi linjaa. Ilmajunien lisäksi tarjolla on MRT, joka on maan alla kulkeva metro, jonka laajennustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Raideliikenne ei vielä kata lähellekään kaikkia paikkoja ja esimerkiksi keskustan palatsialueelle ei millään junalla pääse.

Bussit, taksit ja tuk tukit, eli kolmipyöräiset skootteritaksit kuljettavat sinne minne junilla ei pääse. Bussilla liikkuessa vaikeinta on pähkäillä millä bussilla minnekin pääsee. Suunnittelussa auttavat netistä löytyvät reittioppaat ja summittaiset reittikartat. Tuk tuk -kyyti on omanlaisensa elämys ja siinä pääsee aistimaan kaupunkiliikenteen pakokaasuineen hyvin läheisesti.

Mielenkiintoisen vaihtoehdon liikkumiseen tarjoavat Chao Phraya -jokea ja kanavia pitkin liikennöivät alukset. Jos majapaikkasi sijaitsee joen tai kanavan lähellä, voivat jokialukset olla kätevin ja nopein tapa liikkua vanhan keskustan palatsialueelle, joka on joen rannalla. Jokea pitkin matkustaessa on mielenkiintoista seurata vilkasta veneliikennettä. Jokea pitkin liikkuu niin matkustajia, rahtia, kuin kelluvia vesikasvejakin.

Yöjuna Nong Khaihin

Bangkokista jatkamme matkaa pohjoiseen kohti Nong Khain kaupunkia, josta on tarkoitus jatkaa edelleen Mekong-joen yli Laosin puolelle. Valitsemme kulkupeliksi yöjunan, joka lähtee Bangkokista illalla kahdeksan aikaan ja saapuu aikaisin aamulla Nong Khaihin. Matkalippu ensimmäisen luokan makuuvaunuun maksaa noin 40 euroa. Ensimmäisessä luokassa on kahden hengen hytit ja kaksi lippua ostamalla saa koko hytin käyttöönsä. Toisessa luokassa ei ole hyttejä, vaan sängyt on eroteltu käytävästä verhoilla. Kiinassa valmistetut uudehkot makuuvaunut ovat erittäin siistejä. Matka sujuu muuten mukavasti, mutta juna pysähtelee matkan varrella paljon ja jokaista pysähdystä edeltää kuulutus, joka herättää ainakin herkkäunisimmat. Ravintolavaunua junassa ei ole, joten omat eväät kannattaa ottaa mukaan.

Yöjuna Nong Khaihin

Nong Khaista on vaihtoyhteys pieneen junaan, joka jatkaa Mekong-joen yli Laosiin. Rata jatkuu vain muutaman kilometrin Laosin puolelle ja asema on keskellä ei mitään. Jos jatkat rajan yli junalla, kannattaa ostaa suoraan lippu johon sisältyy pikkubussikuljetus asemalta Vientianen keskustaan. Halvempi, mutta ehkä mutkikkaampi reitti, on ottaa Nong Khain asemalta tuk tuk rajalle, sieltä bussi rajan yli ja vielä toinen bussi tai tuk tuk Vientianeen.

Laosiin tarvitaan viisumi, mutta suomalainen saa hankittua sen rajalta. Viisumia varten tarvitaan passikuva ja 35 yhdysvaltain dollaria. Ylitettäessä raja junalla hoidetaan viisumiasiat Laosin puolen asemalla, jossa on rajaviranomaisten toimisto.

Thaimaan rautateillä ei ole lipunmyyntiä verkossa. Lipun saa ostettua etukäteen asemalta. Jos haluaa varmistaa paikkansa tietyn päivän junaan, kannattaa käyttää paikallista matkatoimistoa, joka hoitaa lipun ostamisen. Me ostimme lippumme 12go.asia -matkatoimiston verkkopalvelun kautta ja homma toimi näppärästi. Matkatoimiston väki käy ostamassa liput Bangkokin asemalta ja sähköpostiin tulee tieto kun liput on saatu hankittua. Liput saa haettua 12go:n toimistosta, joka sijaitsee aivan Bangkokin päärautatieaseman vieressä.

Junamatkailusta Thaimaassa (ja monessa muussa paikassa!) löytyy todella tarkkaa tietoa Mark Smithin ylläpitämältä Seat61.com -sivustolta.

Vientiane, Laos

Bangkokin jälkeen Vientiane tuntuu sympaattisen pieneltä kaupungilta. Vientiane on Laosin pääkaupunki, mutta asukkaita siellä on alle 300 000. Laos on erittäin köyhä maa ja 80 % väestöstä työskentelee maanviljelyssä. Maa on virallisesti kommunistinen, mutta markkinatalous on uudistusten jälkeen saanut jalansijaa täälläkin.

Patuxai-riemukaaren huipulta löytyy geokätkö

Patuxai-riemukaaren huipulta löytyy geokätkö

Kovin moneksi päivää Vientianessa ei riitä nähtävää, eikä geokätköjäkään ole montaa. Kaupungin alueella on vain viisi tradia ja ne on äkkiä kierretty. Yksi kätköistä sijaitsee erikoisen betonista valmistetun koristeellisen Patuxaia-riemukaaren näköalatasanteella. Tarina kertoo, että Yhdysvallat lahjoitti aikoinaan sementtiä uuden kiitoradan rakentamista varten, mutta Laos rakensikin siitä riemukaaren. Näköalatasanteelle pääsee kiipeämään pientä maksua vastaan. Kiipeäminen kannattaa sieltä löytyvän kätkön ja kaupungin kattojen yli avautuvien maisemien takia.

Laos ei muutenkaan ole mikään geokätköilyn suurmaa, sillä koko 6,7 miljoonan asukkaan maasta löytyy vain 21 geokätköä. Laatu korvaa kuitenkin määrän ja kätköpaikoille pääseminen on usein oma seikkailunsa.

Temppeleitä löytyy Vientianestakin. Käymisen arvoinen on ainakin presidentinpalatsin vieressä sijaitseva Haw Phra Kaew, joka on Bangkokin smaragdibuddhan aiempi koti. Temppeleissä pääsee yleensä vierailemaan, mutta vaatetuksen tulee olla riittävän peittävä. Matkailijoiden suosimissa temppeleissä saa yleensä lainaksi vaatteita, jos oma vaatetus on liian paljastava.

Varsinaisten nähtävyyksien ja geokätköjen vähäisyys antaa hyvän syyn ottaa rennosti ja nauttia Vientianen ravintolatarjonnasta. Kaupungin keskustassa on paljon todella kivoja ravintoloita moneen makuun, eikä hintataso huimaa päätä. Muutamalla eurolla syö jo hyvän ateria. Silmiinpistävää on myös idyllisten kahviloiden määrä. Maa on entinen Ranskan siirtomaa ja sen vaikutukset näkyvät edelleen ranskalaistyylisten kahviloiden suosiossa. Ranskalaisten vaikutus näkyy myös esimerkiksi katukojuista myytävissä täytetyissä patongeissa.

Vientianen keskustaa

Vientianen keskusta on niin pieni, että moneen paikkaan on kätevintä kävellä. Pidemmille siirtymille kannattaa neuvotella kyyti risteyksissä päivystäviltä tuk tukeilta. Polkupyörän saa vuokrattua päiväksi 1-2 dollarilla ja se onkin hyvä kulkupeli kaupungissa. Vientianen liikenne ei ole Aasian pahimmasta päästä, mutta varovainen kannattaa olla. Mistään erillisistä pyöräteistä on turha haaveilla.

Laos on maailman pommitetuin valtio. Vietnamin sota levisi Laosin puolelle ja Yhdysvallat pudotti maahan järjettömän määrän pommeja tuhotakseen Pohjois-Vietnamin käyttämät huoltoreitit. Pommitusten jäljet näkyvät edelleen ja maastossa on paljon räjähtämättömiä pommeja, jotka aiheuttavat jatkuvasti loukkaantumisia. Vientianessa kannattaa käydä tutustumassa COPE Laos -hyväntekeväisyysjärjestön vierailukeskukseen. COPE auttaa räjähteiden haavoittamia valmistamalla tekoraajoja ja auttamalla kuntoutuksessa. Vierailukeskuksessa on hyvin toteutettu näyttely pommituksista, niiden vaikutuksista ja järjestön työstä. Näyttely on maksuton, mutta järjestön työtä voi tukea lahjoituksin ja asioimalla järjestön lahjakaupassa tai kahvilassa, josta saa mm. maukasta itse valmistettua jäätelöä.

Buddhalainen Sisaket-temppeli

Buddhalainen Sisaket-temppeli

Miksi mennä?

  • paljon nähtävää ja mielenkiintoisia geokätköjä
  • eksoottisia kaupunkeja
  • erittäin ystävällisiä ihmisiä
  • suomalaiselle edullinen hintataso
  • hyvää ja edullista ruokaa

Miten sinne pääsee?

Bangkokiin on Indokiinan parhaat lentoyhteydet ja yleensä se on edullisin paikka aloittaa seikkailu alueella. Bangkokista on hyvät jatkoyhteydet naapurimaihin ja muualle Thaimaahan. Finnair tarjoaa suoria lentoja Bangkokiin, mutta edullisempia vaihtoehtoja voi löytää vaihtamalla konetta jossain matkan varrella. Kannattaa tarkkailla lentotarjouksia.

Vientianeen ei Suomesta ole suoria lentoja ja sinne on kätevintä matkustaa Bangkokin kautta junalla tai lentäen. Myös busseja on tarjolla, mutta matka on pitkä joten suosittelemme yöjunaa tai lentoa.

Linkkejä

2 kommenttia artikkelille “Geokätköilyä Indokiinan kaupungeissa: Bangkok ja Vientiane”

  1. Ukkijaai

    Juuri pari päivää sitten kävimme Thaimaan puolelta vierailulla Vientianessa. Pienenä korjauksena juttuun mainitsen, että viisumi Laosiin maksaa suomalaiselle 35 USD. Thaimaan bahtitkin käyvät, mutta tulevat kalliimmiksi. Taaloja voi ostaa ihan rajan tuntumastakin Nong Khain puolelta.

    Vientianen viidestä kätköstä kävimme neljällä. Viides on lokien mukaan kadonnut. Neljästäkin kaksi oli kateissa, mutta laitoimme korvaavat kätköpurkit, mikä on täälläpäin tavanomainen käytäntö, kun melkein kaikki purkit ovat länkkäreiden laittamia, jolloin niiden huolto voi kestää pitkään.

    Mekong joen vastarannan puolella eli Nong Khaissa ja sen ympäristössä on paljon enemmän kätköjä kuin Vientianessa. Mopo on näppärä niiden hakemiseksi. Yksi parhaista on keskellä montasataametristä Friendship -siltaa, joka yhdistää Laosin Thaimaahan. Sinne pääsee kävelemällä Thaimaan puolelta.

    • Geokätköt.fi

      Kiitos korjauksesta ja hyvistä vinkeistä! Friendship-sillan kätköpaikkaa ihailtiin hyvinkin läheltä junan ikkunan läpi, mutta harmillisesti sen hakemiseen ei tällä reissulla tullut mahdollisuutta.

Kommentointi suljettu